Jak rozwijać swoje kompetencje na stanowiskach HR?

Jaki powinien być dobry HR-owiec? Odpowiedź na to pytanie może się okazać kluczem do sukcesu zarówno osób chcących się realizować w branży HR (Human Resources Management), jak i firm szukających ekspertów. W takim razie, jakie cechy czynią świetnego HR-owca i jak można rozwijać swoje kompetencje w tej branży?

Praca na stanowisku HR-owym niesie za sobą wiele różnorodnych wyzwań, które nie ograniczają się tylko do rekrutacji pracowników. Często trzeba się wcielić w rolę szkoleniowca, czy w końcu osoby dbającej o jakość pracy całego zespołu w danej firmie. Warto wiedzieć co zrobić, aby stać się HR-owcem kompletnym, mogącym mierzyć się z każdym wyzwaniem. Poniżej przybliżamy najważniejsze kwestie związane z karierą specjalistów branży HR.

Predyspozycje i ważne umiejętności w zawodzie rekrutera oraz headhuntera.

Ilość zadań jakim musi stawić czoła osoba na stanowisku HR-owym jest ogromna. To oznacza, że konieczne jest posiadanie odpowiednich kompetencji twardych oraz miękkich pozwalających na realizację zadań związanych z rekrutacją i wdrażaniem pracowników. Czym są kompetencje twarde i miękkie możecie się dowiedzieć z artykułu serwisu Aplikuj.pl. Tymczasem my skupimy się na tym, jakie one powinny być w przypadku dobrego rekrutera i headhuntera.

Rekruter sporą część swojego czasu spędzi na rozmowach telefonicznych oraz spotkaniach z ludźmi. Konieczna jest więc umiejętność swobodnego nawiązywania kontaktów oraz komunikatywność. Osoby otwarte będą miały zdecydowanie łatwiej w pracy. Kluczowe dla headhuntera jest słuchanie ze zrozumieniem, które pozwoli poznać dokładne potrzeby klienta, czy swojego pracodawcy odnośnie wymogów względem kandydatów. Empatia da możliwość faktycznej pomocy kandydatom i nakierowania ich na odpowiednie tory kariery.

Niezwykle ważna w pracy rekrutera i headhuntera jest elastyczność oraz umiejętność pracy pod presją. Często znalezienie pracowników jest wymagane na już. Czas goni, a HR-owiec musi znaleźć kandydatów i przeprowadzić sprawnie proces rekrutacji. Osoba na takim stanowisku musi być zorientowana na szybkie i skuteczne uzyskanie celu.

Wiemy już, że rekruter musi być otwarty oraz komunikatywny, ale do tego przyda się także ciekawość. To ona pozwoli uzyskać dokładne informacje na temat stanowiska, wymogów i potrzeb od pracodawcy. Od kandydata zaś uda się uzyskać informacje o nim samym, co pozwoli na ocenę go pod kątem danego stanowiska.

Wykształcenie w zawodzie rekrutera – pożądane kierunki.

Pracownik na stanowisku HR-owym nie musi być wykształcony w kierunku branży, dla której rekrutuje pracowników. W końcu to nie on ma pracować w danej firmie, ale ma znaleźć idealnych kandydatów. W takim razie jakie wykształcenie powinien mieć profesjonalny rekruter?

Większość firm HR-owych nie ma konkretnych wymogów co do wykształcenia. Jeżeli już się pojawiają to najczęściej dotyczą one ukończenia studiów wyższych w kierunkach takich, jak zarządzanie zasobami ludzkimi, socjologia, psychologia czy ekonomia. Na stanowiskach HR-owych odnajdą się także absolwenci marketingu czy pedagogiki. Wszystkie te kierunki wniosą coś pożytecznego do pracy rekrutera i headhuntera.

Kursy dla HR managerów – z jakich warto skorzystać?

Dbanie o rozwój osobisty jest niezwykle ważne w branży HR. Osoby chcące podnieść kwalifikacje znajdą wiele ciekawych szkoleń i kursów pozwalających lepiej się przygotować na wyzwania stawiane przez współczesny rynek pracy.

HR-owcy powinni się szkolić w kwestii technologii oraz rozwiązań IT dla ich branży. Rekruterzy muszą być na bieżąco z technikami przeprowadzania procesu rekrutacji. Warto poznawać programy rozwojowe dla talentów i osób z wysokim potencjałem. Chcąc się piąć w strukturach firmy konieczne jest odbycie kursu managera HR. W ten sposób można pozyskać umiejętności prowadzenia zespołu rekruterów oraz organizacji pracy.

Budowanie własnej marki silnego HR-owca.

Wiele osób pracujących na stanowiskach HR-owych w wewnętrznych oddziałach dużych firm nie zdaje sobie sprawy, jak ważne jest budowanie własnej marki. Chcąc piąć się po drabinie sukcesu w tej branży należy zadbać o swój wizerunek. Silny HR-owiec przyciągnie do siebie klientów oraz kandydatów. W jaki sposób zadbać o wizerunek?

Pierwszym fundamentem jest działalność w mediach społecznościowych. Warto się pokazać z jak najlepszej strony za pomocą platform internetowych. Social media są także polem do popisu dla headhunterów i miejscem wyłapywania talentów oraz pierwszych kontaktów z kandydatami. Należy pamiętać, że oficjalne konta w serwisach społecznościowych będą wizytówką HR-owca i należy do nich podejść bardzo poważnie.

Drugim fundamentem jest odpowiednia obsługa kandydatów. Nawet w przypadku niepowodzenia w rekrutacji kandydat powinien widzieć, że rekruter który go reprezentował zrobił wszystko co trzeba. Wielu specjalistów może się zwrócić bezpośrednio do headhuntera o pomoc w znalezieniu nowej posady i wybiorą rekrutera o nienagannej opinii. Ważne jest dotrzymywanie ustaleń, słowność, rzetelność oraz budowanie przyjaznej atmosfery. Pozytywne wrażenie zarówno po stronie klienta jak i kandydata przełoży się na dalsze polecenie rekrutera lub nawiązanie kolejnej współpracy.

Ostatnim fundamentem jest networking i uczestnictwo w wydarzeniach branżowych. Udzielanie się na forum ogólnym branży HR zbuduje wizerunek osoby ciągle się rozwijającej i gotowej do działania. Dbanie o wizerunek jest kluczowy już od początku kariery. Budując silną markę można sobie zapewnić liczne sukcesy.

Praca na stanowisku HR-owym wymaga konkretnych umiejętności oraz inwestycji w swój rozwój. Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie i pozostawanie na bieżąco wymaga działania. Chcąc odnieść sukces w branży HR musisz regularnie podnosić swoje kompetencje i wychodzić na przeciw oczekiwaniom klientów oraz kandydatów.


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz