Gry i symulacje w zdalnym onboardingu

O ile proces rekrutacji nowych pracowników przebiega zwykle w sposób przemyślany, zorganizowany i nastawiony na jak najlepsze efekty, o tyle na kolejny krok, jakim jest onboarding brakuje czasem zasobów. Jak wykorzystać gry i symulacje, aby odnieść onboardingowy sukces?

Produkcja, sprzedaż, czy obsługa klienta nagle się nie zatrzyma, by należycie wprowadzić nową osobę do firmy. Pokazać jej każdy kąt, wytłumaczyć zawiłości i narosłe przez lata zależności, ale i dobre praktyki. Sytuacja przypomina raczej wskakiwanie do pędzącego pociągu, co jest dość ryzykowne i czasami się nie udaje. 

Niekiedy, gdy w jednym momencie rekrutuje się większą liczbę ludzi, pociąg może zatrzymać się na chwilę na stacji, tak, aby wszyscy wsiedli. Niemniej nim znajdą swój przedział, odłożą bagaże i usadowią się wygodnie na swoim miejscu, lokomotywa wraz z licznymi wagonami szarpie gwałtownie i rozpędza się, by jak najszybciej wrócić na swoje dotychczasowe tory i ponownie osiągnąć wcześniejszą prędkość. W tym przypadku także mogą pojawić się poturbowani, którzy mogą być niezbyt chętni do dalszych podróży tymi liniami.

Potrzeba automatyzacji onboardingu

Aktualna sytuacja, która przyniosła nie tylko wszechobecną pracę zdalną, ale i niepewność i poczucie izolacji wśród wielu osób, nie pomaga w procesie efektywnego wdrażania nowych pracowników. Z całą pewnością działy HR potrzebują systemowych, powtarzalnych rozwiązań dotyczących onboardingu, dzięki którym nowi pracownicy zdobywać będą kluczową wiedzę, kompetencje i zachowania, również w sposób dostosowany do możliwości pracy w zespołach rozproszonych i pracy online. Taki komfort mogą zapewnić gry i symulacje biznesowe. Skuteczność ich wykorzystania podczas szkoleń rozwojowych jest niezaprzeczalna. W rekrutacji także pojawiają się coraz częściej. Dlatego proces wdrożenia nowych pracowników również może czerpać z zalety nauki przez doświadczenie.

Pomysły na gry i gamifikację w onboardingu

Przygotowaliśmy kilka podpowiedzi, jak w ten proces wpleść gry. Wskazówki podzielone są na stopnie trudności (tak jak w grach), po to by każdy mógł wybrać to, co jest w danym momencie możliwe w jego organizacji.

Poziom: Początkujący

  • Kahoot i Quizlet – nie trzeba kupować browaru, by napić się piwa. Wspomniane aplikacje w prosty sposób pozwalają na tworzenie ciekawych, angażujących aktywności dla nowych pracowników. Kahoot świetnie sprawdzi się do tworzenia zestawów pytań związanych np. z firmą, a jego zgamifikowany charakter podkręci emocje podczas pierwszego dnia. Quizlet dzięki tworzeniu fiszek może nie tylko uczyć języków obcych, ale i wpajać wartości firmowe, misję, wizję czy ważne aspekty kultury organizacyjnej.
  • Mural – wirtualna, biała tablica, która w tym samym czasie pozwala pracować osobom, które są rozproszone po całym kraju czy świecie daje duże pole do popisu. Możecie zostawić tam zadania (również w formie video) do wykonania np. przedstawienie się jeszcze przed pierwszym dniem w pracy. Możliwości są nieograniczone, a dzięki łatwości dodawania grafik nie trudno o robiące wrażenie plansze, jak choćby te.

Poziom: Średniozaawansowany

  • Scavenger hunt – inaczej podchody. Gracze zwykle połączeni w zespoły mają za zadanie znaleźć ukryte przedmioty bądź miejsca, których listę dostają od prowadzącego grę. Łatwo sobie wyobrazić, że taka lista podczas onboardingu może dotyczyć gaśnicy, apteczki, lodówki, wyjścia ewakuacyjnego, tablicy z wartościami firmowymi czy gabinetu kadrowej, czyli najpotrzebniejszych elementów dla młodych pracowników. W środowisku online te elementy mogą być ukryte w dokumentach i narzędziach wykorzystywanych w codziennej pracy.
  • Treasure hunt – podobnie jak w poprzednim przykładzie tak i tu uczestnicy pracują w małych zespołach. Ich celem jest na bazie małych wskazówek odnaleźć skarb. Wskazówki te powinny stanowić strzępy informacji, które wraz z postępem gry będą nabierały znaczenia. Każda kolejna wskazówka powinna kierować do kolejnego punktu a tamten do następnego itd. Spróbujcie zrobić swoją własną, firmową wersję Kodu da Vinci. W środowisku online te wskazówki mogą być ukryte nie tylko w przestrzeni firmowej, ale też na przykład jako komentarz do filmu na YouTube.
  • Lista wyzwań Takie listy sprawdzają się fenomenalnie w trakcie kampanii crowdfundingowych, gdzie osoby wpłacające mają za zadanie np. opublikować zabawne wideo wspierające zbiórkę, czy zaprosić 10 osób do polubienia strony. Dlaczego by nie wykorzystać ich fenomenu w onboardingu, tworząc wyzwania takie jak “przedstawienie się w kreatywnej formie”, “udział w wirtualnej kawie zespołu”, czy “zorganizowanie akcji charytatywnej w zespole”. Zbierane za wyzwania punkty mogą przełożyć się na darowiznę na cel społeczny, albo budżet do wykorzystania na zespołowej integracji. Warto pomyśleć o wyzwaniach, w których odnajdą się ci bardziej i mniej ekstrawertyczni pracownicy, żeby była to fajna zabawa, a nie męczący przymus.

Poziom: Zaawansowany

  • Własna symulacja – choć taka opcja może stanowić pewnego rodzaju wyzwanie i z pewnością wymaga poniesienia kosztów (przede wszystkim czasowych), to efekty mogą je zrekompensować i to z dużą nadwyżką. Własna gra, dostosowana do realiów danej organizacji, do jej kultury organizacyjnej, wyznawanych wartości i indywidualnego know-how zawsze będzie bardziej efektywna niż pudełkowe symulacje dostępne na rynku. O czym warto pamiętać przy projektowaniu własnego narzędzia onboardingowego:
    • Korzystaj z prostych elementów i dostępnych zasobów, takich jak choćby poprzednie podpowiedzi. Gra opierająca się na aplikacjach, które przeprowadzą graczy przez ciekawą fabułę opartą na mechanizmie podchodów czy szukania skarbu, a to wszystko w ramach spotkania na Zoomie czy Teamsach może w zupełności wystarczyć.
    • Pamiętaj o głównym celu. Gra nie może być jedynie efektownym, pustym doświadczeniem, o którym zaraz po jego zakończeniu się zapomni. Powinno realizować cele, jakie stoją za całym onboardingiem a ten skupiony jest na wzajemnym poznaniu się pracownika i firmy.
    • Mniej znaczy więcej. Mnogość dostępnych rozwiązań np. wirtualnej czy rozszerzonej rzeczywistości może sprawiać, że chcemy wszystko “upchać” w tym krótkim czasie pierwszego spotkania. Może to powodować przerost formy nad treścią. Lepiej przeprowadzić jedną angażującą aktywność, a następnie poświęcić czas na jej omówienie niż bezrefleksyjnie pędzić z kolejnym atrakcjami.
    • Empatią w nowych pracowników. Emocje towarzyszące pierwszemu dniu pracy są różnorodne. Należy o nich pamiętać i świadomie dobierać formę i treści. Gra oparta o rywalizacji może powodować duży stres, który i tak już jest na wysokim poziomie i bez tego.

Wszystkie z podanych wskazówek można wykorzystać podczas zdalnego procesu onboardingowego. Dodatkowo można je dowolnie łączyć, tworząc ciekawe, angażujące i wyróżniające się doświadczenia, które nowi pracownicy zapamiętają na długo. A to z kolei może przyczynić się do tego, że odnajdą się w niej dużo szybciej.

Autorami tego tekstu są twórcy niedawno wydanej książki Game Thinking w Praktyce. Jeśli zechcecie poznać szerzej świat wykorzystania mechanizmów gier w życiu biznesie, koniecznie skorzystajcie z naszego linku partnerskiego. Dzięki temu 25% ceny książki zostanie przekazanych domom dziecka w Polsce. 

Ekspert: Marek Janigacz – konsultant, trener biznesu, projektant gier. W ciągu ostatnich 10 lat poprzez swoje szkolenia, warsztaty i pracę doradczą
wspierał niemalże każdy typ organizacji – od MŚP, przez NGOs,
instytucje publiczne a na dużych korporacjach kończąc. Współtwórca,
również w środowisku międzynarodowym, kilkudziesięciu gier symulacyjnych i szkoleniowych z wielu obszarów tematycznych np. zarządzania zmianą, kierowania projektami, design thinking czy negocjacji. Pasjonat nauki przez doświadczenie oraz propagator wykorzystania gier w nauczaniu dorosłych. Współautor książki Gamethinking w prakryce.

O czym pamiętać w skutecznym onboardingu? Zajrzyj do tekstu Skuteczny i przyjazny onboarding na blogu HRlink.

Szukasz inspiracji związanych ze światem HR? Zapraszamy do lektury raportu Human Relations Trends 2025!

Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *