Jak firmy pomagają w trakcie pandemii? Najczęściej łącząc wsparcie finansowe z aktywnościami społecznymi. Ponad połowa inicjatorów aktywności społecznych skupiała swoje wsparcie na udostępnieniu sprzętu medycznego, a oprócz służb i szpitali w znacznej mierze pomoc trafiała do konsumentów i społeczeństwa – wynika z raportu 100 firm, organizacji oraz inicjatyw, które podjęły działania społeczne w odpowiedzi na pandemię COVID-19 w 2020 roku
– Celem tworzenia raportu 100 firm, organizacji oraz inicjatyw, które podjęły działania społeczne w odpowiedzi na pandemię COVID-19 w 2020 była próba określenia, czy sytuacja spowodowana pandemią COVID-19 bardziej niż dotychczas skłoniła firmy, organizacje i instytucje do podjęcia tematu społecznego zaangażowania. Ponadto, czy w związku ze specyficznymi wydarzeniami zeszłego roku dokonała się pewna zmiana w myśleniu i zarządzaniu tych podmiotów – mówi Tomasz Smagowicz, twórca badania i raportu.
Firmy pomagają więcej niż raz
Główną obserwacją analizy jest zauważalna aktywizacja organizacji w stosunku do lat ubiegłych. Powyżej 75% grupy badanej podjęło się więcej niż jednego działania pomocowego.
Warty uwagi jest rozkład rodzaju pomocy, w którym forma darowizny została określona na niecałe 20% wszystkich przykładów, a prawie 2/3 firm łączyło darowiznę z działaniami na rzecz organizacji czy instytucji, której przekazywano wsparcie.
![](https://blog.goldenline.pl/wp-content/uploads/2021/03/image-3.png)
Firmy, w trakcie pandemii, angażowały się w zakup sprzętu medycznego. Chętnie też udzielały wsparcia finansowego, czy systemowego albo technicznego.
![](https://blog.goldenline.pl/wp-content/uploads/2021/03/image-4.png)
– Niemal 80% podmiotów na co dzień utożsamia swoje funkcjonowanie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR), a dodatkowo aktywności więcej niż 70% z nich miały charakter świadomej odpowiedzialności społecznej – nie po prostu pomocy społecznej motywowanej wartościami komunikacyjnymi czy marketingowymi – mówi Tomasz Smagowicz, twórca badania i raportu.
Co ciekawe, widać spore zainteresowanie firm do budowania partnerstw. Na takie aktywności wskazuje 4 na 10 indagowanych organizacji. Przyczyną takiego podejścia mogła być chęć zwiększenia skali pomocy. Na podstawie danych zebranych w raporcie widaź wyraźnie dwie grupy beneficjentów. Były to kolejno służby i szpitale (80%) oraz konsumenci i społeczeństwo (65%).
![](https://blog.goldenline.pl/wp-content/uploads/2021/03/image-5.png)
–Dzięki tematycznej różnorodności form wsparcia dostrzeżono też nowe potrzeby – np. opieki psychologicznej w ramach podejmowanej pracy – jak i zwrócono uwagę na istniejące, a nie zawsze jawne problemy – np. wykluczenie cyfrowe uczniów. Z nadzieją można oczekiwać, że skala zmian, nowe standardy i doświadczenia 2020 roku wpiszą się w popandemiczną rzeczywistość, tworząc jej lepszą jakość – dodaje twórca raportu.
Przeczytaj raport już teraz klikając TU.
Grupa badana składała się ze 100 organizacji, reprezentujących 7 branż. Ich wybór był subiektywny, a informacje na temat podejmowanych działań zbierano za pośrednictwem dostępnych źródeł internetowych do końca 2020 roku. Kluczem doboru stał się stopień ich rozpoznawalności poprzez odbiorców, media oraz ogólnodostępne raporty.
![](https://blog.goldenline.pl/wp-content/uploads/2021/03/image-2.png)
Szukasz inspiracji związanych z rozwojem HR? Zapraszamy do lektury raportu Human Relations Trends 2025.
Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!
Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne
![](https://www.goldenline.pl/blog/wp-content/uploads/2021/06/f2_1200-1024x537.png)