Tworzenie long listy, short listy kandydatów

Rekrutacja odpowiedniej osoby do Twojej firmy jest czynnikiem gwarantującym jej sukces. Jednakże przeglądanie spływających aplikacji, czytanie CV, tworzenie short listy kandydatów oraz spotkania rekrutacyjne są często złożonym oraz czasochłonnym procesem. W związku z coraz większą liczbą rekrutacji na stanowiska specjalistyczne oraz coraz wyższymi wymaganiami stawianymi potencjalnym kandydatom metoda direct search czy tzw. headhunting staje się coraz bardziej popularna. Przeglądając portfolio firm doradczych możemy zauważyć takie pozycje jak direct search, executive search, czyli tzw. poszukiwania bezpośrednie Kandydatów z konkretnymi, pożądanymi przez pracodawcę kwalifikacjami. Przyjrzyjmy się bliżej tej metodzie.

Analiza branży oraz struktur firm konkurencyjnych

Rozpoczynając bezpośrednie poszukiwania należy zidentyfikować miejsca, gdzie możemy znaleźć osoby o podobnych kwalifikacjach do tych poszukiwanych przez nas. Najłatwiej rozpocząć poszukiwania w obrębie danej branży, gdzie specyfika konkretnych stanowisk jest zbliżona.

Long lista

Kolejnym etapem jest identyfikacja osób znajdujących się na danych stanowiskach. Sposoby identyfikacji to telefon, własna sieć kontaktów (szczególnie bogata w przypadku doświadczonych headhunterów), kontakt przez serwisy biznesowo-społecznościowe jak Goldenline. Biorąc pod uwagę zwiększenie popularności direct searchu, pracodawcy coraz częściej wprowadzają dodatkowe utrudnienia dla headhunterów np. brak podawania numerów telefonów bezpośrednich do pracowników na stronie firmy.

Kontakt i weryfikacja

Po dotarciu do właściwej osoby oraz pierwszym kontakcie, następuje wstępna weryfikacja profilu Kandydata. Jeżeli osoba nie posiada profilu na żadnym z serwisów biznesowych jest to proces długotrwały. Należy bowiem poznać doświadczenie oraz kwalifikacje podczas zaledwie kilkuminutowej rozmowy telefonicznej. Można także poprosić o przesyłanie CV, natomiast czas rekrutacji znacząco się wtedy wydłuża.

Short lista

Tutaj wytypowane zostają osoby, najbardziej zbliżone do poszukiwanego profilu. Będą one zaproszone do wzięcia udziału w rozmowie rekrutacyjnej. To właśnie spośród tych osób wytypowany zostanie Kandydat, któremu przedstawiona zostanie oferta pracy.

Przyglądając się bliżej metodzie direct search widzimy, jak czasochłonny i pracochłonny jest to proces. Odpowiadając na potrzeby rynku i problemy z którymi stykają się pracodawcy, direct search nie jest już zarezerwowany tylko dla profesjonalnych headhunterów. Wyszukiwarka Kandydatów pozwala na skrócenie czasu bezpośredniego dotarcia do Kandydata aż do 1 dnia. Chcesz przekonać się sam?

Szukasz inspiracji związanych z HR? Zajrzyj do Human Relations Trends 2025 z opiniami kilkunastu ekspertów z branży HR, komunikacji i technologii.


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne