Transparentna rekrutacja – dlaczego to się w ogóle opłaca?

Rynek pracownika sprawia, że otwarta komunikacja z kandydatami coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. O transparentnej rekrutacji opowiadał Karol Traczykowski, prezes GoldenLine, podczas piątej edycji konferencji HR Tech Summit, która odbyła się 26 kwietnia w Warszawie. Sprawdź, dlaczego transparentna rekrutacja się opłaca.

#1 Poszukiwanie nowych rozwiązań w rekrutacji

Jak wynika z badania GoldenLine, HR-owcy przewidują, że w tym roku rekrutacja zajmie im więcej czasu (64% badanych) i pochłonie więcej pieniędzy (51% badanych), niż w 2017 roku. Dobra koniunktura gospodarcza sprawia, że firmy planują również przeprowadzić więcej rekrutacji niż w zeszłym roku, deklaruje tak 63% badanych. Czasochłonność procesów rekrutacyjnych wymusza zarazem testowanie nowych metod rekrutacji, wykraczających poza tradycyjne ogłoszenie o pracę. Niemal połowa (43%) badanych planuje poświęcić więcej czasu, a 59% również więcej pieniędzy na poszukiwanie i testowanie nowych narzędzi rekrutacyjnych.

#2 Direct search wchodzi do niezbędnika narzędzi rekrutera

W 2018 roku ponad 75% rekruterów zamierza korzystać z rekrutacji metodą direct search. Wyniki wskazują, że direct search przestaje być ostatnią deską ratunku dla rekruterów, a staje się niezbędnym narzędziem do prowadzenia skutecznych procesów rekrutacyjnych. Serwis GoldenLine oferuje nie tylko dostęp do Wyszukiwarki Kandydatów, gdzie pracodawca samodzielnie może wyszukać i skontaktować się z wybranymi kandydatami, ale również usługę rekrutacyjną Jobile, gdzie direct search w imieniu pracodawcy wykonuje doświadczony HR Researcher.

#3 Większa transparentność w rekrutacji

Rynek pracownika wymusza też większą transparentność w procesie rekrutacji. Jak wynika z badania GoldenLine, w 2017 roku 38% badanych podawało widełki wynagrodzeń w wybranych ofertach pracy, zaś w 2018 widełki wynagrodzeń w wybranych ofertach pracy planuje podawać 45% z nich. Zarazem w 2018 roku 13% badanych planuje podawać widełki wynagrodzeń w każdym ogłoszeniu o pracę (dla porównania 9% badanych deklaruje, że podawało widełki w każdym ogłoszeniu w 2017 roku).

Większa otwartość będzie również tematem wiodącym w samej komunikacji z kandydatami. 47% badanych rekruterów chce w tym roku poświęcić więcej czasu na komunikację z kandydatem, a 39% zamierza spędzić więcej czasu na przygotowaniu feedbacku dla kandydata. Transparentność obejmie również kandydatów – ponad 80% rekruterów deklaruje, że w tym roku przed zatrudnieniem kandydata sprawdzi jego profil zawodowy na serwisach rekrutacyjnych lub społecznościowych.

#4 Strategiczne podejście do employer brandingu

Ponad połowa badanych deklaruje, że na działania z zakresu employer brandingu przeznaczy w tym roku więcej pieniędzy, a ponad 58% badanych również więcej czasu. Rośnie również rola strategicznego podejścia do budowania wizerunku pracodawcy, 40% badanych deklaruje, że ich firma ma już taką strategię, a 35% badanych planuje stworzyć strategię employer branding w tym roku.

Rys. Notatka z wystąpienia Karola Traczykowskiego „Transparentna rekrutacja – dlaczego to się w ogóle opłaca?” w wykonaniu Agaty Jakuszko.

“Aby prowadzić skuteczne rekrutacje, pracodawcy powinni postawić na większą otwartość w relacjach z kandydatami” – opowiadał Karol Traczykowski, Prezes GoldenLine.  “W procesach rekrutacyjnych cały czas brakuje wymiany informacji. Pracodawcy nie wiedzą z jakiego powodu kandydaci nie aplikują zaś kandydaci, dlaczego nie są zapraszani do kolejnego etapu. Priorytetem jest położenie akcentów właśnie na wymianę informacji zwrotnych i komunikację między rekruterami a kandydatami oraz na większą transparentność całego procesu rekrutacyjnego” – dodał Traczykowski.

Prezes GoldenLine przekonywał, że transparentna rekrutacja pozwala znacznie przyspieszyć proces rekrutacyjny i skraca dystans pomiędzy kandydatem a pracodawcą. Okazuje się bowiem, że 59 proc. kandydatów odrzuciło przynajmniej raz ofertę, ponieważ nie znalazło wystarczającej informacji o pracodawcy. Rynek pracownika sprawia, że pracodawcy muszą publikować te informacje, których oczekują kandydaci, a brak danych o widełkach wynagrodzeń na początku rekrutacji sprawia, że w procesie biorą często udział osoby, które i tak nie przyjmą finalnej oferty. Takiej sytuacji można uniknąć, już na wstępie podając kluczowe dla kandydatów informacje, takie jak wysokość wynagrodzenia czy forma umowy.

Zobacz prezentację Karola Traczykowskiego z tego wydarzenia:

Dodaj komentarz