Jak negocjować ofertę z potencjalnym kandydatem

Dzisiejsi pracownicy są świadomi niedoboru umiejętności i braku odpowiedniego doświadczenia kandydatów na rynku pracy, dlatego zmieniają dynamikę poszukiwań pracy. Są bardziej pewni siebie, formułując swe żądania wobec nowych pracodawców, co pozwala im wynegocjować  korzystne kontrakty.

Większość kandydatów słysząc „negocjacje z pracodawcą” automatycznie myśli o wynagrodzeniu. Warto jednak pamiętać, że obecnie oferty warunków zatrudnienia firm są bardzo zróżnicowane i szerokie. Oto kilka propozycji (poza finansowymi), które warto podkreślić przy takich negocjacjach z przyszłym pracownikiem:

  1. Home office lub zadaniowy czas pracy – elastyczny czas pracy jest dla dzisiejszego pracownika jedną z najważniejszych kwestii, dającą pewną niezależność od rytmu działania przedsiębiorstwa, która pozwala uwzględnić własne preferencje pracownika.
  2. Jasna ścieżka kariery w strukturach firmy – zaangażowanie nowych pracowników można osiągnąć poprzez pokazanie stabilności i długoterminowej perspektywy rozwoju organizacji oraz ich samych. Należy przedstawić plan pracy, który pomoże im w zbudowaniu kariery oraz zrównoważeniu jej z życiem osobistym. Rekomendowane jest również kierowanie poprzez określanie ambitnych celów rozwojowych w krótkiej perspektywie.
  3. Szkolenia/możliwość opłaty za studia lub kursy – podnoszenie kwalifikacji dające poczucie stałego rozwoju i przydatności w przedsiębiorstwie, czyli szkolenia, kursy, możliwość skorzystania z trenera wewnętrznego bądź mentora lub też możliwość dofinansowania studiów/kursów zawodowych.
  4. Forma umowy (umowa zlecenie, umowa o pracę na czas określony/nieokreślony, współpraca kontraktowa) – dla młodych pracowników bardzo często ważnym warunkiem przyjęcia oferty pracy jest forma umowy. Najczęściej preferują umowę o pracę bądź (zazwyczaj przy stanowiskach z IT) współpracę kontraktową.
  5. Zagraniczne doświadczenia – realizowanie zadań i projektów wymagających współpracy międzynarodowej, podróże służbowe/delegacje, dzięki którym pracownicy mogą stale się rozwijać jak i również szlifować język obcy.
  6. Łatwy dojazd do biura – Przedstawiciele generacji Y i Z poszukują takich rozwiązań na rynku pracy, które zapewnią im zachowanie równowagi, przynosząc jednocześnie satysfakcję z wykonywanych zadań. Nie chcą w pracy spędzać zbyt wielu godzin, a na pewno nie chcą ich tracić na dojazdy do miejsca zatrudnienia. Poszukując pracy, biorą pod uwagę, ile czasu zajmie im dojazd do niej.
  7. Biuro – pracodawcy prześcigają się w pomysłowych biurach z salkami do relaksacji itp. Warto podkreślić przy rozmowie z nowym pracownikiem, że w naszej firmie będzie mógł pracować na przykład na tarasie z widokiem na miasto. Dla wielu młodych pracowników jest do duża atrakcja – w sumie w pracy spędzamy ponad połowę życia, prawda?

 

Wszystkie te punkty wydają się być może oczywiste, ale niezwykle ważne dla młodych pracowników (szczególnie z Pokolenia Y i Z). Nie pisałam o benefitach takich jak opieka zdrowotna czy też karta sportowa, ponieważ są one standardem u większości pracodawców tak samo jak telefon, komputer czy też samochód służbowy.

Poświęcenie czasu na negocjacje może zapobiec późniejszym nieporozumieniom i stworzyć podstawę do fazy wprowadzenia, która rozpoczyna się wraz z podjęciem pracy przez nowo zatrudnionych pracowników. Wprowadzanie oraz wstępne szkolenie to inna sprawa, ale warto tu jednak przypomnieć, iż badania dowodzą, że im więcej dobrej jakości informacji dostarczymy kandydatowi na samym początku jego zatrudnienia w naszej organizacji, tym lepsza będzie jego praca. Dlatego warto być transparentnym i przekazać kandydatowi najważniejsze informacje o pracy w firmie już na etapie rekrutacji.

Dodaj komentarz