Przegląd mediów – grudzień #3

Święta za pasem, ale przegląd jak co piątek czeka na blogu ;) Newsów jest sporo, a wśród nich znajdziecie m.in. prognozy zatrudnienia na pierwszy kwartał 2017, najnowsze trendy rekrutacyjne i zmiany w prawie pracy. 

Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia

W tym tygodniu pojawił się kolejny, kwartalny raport od Manpower Group, dotyczący prognozy zatrudniania pracowników w I kwartale 2017 r. Jak wynika z badania, rokowania są umiarkowanie optymistycznie – 12% polskich firm zamierza zwiększyć liczbę etatów, zaś 73% badanych nie planuje żadnych zmian w tym zakresie. Redukcję miejsc pracy zamierza przeprowadzić 8% pracodawców, a 7% nie podjęła jeszcze żadnych decyzji. Ostatecznie, po korekcie sezonowej, prognoza netto zatrudnienia plasuje się na poziomie +9%. Porównując ostatni rok oraz kwartał, wynik jest zbliżony.

Optymistyczne plany dotyczą pracodawców z 5 na 6 badanych regionów. Najwyższą notę uzyskano dla regionu Południowo-Zachodniego, gdzie 18% firm chce stworzyć dodatkowe etaty. Podobna sytuacja jest w regionach: Północno-Zachodnim (+12%) oraz Wschodnim (+10%). Umiarkowany optymizm dotyczy regionu Centrum (+7%) oraz Północ (+2%). Natomiast na Południu pracodawcy nie planują zatrudniać – prognoza dla tego regionu wyniosła -1%.

Jeśli chodzi o poszczególne branże, to w 6 na 10 badanych sektorów planowane jest zwiększenie liczby pracowników. Optymistycznej sytuacji możemy spodziewać się w budownictwie (+24%), produkcji przemysłowej (+20%), logistyce (+12%), hotelarstwie/turystyce (+12%), rolnictwie/leśnictwie/rybołówstwie (+10%) oraz handlu (+9%). Najniższe prognozy dotyczą takich sektorów jak energetyka/gazownictwo (-7%) oraz nieruchomości/usługi (-4%).

Barometr ManpowerGroup to badanie przeprowadzane również w innych krajach na całym świecie. Z danych wynika, że kraje, które będą zatrudniać, to: Tajwan (+25% badanych pracodawców), Indie (+24%), Japonia (+23%), Węgry (+17%), Słowenia (+17%). Najsłabsze wyniki odnotowano w Brazylii, Szwajcarii oraz we Włoszech.

Jak wynika z powyższych danych, sytuacja na rynku pracy w I kwartale 2017 powinna sprzyjać zarówno potencjalnym jak i obecnym pracownikom. Pracodawcy powinni jednak zwrócić większą uwagę na obszar motywowania już zatrudnionych osób. O ile w kwestii rekrutacji i działań w zakresie marketingu rekrutacyjnego widzimy coraz więcej pozytywnych i skutecznych działań, o tyle budowanie lojalności i dbałość o aktualnych pracowników to temat wciąż pomijany i spychany na dalszy plan. Warto wziąć to pod uwagę, pamiętając że pokolenie Y i Z to młodzi ludzie, którzy są gotowi nawet do częstych zmian miejsc pracy, aby tylko znaleźć idealnego pracodawcę.

Pełny raport dot. Perspektyw zatrudnienia przeczytasz tutaj.

5 trendów rekrutacyjnych z 2016 roku, które zdominują rok 2017

Zbliżający się koniec roku to moment, w którym wielu z nas – rekruterów i employer-brandingowców zastanawia się, jakie trendy w obszarze HR i EB będą dominować w kolejnym roku. Zazwyczaj poszukujemy nowości, czegoś „wow”, co sprawi, że kandydaci tłumnie przyjdą i zapukają do drzwi naszych firm. Jednak ja osobiście jestem za tym, aby skupić się i rozwijać na tych obszarach, które w ostatnim roku szczególnie zaistniały w naszej branży, a w kolejnym roku warto je solidnie rozwijać i poświęcić im większą uwagę. Trendy te zostały wymienione w artykule na HRNews.pl, na podstawie cyklicznego badania przeprowadzonego przez Deloitte.

Numerem jeden wśród kierunków rozwoju w obszarze HR jest znalezienie i wyszkolenie liderów. Dobry przywódca to taka osoba, która nie tylko posiada obszerną wiedzę specjalistyczną i techniczną, ale również inspiruje innych, potrafi zarządzać ludźmi i ich motywować. Dla działów HR jest więc to ogromne wyzwanie, aby odpowiednio dobrać liderów, posiadających nie tylko solidną wiedzę i wysokie kwalifikacje, ale również silnie rozwinięte umiejętności miękkie. Dlatego wielu pracodawców chce inwestować w szkolenia i  programy menedżerskie – co ważne, nie tylko dla obecnych pracowników, ale również studentów i absolwentów.

Kolejnym trendem jest tworzenie zespołów składających się z osób zarówno z różnych pokoleń, jak i różnych kultur. Musimy więc wiedzieć, w jaki sposób wykorzystać potencjał osób z generacji X, Y i Z, a na dodatek w jaki sposób zaplanować pracę i komunikację w zespołach ludzi o zupełnie odmiennych potrzebach. Nie jest też nowością, że będziemy zatrudniać jeszcze więcej cudzoziemców – ponieważ brakuje specjalistów na rodzimym rynku, sytuacja zmusi do inwestowania w rekrutacje zagraniczne.

Powyżej wymieniona sytuacja jest ściśle związana z tym, że rekruterzy powinni zgłębiać tajniki rekrutacji on-line za pomocą mediów społecznościowych i komunikatorów. Będziemy musieli znaleźć najlepszych kandydatów nie tylko na odległość, ale również umiejętnie tworzyć zespoły, których członkowie będą pracować z różnych stron świata. Odpowiednia strategia komunikacji i EB to już w tym przypadku absolutny „must have”.

Pracownicy Atlasu śpiewają hymn dla polskich skoczków (wideo)

11 grudnia był szczęśliwym dniem dla naszych polskich skoczków – Kamila Stocha oraz Macieja Kota, którzy wygrali zawody w norweskim Lillehammer. Niestety sportowcy stając na podium nie usłyszeli hymnu polski. Odśpiewali im go za to pracownicy firmy Atlas. Dla Norwegów zaś przygotowano płytę z hymnem Polski, aby pamiętali o tym ważnym elemencie dekoracji nie tylko dla sportowców, ale również kibiców.

Akcja jest świetnym przykładem real-time marketingu, w którą zaangażowali się sami pracownicy Atlasu. Ogromne brawa i podziękowania za zaangażowanie :)

Jakich ludzi warto zatrudniać?

Na koniec coś, o czym powinien pamiętać każdy HR-owiec i EB-owiec, który podsumowuje swoje działania z 2016 roku i planuje kolejne. W ramach Karierowego Inspiratora od CV Expert zapoznajcie się z tą sentencją – niech to będzie wasze motto na 2017 rok.

Miłego dnia!:)

Zajrzyj również do:

Dodaj komentarz