Zmieniamy wizerunek pracodawcy

Czy wiesz, że jest taka firma, która zatrudnia tyle osób, ilu mieszkańców ma Jelenia Góra? Ma 7500 placówek – to tak, jakby na jedną gminę przypadały aż trzy, a jej pracownicy codziennie pokonują dystans równy 13 okrążeniom Ziemi. More than you think.

Poczta Polska często kojarzy nam się jako urząd, który zatrudnia m.in. listonoszy i pracowników „okienka”. Rzeczywistość jest zupełnie inna. Jesteśmy podmiotem biznesowym, który posiada największą w Polsce sieć placówek i sam na siebie zarabia, a różnorodność stanowisk, na których zatrudniamy naszych pracowników, jest bardzo duża.

Wśród prawie 80 tys. osób zatrudnionych o umowę o pracę, 80% to listonosze, pracownicy obsługi klienta (placówki), pracownicy WER-u (sortowania przesyłek) oraz kierowcy (do i ponad 3,5 tony). 15% osób pracuje na stanowiskach administracyjnych i menadżerskich. Wśród nich pracuje ponad 1,2 tys. pracowników rachunkowości i finansów, ok. 600 informatyków czy ponad 400 pracowników HR.

W obecnych czasach zapewnienie płynności realizacji procesów w bardzo dużej organizacji, świadczącej szereg różnorodnych usług (pocztowe, logistyczne, finansowe, handlowe, e-commerce), wymaga czegoś więcej niż tradycyjnych metod pozyskiwania pracowników. Staramy się dotrzeć do naszych potencjalnych pracowników także w bardziej niekonwencjonalny sposób niż portale rekrutacyjne czy ogłoszenia prasowe. Wykorzystujemy CB Radio, ogłoszenia parafialne czy projekt popularny z filmu The Intern (2015) i cały czas poszukujemy nowych kanałów rekrutacyjnych.

Poniżej przykłady kilku skutecznych działań, skierowanych do potencjalnych kandydatów do pracy w Poczcie Polskiej.

Już najmłodsze pokolenie, czyli klasy 1-3, mają możliwość odwiedzania Centrów Logistycznych, nauki prawidłowego adresowania pod okiem pracownika Poczty Polskiej czy poznania pracy listonosza. Warsztaty z najmłodszymi prowadzone są w formie zajęć i ćwiczeń w trakcie godzin lekcyjnych, jak również wycieczek edukacyjnych do placówek i sortowni.

„Akcja Rekrutacja!” to projekt realizowany w szkołach średnich, zawodowych i na uczelniach wyższych. Jej celem jest pokazanie Poczty Polskiej jako pracodawcy z wyboru, czyli dobrze znanej firmy, którą z przekonaniem wybiera IMG_20151127_120256się jako dobrego pracodawcę. Promocja wśród uczniów i studentów, realizowana w formie warsztatów, to jedno z działań umożliwiających przekonanie młodych osób, że praca w Poczcie Polskiej to szereg różnych możliwości rozwoju zawodowego oraz alternatywa do pracy w międzynarodowych korporacjach. Spotkania to także okazja do walki ze stereotypami dotyczącymi Poczty Polskiej oraz możliwość przybliżenia działań prowadzonych w ramach polityki personalnej firmy (szkolenia, rozwój zawodowy pracowników).

Kolejne działanie, kierowane stricte do studentów, to dni Poczty Polskiej. Prowadzone w ich trakcie kilkudniowe warsztaty, dostosowane do profilu uczelni i oczekiwań odbiorców, zawierają niestandardowe formy przekazywania wiedzy (case study, gamifikacja, escape game). Treści merytoryczne za każdym razem przygotowują eksperci, odpowiedzialni również za prowadzenie warsztatów i towarzyszących im działań.

Jednym z przykładowych warsztatów, organizowanych w czasie ww. wydarzenia, jest wejście „w buty” rekrutera XXI wieku. Tutaj oprócz praktycznej wiedzy uzyskiwanej poprzez gamifikację (wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych) połączoną z elementami escape game, uczestnicy mają możliwość sprawdzenia się w roli rekrutera Poczty Polskiej. Mogą również otrzymać feedback w postaci Analizy Indywidualnej Extendend DISC, która dostarcza informacji o preferowanych sposobach zachowań poszczególnych osób. Wspólnie z profesjonalnym rekruterem studenci mogą zaplanować swoją przyszłość zawodową.

Inne działanie to speed dating rekrutacyjny, czyli niezobowiązujące spotkanie potencjalnego kandydata z rekruterem. W wybranej placówce pocztowej, w jeden wybrany dzień tygodnia, w określonych godzinach, kandydaci do pracy mogą spotykać się z rekruterami promującymi oferty zatrudnienia w Poczcie Polskiej.

Na razie Poczta Polska przeprowadziła pilotaż tego projektu, ale analizując jego popularność można spodziewać się, że będzie on realizowany w całej Polsce. Akcja była reklamowana za pośrednictwem ulotek, plakatów w placówkach pocztowych oraz na wyświetlaczach LCD jak również w środkach transportu miejskiego.

Inne działanie promocyjne to oklejanie samochodów pocztowych naklejkami z informacjami o rekrutacji z kodem QR. Biorąc pod uwagę wielkość floty samochodowej Poczty Boxer_1Polskiej (ok. 5 tys. pojazdów), nie bez przesady można powiedzieć, że nasza reklama dociera do każdego zakątka Polski.

Każde z ww. działań rekrutacyjnych to szansa na to, że nasi potencjalni pracownicy poznają Pocztę Polską na podstawie faktów i informacji z tzw. pierwszej ręki. Uczestnicząc w naszych projektach rekrutacyjnych, dzieci, uczniowie i studenci mogą zobaczyć, czym rzeczywiście się zajmujemy, na czym polega nasza praca i jak mogą rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności pracując z nami i dla nas. Już dziś widzimy realne efekty naszych działań – aplikuje co nas więcej kandydatów, w tym coraz więcej osób, które dobrze pasują do kultury organizacyjnej i są przekonani, że Poczta Polska to dobry pracodawca.

Prezentowane projekty to nie jest nasze ostatnie słowo. Kolejne innowacyjne działania planujemy wdrożyć w tym roku. Zachęcamy do obserwowania nas na portalach biznesowych: GoldenLine, LinkedIn, portalach społecznościowych: Facebook, Twitter i stronie internetowej www.poczta-polska.pl.

Dodaj komentarz