Jawność wynagrodzeń ma bezpośredni wpływ na wiarygodność pracodawcy

W czwartek 9 października w GoldenLine zorganizowaliśmy seminarium online: jawność wynagrodzeń – trend czy moda? Wraz z ekspertami – Pakitą Łowczyńską z GoldenLine oraz z zaproszonym gościem – Aleksandrą Pszczołą z Netguru – dyskutowaliśmy o zasadności jawności wynagrodzeń. Aleksandra podzieliła się także doświadczeniami Netguru w tym zakresie. Dyskusję moderowała Małgorzata Wojciekiewicz z GoldenLine.


Rozmawialiśmy o tym, czy warto ujawniać zarobki, jak rozmawiać o jawności z zarządem i pracownikami oraz kto korzysta z jawności wynagrodzeń. Poniżej zamieszczamy podsumowanie webinaru oraz wyniki ankiet przeprowadzonych podczas spotkania online.

Podczas webinaru padło kilka ciekawych pytań do Oli Pszczoły z Netguru. Przytaczamy najbardziej interesujące wraz z odpowiedziami Oli:

Jakie korzyści zauważyłaś po wprowadzeniu jawności wynagrodzeń i kto był inicjatorem zastosowania tej polityki w firmie?
OP: Netguru od samego początku, czyli od 6 lat, stara się budować i pokazywać transparentność. Kiedy pracowaliśmy nad wewnętrznymi ścieżkami kariery, wpadliśmy na pomysł, żeby pokazać nasz sposób wszystkim poprzez naszą stronę. Była to trochę spontaniczna decyzja, ale postanowiliśmy spróbować. W Netguru lubimy eksperymenty, a zarząd był za.

Jakie widzisz minusy jawności wynagrodzeń?
OP: Minusem na pewno jest fakt, że osoby potencjalnie zainteresowane naszą ofertą i osoby, które chciałyby podjąć u nas pracę mogą czuć, że nasze widełki nie są adekwatne do ich oczekiwań. W takiej sytuacji warto pamiętać o innych benefitach, które oferuje firma w ramach wynagrodzenia.

Dlaczego Netguru zdecydowało się na umieszczanie w ogłoszeniach informacji o wynagrodzeniu?
OP: Jak każda firma przykładamy wagę do tego, żeby wartości były realne, odźwierciedlone w rzeczywistości. Bardzo wierzymy w transparentność i chcemy to pokazać już na pierwszym etapie. Drugim powodem jest to, że w branży IT istnieje dużo legend – roszczeniowość developerów, wysokość ich pensji. My chcemy być szczerzy i rozwiewać te mity.

Jakie były wątpliwości? Czego obawiano się najbardziej?
OP: Muszę przyznać, że ujawnienie przez nas ścieżek kariery i zdecydowanie się na jawność wynagrodzeń zostało bardzo dobrze przyjęte – nie tylko wewnątrz firmy, ale także na zewnątrz. Dlatego też ciężko przypomnieć mi sobie czy mieliśmy jakieś wątpliwości przed podjęciem tego kroku. Doszliśmy do wniosku, że na pewno warto spróbować – zawsze znajdą się osoby, które będą krytykować, my jednak wiedzieliśmy, że nasze wynagrodzenia są konkurencyjne, a sam pomysł jest warty zrealizowania, jeśli nie wyjdzie – będziemy bogatsi w doświadczenie.

Jakie korzyści wyniknęły z decyzji o jawności wynagrodzeń w ogłoszeniach lub w samym procesie rekrutacyjnym?
OP: Przede wszystkim rozwiązanie problemu oczekiwań dwóch stron – już na początku rozmowy rekrutacyjnej sytuacja jest jasna. Natomiast wewnątrz firmy jest rozwiązany problem wzajemnych oczekiwań, wszyscy mamy punkt odniesienia.

Jak dobrze komunikować jawność wynagrodzeń? Jak to się odbyło w Netguru? Jak się przygotować?
OP: Przede wszystkim trzeba stworzyć wewnętrzną ścieżkę kariery. Musi ona odpowiadać zarówno nowym osobom jak i ludziom, którzy już w firmie pracują. Potem to już tylko kwestia podjęcia decyzji – czy wprowadzamy jawność wynagrodzeń.

Czy polecasz jawność wynagrodzeń innym pracodawcom?
OP: Zdecydowanie tak. Jednak tylko pod warunkiem, że pracodawca wie, dlaczego to robi. Nie może to być sztuka dla sztuki. Jawność wynagrodzeń ułatwia pierwszy kontakt pomiędzy kandydatem a pracodawcą. Uważam również, że nie tylko o wynagrodzeniu warto rozmawiać i je komunikować – dobrze jest pokazywać wartości w które firma wierzy i które reprezentuje.

Temat okazał się cieszyć dużym zainteresowaniem słuchaczy. Zaangażowanie uczestników pozwoliło nam na przeprowadzenie kilku ankiet w celu poznania Państwa zdania. Grupę badanych mieliśmy okazałą – 125 osób bezpośrednio związanych z branżą HR. Na ankiety odpowiadało średnio 75% uczestniczących.

Oto pytania, które zadaliśmy oraz wyniki głosowania:

Czy jawność wynagrodzeń to moda czy trend?

Jawność wynagrodzeń - moda czy trend?

86% głosujących uznało, że jawność wynagrodzeń to trend, podczas gdy zaledwie 14% uznało jawność wynagrodzeń za modę.

Czy jesteś za czy przeciw jawności wynagrodzeń?

Czy jesteś za czy przeciw jawności wynagrodzeń?

70% głosujących było za jawnością wynagrodzeń, a 30% przeciwko.

Jaki był/jest główny powód braku polityki ujawniania zarobków w Twojej firmie?

Do wyboru pozostawiliśmy odpowiedzi:

– brak zgody zarządu
– duże różnice w zarobkach pracowników tego samego szczebla
– niepowodzenie po pierwszych próbach
– inne

50% uczestników uznało, że duże różnice w zarobkach pracowników tego samego szczebla jest głównym powodem braku polityki jawności.

Z przeprowadzonych ankiet zgodnie wyciągnęliśmy wnioski, że jawność wynagrodzeń stanowi trend, który chętnie zobaczylibyśmy w swoich firmach. Główną trudnością we wprowadzeniu polityki jawności są duże różnice w zarobkach pracowników tego samego szczebla, na kolejnym miejscu znalazł się brak zgody zarządu. Niewątpliwie jest to zmiana do której trzeba się dobrze przygotować wewnątrz organizacji. Jak to zrobić? Ten temat poruszymy na kolejnych webinarach i artykułach.
Wyniki ankiety utwierdzają nas w przekonaniu, że ujawnienie widełek wynagrodzenia nie tylko ułatwia pracę rekruterowi poprzez skrócenie czasu rekrutacji, ale jest też pozytywnie odbierane przez kandydatów.

Jawność wynagrodzeń to wciąż temat budzący wiele kontrowersji, zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Liczba pytań zadanych podczas szkolenia skłania nas również do bacznego obserwowania rozwoju wydarzeń. Ponadto zagadnienie wydaje się nie być wyczerpane, dlatego zachęcamy do śledzenia naszych kolejnych szkoleń online. Kwestia wynagrodzeń na pewno zagości jeszcze nie raz!

Rozwiązanie konkursu

W trakcie webinaru zorganizowaliśmy konkurs na najciekawszą odpowiedź na pytanie „Jakie były/są powody braku jawności wynagrodzeń w Twojej firmie?” i postanowiliśmy wynagrodzić odpowiedź pani Anny:

Staramy się wprowadzić politykę jawnych wynagrodzeń. Są to zazwyczaj widełki płacowe, w przypadku umowy o pracę i B2B. Wielu kandydatów nie potrafi wycenić swoich umiejętności. Dlatego sugerując się widełkami zawsze oczekują tych najwyższych. Niestety przyzwyczajają się do myśli swojej wartości i niechętnie negocjują.”

Gratulujemy!