Własny głos, czyli sposób na skuteczną rekrutację Luxoft Poland

Jak wyróżnić się na tle innych w staraniach o najlepszych kandydatów? Na to pytanie odpowiada dziś Anna Kosińska, Poland Marketing Manager z firmy Luxoft – zwycięzcy konkursu Employer Branding Stars 2014 w kategorii Najlepsza kampania Employer Branding. 

Pani Aniu, dlaczego zdecydowali się Państwo postawić na employer branding i jakie działania zostały w związku z tym podjęte ?

Anna Kosińska:

Kandydaci coraz pewniej poruszają się wśród przekazów marketingowych oraz standardowych, powielanych przez różnych pracodawców hasłach. Chcąc zrekrutować najbardziej zdolnych absolwentów i doświadczonych specjalistów, trzeba się wyróżniać. Najlepiej – podejmując grę z odbiorcą, w której pracodawca bez obaw odnosi się do kandydata jego językiem, przy zachowaniu powagi i znaczenia swojego biznesu. Potencjalni pracownicy chcą poznać pracodawcę, a nie jego materiały promocyjne. Kluczem do sukcesu staje się interakcja z odbiorcą oraz – przede wszystkim – zdolność mówienia do niego własnym głosem.

Luxoft

Żeby wygrać, trzeba grać

Znaczenie niestandardowych działań rekrutacyjnych zaobserwować można szczególnie wyraźnie na rynku nowych technologii. Według ekspertów Komisji Europejskiej, już do 2016 r. w krajach Wspólnoty może powstać aż 700 tys. wakatów dla specjalistów ds. IT. Firmy poszukują zarówno wszechstronnych informatyków, jak i ekspertów w konkretnych dziedzinach. Przy wysokiej standardowej pensji, wyróżniającej się na tle ogólnopolskiej średniej, a także rosnącej liczbie spływających z różnych kierunków ofert pracy, informatycy mogą przebierać wśród propozycji pracodawców. Trudno nie zauważyć, że w tej sytuacji mailingi czy też ulotki nie wystarczą, by zachwycić kandydata swoją ofertą.

Zdając sobie sprawę z konkurencji na rynku, w Luxoft postanowiliśmy pójść inną drogą, niż większość firm z branży technologicznej. Kiedy tworzono polski oddział firmy, znajomość marki Luxoft wśród specjalistów ds. IT w Polsce była zerowa. Chcąc zaistnieć w świadomości programistów, od kilku lat organizujemy liczne kampanie employer brandingowe i rekrutacyjne, wyróżniające się poczuciem humoru i efektem zaskoczenia. Dziś zatrudniamy ponad 400 programistów w Krakowie i Wrocławiu i liczba ta nadal dynamicznie wzrasta. Większość pomysłów na kampanie rekrutacyjne zrodziła się w polskim oddziale. Dziś wykorzystywane są one w różnym stopniu we wszystkich 20 centrach Luxoft na świecie.

Viral, czyli jak utrwalić się w pamięci

Korzystając z doświadczeń marek promujących swoje produkty w sieci, postanowiliśmy w jednej z pierwszych naszych kampanii – „Software ninja” – połączyć markę Luxoft z chwytliwym hasłem, które miało szansę rozprzestrzenić się w gronie informatyków, w formie podobnej do tzw. „virali”. Podczas konferencji i spotkań branżowych rozdawaliśmy materiały i koszulki z hasłem „Software ninja” – uosabiającym najlepszych i najbardziej sprawnych programistów, mistrzów w swojej dziedzinie. W celu urozmaicenia przekazu, na wydarzeniach oprócz standardowych pracowników reprezentowały nas także hostessy w strojach ninja, zachęcające uczestników do odwiedzenia naszego stoiska. Choć kampania ta nie odstawała jeszcze wyraźnie od rynkowych standardów, efekty przekroczyły nasze oczekiwania. To był jeden z pierwszych impulsów, które pomogły firmie już w listopadzie 2012 r. osiągnąć liczbę 240 pracowników. Wcześniej, w optymistycznych prognozach, zakładaliśmy rekrutację 200 osób do końca 2012 r. Co jednak najważniejsze – udało nam się stworzyć hasło, które w dużym stopniu było i jest identyfikowane z firmą. Nazwa Luxoft przestała być dla informatyków anonimowa. Rzeczywisty efekt viralowy miała przynieść jednak dopiero następna akcja.

Luxoft

Dobrze skomponowana kampania

Najważniejszą dotychczasową kampanią rekrutacyjną Luxoft okazał się projekt Composing Software, w którym porównywaliśmy programistów do kompozytorów i gwiazd. Oprócz standardowych materiałów rekrutacyjnych żartobliwie nawiązujących do znanych postaci świata muzyki, przygotowana została m.in. interaktywna aplikacja z zadaniem programistycznym, po którego wypełnieniu kandydat mógł wysłać nam swoje CV. Podobnie jak w przypadku poprzedniego projektu, także w tym wypadku postanowiliśmy wyjść z naszymi działaniami bezpośrednio do społeczności specjalistów ds. IT. Szczególne znaczenie miały dla nas trzy akcje przeprowadzone w ubiegłym roku.

Pierwszym z nich był happening, którego świadkami było kilkuset uczestników 33rd Degree, warszawskiej konferencji dla programistów. Podczas lunchu muzycy, wtopieni w tłum uczestników, zaczęli wykonywać nagle a capella wiązankę znanych przebojów, a pod koniec występu zaprosili programistów na wieczorne nieformalne spotkanie z pracownikami Luxoft. Pojawiło się na nim kilkuset potencjalnych przyszłych pracowników firmy, firma zdobyła kontakty do 400 informatyków.

Drugim dużym elementem akcji w ramach „Composing Software” była akcja rozdawania pączków pod siedzibami krakowskich i wrocławskich firm informatycznych. Przy dźwiękach granej na żywo muzyki rockowej, przechodniom przekazywane były pudełka w kształcie gramofonu z pączkami w środku. W opakowaniu znalazła się także informacja o rekrutacji pracowników do Luxoft oraz wynagrodzeniu dla osób, które zarekomendują kandydatów przyjętych później do pracy przez firmę. Tylko w samym Krakowie otrzymaliśmy błyskawicznie 41 referencji. W tym samym miesiącu zrekrutowaliśmy 38 osób.

Luxoft

Za podsumowanie kampanii można uznać trzecią akcję zrealizowaną w ramach „Composing Software” – czyli spotkanie z uczestnikami Przystanku Woodstock. W specjalnie rozbitym przez firmę namiocie przez kilka dni odbywały się wykłady i spotkania ze specjalistami rynku informatycznego, nie zabrakło także takich elementów jak m.in. gra Guitar Hero czy tablica, na której każdy mógł zapisać swoje opinie. W ramach Akademii Sztuk Przepięknych, obok takich osób jak m.in. Kuba Wojewódzki czy ks. Adam Boniecki, wystąpił Globalny Wiceprezes Luxoft, Przemek Berendt – kiedyś sam będący uczestnikiem Woodstocku.

Luxoft

Uczyć także można inaczej

Spotkania na Woodstock kierowane były przede wszystkim do najmłodszego grona pasjonatów IT – studentów i absolwentów, którzy wciąż szukają swojego miejsca na rynku informatycznym. Kontynuacją, a zarazem najważniejszym elementem edukacyjnych działań Luxoft jest trwający od jesieni ub.r. projekt Luxoft Technology Series (LTS) – wirtualne międzynarodowe konferencje dla specjalistów prowadzone przez gwiazdy branży IT. Projekt nawiązuje do inicjatywy spotkań TED i TEDx, inspirującej miliony osób na całym świecie.

W kilku dotychczasowych edycjach LTS wzięło udział łącznie kilka tysięcy specjalistów z różnych krajów. Każdy z wykładów trafia później na nasz ogólnodostępny kanał na Youtube. Webinaria to dziś najlepsze rozwiązanie promocyjne wśród specjalistów, nieraz bardziej skuteczne od obecności na standardowych, stacjonarnych konferencjach. Zwłaszcza, że stagnacja i niechęć do stałej edukacji to gotowy przepis na spowolnienie rozwoju kariery zawodowej w IT. Angażując się w projekty edukacyjne, trafiamy do tych, na kim nam najbardziej zależy – otwartych na nowe wiadomości, kreatywnych informatyków.

LTS ma także swoją lokalną wersję – LTS Logeek Night, czyli serię spotkań i wykładów na żywo, organizowanych w Krakowie i Wrocławiu, integrujących miejscowe środowisko informatyczne. Wykłady odbywają się w nieformalnej atmosferze, można wypić tam kawę, herbatę czy piwo zarówno ze współpracownikami, jak i specjalistami z konkurencyjnych firm czy ekspertami z innych miast.

Odwagi nigdy nie za wiele

Według raportu HRM Institute „Employer Branding w Polsce 2014”, ponad połowa polskich firm deklaruje posiadanie zarówno budżetu rekrutacyjnego, jak i wizerunkowego. Z drugiej jednak strony, aż połowa przedsiębiorstw nie ma strategii kształtowania wizerunku pracodawcy. Tymczasem to właśnie wizerunek – któremu stale powinny towarzyszyć rozprzestrzeniające się pozytywne opinie pracowników – ma i będzie miał coraz większe znaczenie w budowaniu skutecznej strategii działań HR.

Wyniki rekrutacyjne, jakie odnotowuje Luxoft, są potwierdzeniem tezy, że dziś nie warto kopiować bezkrytycznie standardowych działań, sprawdzonych w wielu wcześniejszych projektach. Korzystając z ważnych, standardowych narzędzi, warto szukać własnego wyróżnika na rynku – przekazu, który jest zgodny z filozofią firmy i stanowi jej odrębny, wyraźnie słyszany głos wśród specjalistów.

 

Pani Aniu, dziękuję za podzielenie się doświadczeniem. Cieszę się, że dbając o employer branding Luxoftu nie zapominają Państwo o prowadzeniu Profilu Pracodawcy na GoldenLine. Życzę wielu kolejnych udanych kampanii! :)

http://www.goldenline.pl/firma/luxoft/