Marcin Zabrzański: kobiety skutecznie konkurują z mężczyznami w branży IT

Jak poradzić sobie z niedoborem kandydatów w branży IT? Motorola Solutions ma na to swój sposób – dba o równowagę w zespołach IT zachęcając do pracy… kobiety. O rekrutacji kobiet opowiada Marcin Zabrzański, Senior HR Specialist w Motorola Solutions Systems Polska.

Jak wygląda rekrutacja w Motorola Solutions?

MZ: W Motoroli poszukujemy pracowników o bardzo zróżnicowanych kompetencjach i doświadczeniu. Dwa największe krakowskie działy to Centrum Oprogramowania oraz Finansowe. Prowadzimy również projekty wsparcia użytkownika, piszemy dokumentację techniczną oraz instrukcje obsługi naszych produktów, tworzymy szkolenia produktowe dla klientów. Poszukujemy więc inżynierów oprogramowania, testerów, ekspertów ds. telekomunikacji, finansistów i analityków, chętnie też widzimy u siebie humanistów z zacięciem technicznym. Nasza rekrutacja składa się najczęsciej z trzech etapów (selekcja CV, rozmowa telefoniczna, rozmowa kwalifikacyjna), podczas których sprawdzane są umiejętności i kompetencje naszych kandydatów. Weryfikujemy zarówno umiejętności z danej dziedziny, jak i kompetencje miękkie.

Czym różni się rekrutacja kobiet i mężczyzn?

MZ: Na to pytanie można odpowiedzieć jednym słowem – niczym. Stosujemy dokładnie taki sam proces rekrutacyjny w przypadku kobiet i mężczyzn, a jedynym kryterium zatrudnienia są obiektywnie prezentowane kompetencje i umiejętności.

Jakie wyzwania wiążą się z rekrutacją kobiet w branży IT? Jak Motorola Solutions radzi sobie z nimi?

MZ: Głównym wyzwaniem dla nas jest w dalszym ciągu zbyt mała liczba absolwentek kierunków ścisłych. Sytuacja zmienia się dynamicznie na lepsze. Wg danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w latach 2007 – 2013 liczba studentek na uczelniach technicznych wzrosła z 31 do 37%. Niestety mowa tutaj o wszystkich kierunkach. Jeżeli popatrzyć na statystyki np. bardzo interesującego nas wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, liczba studentek nie przekracza 10%. To zdecydowanie za mało. Przekłada się to niestety bezpośrednio na liczbę kandydatek na stanowisko. W zdecydowanej większości w dalszym ciągu na stanowiska inżynierskie w naszej firmie w większości aplikują mężczyźni. Staramy się tą sytuację zmienić poprzez pracę z młodymi ludźmi, którzy są na etapie podejmowania decyzji dotyczącej przyszłych studiów. Od kilkunastu lat organizujemy techniczny konkurs Diversity skierowany do uczniów szkół średnich. Regułą zawodów jest uczestnictwo zespołów mieszanych, złożonych w co najmniej 50% z dziewcząt. Chcemy przez ten konkurs przełamać stereotyp informatyka mężczyzny oraz pokazać, że jest to pasjonująca dziedzina wiedzy i fascynująca przygoda na całe życie.

Jakimi działaniami kobiety są zachęcane do pracy w Motorola Solutions?

MZ: Najlepszą zachętą jest długoletnia praktyka równego traktowania. W Motoroli nie ma żadnego zróżnicowania w wynagradzaniu oraz promowaniu pracowników ze względu na płeć. Jedynym kryterium mającym wpływ na karierę są merytoryczne aspekty pracy. Nie wierzymy natomiast w sztuczne naszym zdaniem parytety oraz specjalne ułatwienia – kobiety są w stanie skutecznie konkurować z mężczyznami na równych zasadach. Świadczy o tym bardzo duża liczba naszych koleżanek na stanowiskach kierowniczych i eksperckich we wszystkich departamentach firmy, niezależnie od lokalizacji. Jesteśmy pracodawcą, który od lat wprowadza i na bieżąco monitoruje najlepsze praktyki w zarządzaniu personelem. Potwierdzają to liczne certyfikaty, w tym tegoroczne 2-gie miejsce w krajowym plebiscycie „Great Place to Work”. Jest to nagroda o tyle dla nas cenna, że kryterium jej przyznania to w 2/3 opinia samych pracowników o firmie. To dla nas bardzo duże wyróżnienie. Możemy pochwalić się również nagrodami przyznawanymi konkretnie za działalność na rzecz promowania równego statusu, takimi jak Firma Równych Szans, Firma Przyjazna Mamie oraz Firma w Twoim Stylu.

Dlaczego kobiety są pożądanymi pracownikami?

MZ: Liczne badania pokazują, że zespoły mieszane funkcjonują lepiej. Nasze doświadczenia potwierdzają tą tezę. Zespoły złożone z kobiet i mężczyzn są bardziej efektywne i kreatywne. Zależy nam na tym, żeby procent takich właśnie zespołów był jak największy.

Dziękuję za rozmowę!

Scena HR – cykl wywiadów z osobami związanymi w codziennej pracy z branżą HR.