Scena HR: Rafał Dąbkowski i HR w nowych technologiach

Czym charakteryzuje się rekrutacja w branży IT? Na to i inne pytania odpowiada Rafał Dąbkowski od ponad 10 lat związany z nowymi technologiami i środowiskiem IT. Obecnie pracuje w Connectis, gdzie jest odpowiedzialny za zespoły projektowe i relacje z kluczowymi Klientami firmy.

Zobacz profil Rafała na GoldenLine!

Co determinuje sukces pracy w dziale HR?

RD: Determinacja, elastyczne podejście i kreatywność. W dużym skrócie te cechy są podstawą do osiągania wyznaczonych celów w rekrutacji pracowników. Rekrutacja to praca wymagająca poświęceń, ponieważ każdy kandydat jest inny i wymaga innego, często wyjątkowego podejścia.

Jakie trudności Pana zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzić?

RD: Zapewne w różnych branżach osoby rekrutujące napotykają na różne trudności. W branży IT, w której działa Connectis, rekruterzy mierzą się z ograniczoną dostępnością kandydatów w precyzyjnie określonym miejscu i czasie. Charakterystyką naszych procesów jest krótki okres reakcji i dołączenia do projektu IT, więc aby temu sprostać należy nieustannie, niezależnie o prowadzonych projektów rekrutacyjnych, badać rynek tj. identyfikować kompetencje, oczekiwania i dostępność. To pozwala na szybką reakcję w momencie pojawienia się potrzeby biznesowej.

Czego nauczyła Pana praca w branży HR?

RD: Dwóch rzeczy:
1. Wszystko jest możliwe, ponieważ potencjał ludzki jest nieograniczony.
2. Praca w tej branży powala się doskonalić każdego dnia. Nie wszędzie jest to możliwe.

Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pan stanął?

RD: Staję przed nimi codziennie identyfikując talenty do Connectis.

W czym tkwi największy problem w wyselekcjonowaniu najlepszego kandydata?

RD: To zależy od stanowiska. Generalnie wiedza merytoryczna osoby rekrutującej – jeśli jest właściwa, to ryzyko pomyłki zdecydowanie się obniża.

Co Pan robi, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów?

RD: Skupiamy się na ich potrzebach, celach, marzeniach, a następnie budujemy przed nimi wizję i ścieżkę, po której mogą do tego dojść.

W jaki sposób przygotowuje się Pan do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego?

RD: Einstein powiedział: „Jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś w prosty sposób, to znaczy, że tak naprawdę tego nie rozumiesz”. Na co dzień staram się kierować tą myślą i dobrze analizować, aby zrozumieć wszystkie wytyczne w każdym przedsięwzięciu.

Z jakich źródeł czerpie Pan inspirację do pracy?

RD: Od ludzi. Codzienne spotkania, zdobywanie wiedzy i nawiązywanie relacji dają mi największą dawkę energii oraz inspirują mnie do łamania barier i stereotypów. Tak jak wspomniałem wcześniej materia ludzka jest nieograniczona i jeśli ktoś potrafi z tego skorzystać, ma nieograniczone możliwości.

Jaka kampania rekrutacyjna (wizerunkowa) ostatnio zwróciła Pana uwagę?

RD: Kampania Connectis, którą właśnie budujemy wspólnie z naszym działem marketingu. Uważam, że jest świetna i bardzo rzetelnie przygotowana. Mam nadzieję, że rynek podzieli moją opinię już wkrótce.

Jakie trendy zauważa Pan w branży HR?

RD: Wykorzystanie mediów społecznościowych zarówno do bezpośrednich rekrutacji, jak i budowania kampanii wizerunkowych, mających na celu zwrócenie uwagi potencjalnych kandydatów. Dodatkowo w Connectis prowadzimy testy kompetencyjne z wykorzystaniem narzędzi on-line, tj. CONNECTIS_Cloud, gdzie o każdej porze i z dowolnego miejsca kandydat może podejść do oceny merytorycznej umiejętności, dopasowania do potrzeb projektowych oraz określenia potencjału do rozwijania dodatkowych kompetencji technicznych.

Dziękuję za rozmowę!

Scena HR – cykl wywiadów z osobami związanymi w codziennej pracy z branżą HR.