Scena HR: Ewa Mazurczyk-Jankowska i HR w biznesie

O wyzwaniach, sukcesach i trendach w branży HR opowiada Ewa Mazurczyk-Jankowska – trener biznesu w Instytucie Szkoleń i Rozwoju, która brała udział m.in. w projektach rekrutacyjnych British American Tabacco. 

Zobacz profil Ewy na GoldenLine!

Co determinuje sukces pracy w dziale HR?

EMJ: Jeżeli chcemy być ekspertem w danej dziedzinie to na pewno powinniśmy ciągle poszukiwać nowej wiedzy, poznawać nowe trendy, rozwiązania, udoskonalać swój background teoretyczny. Dla mnie to solidny fundament, na którym można stabilnie i bezpiecznie budować swoją karierę. Niestety osób z takim podejściem do własnego rozwoju jest mało, istnieje prawdziwy ich deficyt. Ciągle spotykam HR-owców, którzy nie wiedzą co to jest kompetencja. Bardzo ważna jest elastyczność i ciężka praca oraz umiejętność słuchania klienta zewnętrznego i wewnętrznego, zrozumienia ich potrzeb oraz ich analiza. Niezbędna jest też wiedza na temat procesów biznesowych, zachodzących zmian na rynku, umiejętność proaktywnego myślenia, a także umiejętności inicjowania zmian oraz umiejętność zarządzania zmianą. Bardzo ważna jest też umiejętność zbudowania własnego autorytetu i wiarygodności. HR wciąż się zmienia i powinniśmy ciągle poszerzać swoje kwalifikacje i kompetencje. Obecnie takim wyzwaniem jest umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii w obszarze HR.

Jakie trudności Pani zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzić?

EMJ: Na przestrzeni 13 lat pracy w rekrutacji widzę, że w zależności od grupy docelowej czy sytuacji na rynku spotykam się z innymi problemami. Obecnie widać większą tendencję do nie stawiania się kandydatów na spotkania rekrutacyjne połączoną z zupełnym brakiem informowania o tym rekruterów czy bezpośrednio potencjalnych pracodawców.

Czego nauczyła Panią praca w branży HR?

EMJ: …że pracuję z ludźmi i dla ludzi. To wymaga szacunku i pokory.

Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pani stanęła?

EMJ: Miałam ogromną przyjemność brać udział w największym pewnie projekcie rekrutacyjnym jaki do tej pory był w Polsce. Firma British American Tobacco zmieniała swój system sprzedaży i potrzebowała zatrudnić 500 nowych pracowników w trzy tygodnie. Projekt był ogromnym wyzwaniem ze względu na poufność oraz ogromną skalę. Zakończył się sukcesem i wiem, że teraz nie ma dla mnie już rzeczy niemożliwych.

W czym tkwi największy problem w wyselekcjonowaniu najlepszego kandydata?

EMJ: Dla mnie słowo „najlepszy kandydat” nie funkcjonuje. Wolę używać słowa „adekwatny” do danej firmy i stanowiska. „Najlepszy” to też słowo, które zmusza nas, aby porównywać kandydatów do siebie, a nie powinniśmy tego robić, bo popełniamy błąd interindywidualny. Kandydatów powinniśmy porównywać do danych kryteriów. Odpowiadając na pytanie: „to zależy” na jakie stanowiska i do jakiej firmy rekrutujemy. Jednak widzę, że umiejętność czytania i analizy CV bardzo pomaga w szybkim zatrudnieniu osoby.  Chodzi o to, aby zatrudnić odpowiednią osobę w odpowiednim czasie. Można robić i rekrutacje rok, tylko jak bardzo na tym ucierpi biznes? Dlatego doskonała selekcja pomaga w skróceniu całego procesu. Wielu osobom wydaje się, że selekcja kandydata to jest bardzo prosta, niestety to wymaga wiedzy i doświadczenia – a bardzo często także wyczucia, które nabiera się z czasem i ilością przeprowadzonych rekrutacji.

W jaki sposób przygotowuje się Pani do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego?

EMJ: Dla mnie bardzo ważne jest poznanie samego pracodawcy. Zrozumieć jego strategię, biznes, branżę, potrzeby. Często proszę o możliwość spędzenia kilku dni w firmie w celu większego zrozumienia funkcjonowania biznesu i zachodzących w nim procesów. Muszę dokładnie zrozumieć i poznać specyfikację danego stanowiska. Zawsze bardzo szczegółowo zadaję pytania, dopytuję o każdy szczegół drążę, co pracodawca rozumie przez daną kompetencję itp.

Z jakich źródeł czerpie Pani inspirację do pracy?

EMJ: Przede wszystkim z książek polskich i zagranicznych. Staram się brać udział w prelekcjach, spotkaniach czy w konferencjach. Jednak dla mnie to, że szkolę innych jest największym źródłem wiedzy. Zawsze dużo uczę się od innych i po takich szkoleniach zawsze jestem bogatsza o kolejną wiedzę czy doświadczenie.

Jaka kampania rekrutacyjna (wizerunkowa) ostatnio zwróciła Pani uwagę?

EMJ: Spot kampanii „Nawet najlepsi zrobią wszystko, żeby pracować w PZU” zrobił na mnie duże  wrażenie ze względu na lekkość i humor.

Jakie trendy zauważa Pani w branży HR?

EMJ: Technologia bardzo zmieni i już zmienia branżę HR. Szkolenia online, rozmowy kwalifikacyjne za pomocą komunikatorów, pozyskiwanie kandydatów w nowych kanałach mediowych, w tym poprzez ogólne i wyspecjalizowane serwisy społecznościowe . Coraz większe znaczenie w wielu obszarch HR ma grywalizacja (zwana także gamifikacją). Rekrutacja też wychodzi do kandydata. Poszukujemy ich tam gdzie oni się znajdują. Tzw. Scouting staje się coraz popularniejszy szczególnie w grupie studentów.

Dziękuję za rozmowę!

Scena HR – cykl wywiadów z osobami związanymi w codziennej pracy z branżą HR.