Leszek

Leszek M. Zawsze do przodu

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Witam,
1. Przygotowujemy się do remontu maszyny. Chcielibyśmy w przyszłości uniknąć zbędnych napraw.
Czy według Was, warto oprócz wymiany łożysk w silniku elektrycznym ~3 400V warto zlecić też jego przewinięcie? Słyszałem już kilka opinii, ale zanim się wypowiem jeszcze (...) Zobacz więcej
18.03.2013, 11:16
Wojciech

Wojciech Mazurek właściciel, PPHU
Neuron

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Widziałem życiu kilka nawijarek do uzwojeń. Z jednej strony taką zautomatyzowaną z kilkoma komputerami, masą mierników i systemem wizyjnym a z drugiej strony taką z mechanicznym licznikiem nawinięć i białą kartką papieru wspomagającą "kontrolę wzrokową"
To samo tyczy się pieca do impregnacji.....
Czym dysonuje Twój usługodawca ?

Ja bym się trzymał starej zasady " nie ruszaj g***a bo (...) Zobacz więcej
18.03.2013, 11:40
Dawid

Dawid Dudek Inżynier produkcji,
Pentair Poland

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Ja bym na Twoim miejscu zmierzył rezystancje izolacji uzwojeń silnika. Jeśli jest dość sporo ponad normę nie ruszałbym i nie narażał się na zbędne koszty. Zależy też w jakich warunkach silnik pracuje (wilgotność, temperatura). Jeśli są to ciężke warunki, to izolacja może 'psuć' się szybciej i to też należy wziąć (...) Zobacz więcej
18.03.2013, 13:12
Robert

Robert B.
elektromonter/automa
tyk

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Jeśli podczas eksploatacji silnika nie stwierdzono żadnej wady uzwojenia, więc nie ma sensu. Po rozebraniu silnika należy zmierzyć rezystancję izolacji. W przypadku zawilgocenia silnik wysuszyć (każdy warsztat naprawczy posiada specjalistyczny piecyk). Następnie dokonać oględzin czy np sznury na czołach nie są potargane, połączenia cewek są ok itp. Proponuje użyć impregnatu do uzwojeń w sprayu, po wyschnięciu pokryć dodatkowo środkiem do wypierania wilgoci.

Jeśli silnik posiada uszczelniacze- wymienić.

Jeżeli silnik pracuje w otoczeniu zawilgoconym można użyć silikonu wodoodpornego na połaczeniu stojana i tarcz, oraz dekla z (...) Zobacz więcej
27.03.2013, 21:39
Leszek

Leszek M. Zawsze do przodu

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Dziękuję za krótkie i konkretne (...) Zobacz więcej
27.03.2013, 22:27
Norbert

Norbert Radke Regionalny Kierownik
Sprzedaży

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Leszek M.:
Witam,
1. Przygotowujemy się do remontu maszyny. Chcielibyśmy w przyszłości uniknąć zbędnych napraw.
Czy według Was, warto oprócz wymiany łożysk w silniku elektrycznym ~3 400V warto zlecić też jego przewinięcie? Słyszałem już kilka opinii, ale zanim się wypowiem jeszcze troszkę posłucham.

Panie Leszku. Podstawowe pytanie jakiej mocy posiada Pan silnik i czy jest to jakaś unikatowa wersja? Jeżeli jest to standardowy silnik 3f na 400VAC (produkcji Celmy, Besel, Żychlin, ABB itp), to moim zdaniem zabieg w postaci przezwojenia uzwojeń stojana może okazać się całkowicie nieopłacalny i lepszym rozwiązaniem będzie zakup nowego (zyskuje Pan 2 letnią gwarancję i pewność, że nic złego się nie stanie). Jeżeli silnik nie pracował w ekstremalnych warunkach (temp. otoczenia pow. 40stC, zapylenie) to nie spodziewałbym się takiej konieczności. Standardowy zakres prac przy takich silnikach ogranicza się do wymiany łożysk (z użyciem odpowiednich narzędzi) , pomiaru rezystancji izolacji (przy kiepskich wynikach, może być pomocne suszenie i dodatkowe polakierowanie uzwojeń). W zależności od mocy silnika konieczne może okazać się wyważenie wirnika (zazwyczaj dla silników o n<1400obr/min wystarczy klasa G6.3 - ale to jest uzależnione od kilku rzeczy). Dla dużych silników wyważanie wirnika jest podstawowym zabiegiem związanym z przeglądem. Ostateczny zakres prac określi Panu zakład remontowy. Odradzam Panu samodzielne zabiegi w postaci lakierowania uzwojeń - to może źle się skończyć (skutki można samemu sobie wyobrazić).
25.04.2013, 22:29
Leszek

Leszek M. Zawsze do przodu

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Panie Norbercie,
98% silników jakie mamy to standardowe silniki o małych mocach od 7,5 do 22kW, kilka większych o mocy 55kW. temperatura otoczenia latem osiąga 40st zapylenie bardzo duże i absolutnie NIE - sami nie naprawiamy silników, wszystko zlecamy wyspecjalizowanej, (...) Zobacz więcej
26.04.2013, 15:49
Norbert

Norbert Radke Regionalny Kierownik
Sprzedaży

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Leszek M.:
Panie Norbercie,
98% silników jakie mamy to standardowe silniki o małych mocach od 7,5 do 22kW, kilka większych o mocy 55kW. temperatura otoczenia latem osiąga 40st zapylenie bardzo duże i absolutnie NIE - sami nie naprawiamy silników, wszystko zlecamy wyspecjalizowanej, zaprzyjaźnionej firmie.
Panie Leszku
Najmniejszy silnik, z którym miałem styczność był typu: SUDg 280 S8 (pierścieniowy), n=730obr/min i mocy 57kW. Silnik pracował (kilkanaście lat) w odlewni żeliwa i napędzał dmuchawy. Ponieważ nie był regularnie poddawany pomiarom, jego eksploatacja została przerwana pożarem. Konieczna okazało się przezwojenie stojana i wirnika.
Zakres prac obejmował:
1. Demontaż mechaniczny,
2. Weryfikacja z pomiarem rezystancji i współczynnika R15/R60 (to od tego parametru zależy czy konieczne jest przezwojenie, czy tylko przegląd, nawet jeśli rezystancja izolacji ma wysoką wartość. O ile dobrze pamiętam to wart. dop. R15/R60>2,2). Należy sprawdzić usztywnienie połączeń czołowych uzwojeń stojana (jeżeli będą słabe tzn. będzie można poruszyć nimi, to konieczna będzie ich poprawienie. W innym przypadku izolacja uzwojeń ulegnie przetarciu i skutek będzie już wiadomy).
3. Mycie wirnika i stojana (może być wodą pod ciśnieniem i użyciem specjalnych środków) - konieczne jest, by oczyścić stojan i wirnik ze wszelkich zabrudzeń.
4. Suszenie w suszarni atmosferycznej (próżniowe nie jest potrzebne)
5. Wyważenie wirnika w klasie G6.3 (wg PN-93/N-01359)
Jeśli silnik jest pierścieniowy to dodatkowo:
Przetoczenie pierścieni ślizgowych + Przegląd aparatu szczotkowego z wymianą szczotek ( koniecznie z dotarciem szczotek)
6. Malowanie stojana i wirnika lakierem elektroizolacyjnym klasy ciepłoodporności F lub H. Wykonuje się to po procesie suszenie (nawet na ciepłym silniku). Następnie należy ponownie wstawić polakierowane części silnika do suszarni , celem utwardzenia ww. lakieru.
7 Wymiana łożysk (tutaj najlepiej zastosować FAG lub SKF) z zastosowaniem smaru np. ŁT (będzie wystarczający do silników małej mocy)
Montaż mechaniczny,
8. Malowanie zewnętrzne (najlepiej farbą epoxydową - zapewni odporność na czynniki zewnętrzne i olej lub PUR - dodatkowo zapewni odporność na promieniowanie UV).
9. Próby i pomiary poremontowe (tutaj należy wspomóc się konkretną normą, której już nie pamietam) - takie jak : pomiary rezystancji , wsp. R15/R60, próba biegu jałowego.

Powyższa "wymienianka" jest uniwersalnym zakresem prac przeglądu w silnikach 50kW i więcej. Być może dla mniejszych mocy silnika, pomiar R15/R60 nie będzie konieczny.
12.05.2013, 00:04
Leszek

Leszek M. Zawsze do przodu

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Witam Panie Norbercie,
Odnośnie wymiany łożysk - czy warto wkładać łożyska okryte jeżeli silnik posiada kalamitki?
Czy może lepiej włożyć łożyska kryte i wtedy silnik może pracować (...) Zobacz więcej
13.05.2013, 08:48
Norbert

Norbert Radke Regionalny Kierownik
Sprzedaży

Temat: Silniki elektryczne - naprawy i remonty

Leszek M.:
Witam Panie Norbercie,
Odnośnie wymiany łożysk - czy warto wkładać łożyska okryte jeżeli silnik posiada kalamitki?
Czy może lepiej włożyć łożyska kryte i wtedy silnik może pracować praktycznie bezobsługowo?
W zakresie łożysk w zasadzie nie wprowadziliśmy zmian. Jeżeli konstrukcyjnie były zastosowane odkryte łożyska, to tak to pozostawało. Wynikało to z faktu , że w silnikach o P>100kW innych raczej nie stosuje się.Pana zamysł jest słuszny i proponowałbym porozmawiać z dystrybutorami renomowanych łożysk, czy posiadają "kryte" odpowiedniki. W silnikach poniżej 50kW jest większą szansa na taką zamianę. Jeżeli już będzie zamieniał na kryte, to na dwuwargowe- droże ale zyskuje Pan pewność , że nigdy smar z nich nie ucieknie.
17.05.2013, 23:34



Zobacz dyskusje w grupie Utrzymanie Ruchu

Aktualne tematy

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Problemy i porady

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania

Wyślij zaproszenie do