Anna Szulwińska

Anna Szulwińska Konsultant i
Specjalista Ds.
Marketingu i PR,
Project & B...

Temat: Czy (i jak) można zastrzec program...

Witam serdecznie,

czy jako współautorka pewnego unikatowego cyklu szkoleń,
mogę się/je jakoś prawnie zabezpieczyć?
(chodzi głównie o zakres, tematy, program, mozliwości jego modyfikacji)

Programy te są złożone, mają wiele różnych opcji
- i można je dowolnie komponować, itp.

Szkolenia te bazują na unikatowym pomyśle na nie - oraz
rozwiązaniach stosowanych w ich promocji i realizacji.

Chciałabym sie dowiedziec jak moge zabezpieczyć je głównie przed
kopiowaniem, powielaniem i przetwarzaniem - aż wreszcie
wykorzystywaniem przez inne podmioty do (ich) celów zarobkowych.

Dodam, że szkolenia mają już swoją nazwę i pierwsze programy,
a takze zostały podjęte odpowiednie działania namingowe i
brandingowe (nazwa, logo, domeny, wstępne materiały promocyjne,
oferty).

P.S.
Czy w przypadku szkoleń jest w ogóle możliwe kontrolowanie tego
typu działalności? Chodzi o to, żeby nasz unikatowy pomysł nie
był stratny tylko dlatego że ktos nie bedzie miał pomysłów i
zdecyduje się na powielanie, przetwarzanie naszego pomysłu i programów i kopiowanie (np. pod inną nazwą i wizerunkiem, z
drobnymi zmianami w programie, etc.). Zwł. że jest tu duzo mozliwosci rozwoju tego cyklu - i troche nam zajmie samo opracowanie materiałów i wdrożenie.

Z góry dziękuje za wszelkie sugestie tu, jak i na PW.

pozdrawiam
Anna Szulwińska

Temat: Czy (i jak) można zastrzec program...

Teoretycznie: autorom projektów przysługuje własność intelektualna od momentu ich stworzenia bez potrzeby jakiejkolwiek rejestracji utworu. Także jest Pani prawnie zabezpieczona ipso iure na podstawie chociażby Powszechnej Konwencji o Prawie Autorskim z 1971 roku czy ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych z roku 1994. Jeżeli ktoś przypisze sobie autorstwo tych projektów lub będzie czynił z nich użytek bez zgody autorów naruszy przez to Państwa dobra osobiste (twórczość naukowa - art. 23 KC)

Jeśli chodzi o działania "namingowe i brandingowe" to nazwa, logo oraz ogólne wzory materiałów promocyjnych można zastrzec w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy.

Praktycznie: proszę pamiętać, że zastrzeganie znaku towarowego wiąże się ze sporymi kosztami (vide: cennik UPRP). O ile w miarę łatwo będzie wykazać Pani przed sądem jeśli ktoś się posłuży opracowanymi przez was materiałami o tyle bardzo trudno będzie wykazać, ze ktos wykorzystal akurat wasz projekt, ale troche go zmienił (techniki szkoleń są do siebie zbliżone).

Przed kopiowaniem, powielaniem i przetwarzaniem teoretycznie jest Pani zabezpieczona prawnie od chwili napisania dzieła, ale w praktyce... bywa różnie ;)

Następna dyskusja:

Czy to jest znieważenie ???




Wyślij zaproszenie do