Artur Królica

Artur Królica "Droga przesady
wiedzie do pałacu
mądrości (William
Blake)

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Polska historia jest zawsze naszym wrogiem - pisał kiedyś Stanisław Brzozowski.
Ucz się, dziecko, polskiej mowy/ To przed domem to są groby - dodawał Julian Tuwim.
Jesteśmy produktem tej kulawej polskiej historii, więc zwiać się z niej raczej nie da - zawsze odezwie się jako nawyk, kompleks, typ wrażliwości.
Jak sobie radzić z tym dziedzictwem narodu dziejowo niespełnionego?
Jeśli nie da się odrzucić, to może da się ... zmienić? Czy można zmienić przeszłość? Zaprząc kalectwo do pracy! wzywał kiedyś Nietzsche. Jeśli kalectwo staje się narzędziem, przestaje być kalectwem - jeśli tym zaprzęgniętym do pracy kalectwem jest historia, przeszłość staje się czymś innym niż była do tej pory.
Może nic nie "zaprzęgać", tylko myśleć o tym, co było w naszej historii twórcze - Czuć się spowinowaconym z całą energią polską od Chrobrego do Wielopolskiego a nie znać, nie widzieć, zrąbać z ramienia zdechlactwo - jak sugerował wspomniany już Brzozowski.

konto usunięte

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Należy zrozumieć historie poprzez jej wnikliwe poznanie, widocznie Stanisław Brzozowski nie miał pojęcia o historii.
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Artur Królica:
Jesteśmy produktem tej kulawej polskiej historii
polska historia nie jest kulawa
kulawe jest jej intepretowanie do biezacej polityki
i kulawa jest metodologia nauczania w szkolach
Artur Królica

Artur Królica "Droga przesady
wiedzie do pałacu
mądrości (William
Blake)

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Armia polska jest zwycięska, alfons to jest kurwa męska. Polska historia jest wspaniała, stanowi dla nas niewyczerpane źródło siły i inspiracji, daje nam atuty, żeby śmiało stanąć do konfrontacji ze światem. Możemy być z niej dumni.
Autosugestia też jest jakąś metodą. Ma swoje atuty - zapewnia dobre samopoczucie - ale oprócz braku przesadnego krytycyzmu wymaga też sprzyjających warunków, np. słabego obiegu informacji, istnienia czegoś w rodzaju zewnętrznego kokona. Dość dobrze sprawdzała się w PRL, kiedy nie było internetu, ale była żelazna kurtyna.
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Jak uporać się z polską historią?

a czy oprocz popadania w skrajnosci dopuszcza pan inne spojrzenie na historie?
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: Jak uporać się z polską historią?

element uporania sie ;)
Cykl spotkań przybliżających historię i sztukę Górnego Śląska. Tematyka dobrana została tak, by w efekcie dać uporządkowane chronologicznie, wielowymiarowe kompendium wiedzy o regionie. Motywem wiodącym cyklu będzie ponowne odkrywanie wielokulturowej tożsamości Górnoślązaków, przez długie lata wstydliwie przemilczanej i ukrywanej.

W ramach spotkań przewidziano wykłady, prezentacje zdigitalizowanych i nieudostępnianych na stałych ekspozycjach zbiorów oraz wycieczki do miejsc znajomych, ale tak naprawdę nieznanych.

Pierwsza i trzecia środa miesiąca, godz. 18.00.
http://www.muzeumslaskie.pl/edukacja-zajecia-o-slasku-...

konto usunięte

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Zgadzam się z stwierdzeniem, że kuleje metodyka nauczania historii w szkołach, a treści podręczników są ukierunkowane na przedstawienie raczej martyrologicznej wizji dziejów naszego państwa i narodu. Nowa podstawa programowa, poprzez potraktowanie historii, jako przedmiotu mniej ważnego np. od wychowania fizycznego, pogłębiła wspomaniane zjawiska. Pewnie byśmy sobie życzyli, aby nauczyciele uczyli o naszych wielkich zwycięstwach w historii np. o tym, że państwo Polan za panowania Bolesława Chrobrego miało status imperium w Europie Środkowo-Wschodniej, albo, że to wywiad AK wykradł wszystkie tajemnice zwiazane z pociskami rakietami V1, V2.
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Paweł Józef Róg:aby nauczyciele uczyli o naszych wielkich zwycięstwach w historii np. o tym, że państwo Polan za panowania Bolesława Chrobrego miało status imperium w Europie Środkowo-Wschodniej, albo, że to wywiad AK wykradł wszystkie tajemnice zwiazane z pociskami rakietami V1, V2.
no mniej wiecej
bez przesady oczywiscie
ale historia naszego kraju ma ponad 1000 lat i jest sporo ciekawych rzeczy oprocz tych ociekajacych meczennstwem
Monika S.

Monika S. ciągle szukam wyzwań

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Historia nie może być "kulawa" cokolwiek to słowo znaczy. Jedynie kulawe może być nauczanie choć ja nie narzekam- miałam świetnych nauczycieli w liceum. W podstawówce porażka- kazano nam się uczyć na pamięć życiorysów Marksa i Engelsa.
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Paweł Józef Róg:
Nowa podstawa programowa, poprzez potraktowanie historii, jako przedmiotu mniej ważnego np. od wychowania fizycznego, pogłębiła wspomaniane zjawiska.

Czy więc wychowanie fizyczne jest mniej ważne niż historia?
Pewnie byśmy sobie życzyli, aby nauczyciele uczyli o naszych wielkich zwycięstwach

Przyznam się, że potrzebowałbym ten punkt nieco rozwinąć, żeby go zrozumieć.
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Luděk V.:
Przyznam się, że potrzebowałbym ten punkt nieco rozwinąć, żeby go zrozumieć.
nie jestem pewien co autor mial na mysli bo "nasze wielkie zwyciestwa" mozna opatrznie rozumiec. ale wg chodzi o to by akcent z tego ze nas wszyscy naokolo nielubili i atakowali i w koncu zniszczyli przeniesc na to ze Polska byla potega w tej czesci Europy. dlaczego tak sie stalo i co sie dzialo wtedy w panstwie zwanym Rzeczpospolitą
Michał Jarczyk

Michał Jarczyk j. niemiecki -
szukający pracy,
jakiejkolwiek,
nauczyciel...

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Monika S.:
Historia nie może być "kulawa" cokolwiek to słowo znaczy. Jedynie kulawe może być nauczanie choć ja nie narzekam- miałam świetnych nauczycieli w liceum. W podstawówce porażka- kazano nam się uczyć na pamięć życiorysów Marksa i Engelsa.

a ile ty masz lat, wyglądasz na młodszą. Ja zacząłem chodzić w roku 1963 do podstawówki, ale życiorysów nie kazali się nam uczyć. Dobre, coś ściemniasz, Ciebie uczyli, tak z pewnością!

ale życiorysy, bo to pamiętam, ze szkoło średniej, Mickiewicza i Słowackiego musiały być na blachę, tylko po co???

a tak na marginesie, to stwierdzam, że historia Polski jest jednak zakłamana, jacy my dobrzy, a ci inni źli (z żadnym z sąsiadem nie było normalnych stosunków, tylko pod koniec z Węgrami chyba?) i trzeba by ją było pisać od nowa. Tylko nie skaczcie na mnie, żadnych przykładów, sami pomyślcie.Michał Jarczyk edytował(a) ten post dnia 05.01.11 o godzinie 19:32

konto usunięte

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Michał Jarczyk:
Monika S.:
Historia nie może być "kulawa" cokolwiek to słowo znaczy. Jedynie kulawe może być nauczanie choć ja nie narzekam- miałam świetnych nauczycieli w liceum. W podstawówce porażka- kazano nam się uczyć na pamięć życiorysów Marksa i Engelsa.

a ile ty masz lat, wyglądasz na młodszą. Ja zacząłem chodzić w roku 1963 do podstawówki, ale życiorysów nie kazali się nam uczyć. Dobre, coś ściemniasz, Ciebie uczyli, tak z pewnością!

ale życiorysy, bo to pamiętam, ze szkoło średniej, Mickiewicza i Słowackiego musiały być na blachę, tylko po co???

a tak na marginesie, to stwierdzam, że historia Polski jest jednak zakłamana, jacy my dobrzy, a ci inni źli (z żadnym z sąsiadem nie było normalnych stosunków, tylko pod koniec z Węgrami chyba?) i trzeba by ją było pisać od nowa. Tylko nie skaczcie na mnie, żadnych przykładów, sami pomyślcie.Michał Jarczyk edytował(a) ten post dnia 05.01.11 o godzinie 19:32

Po ustąpieniu Tow. Gierka, w "epoce" Tow. generała - MEN nikogo już Marksem i Engelsem nie karmił :-).
Ps. Waryński, Limanowski itp. byli na tapecie. Takie były "wytyczne" ....
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Michał Jarczyk:
a tak na marginesie, to stwierdzam, że historia Polski jest jednak zakłamana,[/edited]
skoro pan wie ze jest zaklamana wiec jednak nie jest zaklamana
jakis paradoks?
Artur Królica

Artur Królica "Droga przesady
wiedzie do pałacu
mądrości (William
Blake)

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Monika S.:
Historia nie może być "kulawa" cokolwiek to słowo znaczy.
Mówi się czasem: "bieg historii". Są narody, które określają trasę tego maratonu i takie, które wleką się w jego ogonie. Bo się np. ochwaciły po drodze.
Waldemar Skrobacz

Waldemar Skrobacz przedsiębiorca

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Władze komunistyczne doskonale wiedziały, że nauki społeczne są rzeczą niezwykle ważną, by utrzymać społeczeństwo w ryzach, stąd ogromne nakłady na piar państwowy, oczywiście zgodny z zapotrzebowaniem politycznym...po 1989 roku najważniejsze stały się marketing i zarządzanie, tylko państwo, naród, społeczeństwo, to nie telefon komórkowy, to bardzo złożone wielopłaszczyznowe struktury, Finlandia jest tu wyjątkiem potwierdzającym regułę...:)
Historia dla historii nie ma racji bytu, historia dla ludzi, kraju, uczciwa ale jednak pisana z potrzeby społecznej, utylitarna, pozytywistyczna - ta duża i ta lokalna, może spełnić swoją rolę...naukowe dysputy są dostępne dla elity, też są potrzebne, ale jeśli są zawieszone w próżni nikomu się nie przydają...
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Artur Królica:
Monika S.:
Historia nie może być "kulawa" cokolwiek to słowo znaczy.
Mówi się czasem: "bieg historii". Są narody, które określają trasę tego maratonu i takie, które wleką się w jego ogonie. Bo się np. ochwaciły po drodze.
narod to pojecie wzglednie mlode
kiedys swiatem rzadzily "cywilizacje"
zadna juz nie istnieje
Rafał D.

Rafał D. historyk

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Wszystko zalezy od definicji słowa cywilizacja.

konto usunięte

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Historia nas uczy, że jeszcze nigdy historia ludzi niczego nie nauczyła...

Historia jest wg mnie królową nauk, bo uczy życia, uczy mechanizmów rządzących światem. Polska szlachecka pada z identycznych powodów, co Bizancjum. Czy nikt tego wtedy nie zauważył? Imperia padają wciąż z tych samych powodów, cykliczność zjawisk jest w historii wręcz przerażająca.

Historia jest nauką polityczną, służy kształtowaniu pewnych postaw.
Polska historia, jako przedmiot, jest tak gdzieś miedzy okresem zaborów, a międzywojniem. Czyli opłakująca klęski straty, starająca się zagrzewać do boju. Jeszcze do tego kilka pokoleń wyroslo w komuniźmie, który miał wychowywać rzesze żołnierzy robotników.

Teraz koniec z ogłupianiem

Jak każdy kraj mieliśmy chwile lepsze i gorsze. Z gorszych, czyli klęsk trzeba wyciągnąć wnioski, lepsze podkreślać. NIe wnikam tu w politykę ale zauważyłem w rządach PIS taka skłonność do gloryfikowania błędów i świętowania porażek. To ma na celu wzbudzeniem poczucia , że jesteśmy ludźmi skrzywdzonymi, zagrożonymi, a takimi ludźmi łatwiej manipulować.

Jak byliscie w Berlinie, to możecie wiedzieć dlaczego Niemcy są dumni z faktu bycia Niemcami. Więc w odpowiedzi proponuję. Dwa 80 metrowe miecze na głównym rondzie stolicy, wojownika spod Cedynia na jakimś innym. Gdzie indziej kolumnę w stylu Trajana, poświęconą Sobieskiemu.

A w Krakowie, bo tu mieszkam , Piasta Kołodzieja i wycieczki szkolne tam prowadzić żeby nauczyć ze sumiennoscią i praca się do czegoś dochodzi a nie masochistycznym zarzynaniem się w nieudanych z założenia powstaniach.
Arek Kozak

Arek Kozak Visual Art

Temat: Jak uporać się z polską historią?

Piotr Guz:
Luděk V.:
Przyznam się, że potrzebowałbym ten punkt nieco rozwinąć, żeby go zrozumieć.
nie jestem pewien co autor mial na mysli bo "nasze wielkie zwyciestwa" mozna opatrznie rozumiec. ale wg chodzi o to by akcent z tego ze nas wszyscy naokolo nielubili i atakowali i w koncu zniszczyli przeniesc na to ze Polska byla potega w tej czesci Europy. dlaczego tak sie stalo i co sie dzialo wtedy w panstwie zwanym Rzeczpospolitą.

...nie ma co podchodzic tak personalnie do histori bo wiekszoszc histori w historii bylo raczej kwestia dominacji ekonomiczno/spolecznej w celu zysku... wszystkiemu winna polityka... kleski pozostana kleskami a zwyciestwa zwyciestwami jak wszedzie... pzdr...: )...

http://www.youtube.com/watch?v=cy2ofB1yDt4Arek Kozak edytował(a) ten post dnia 16.01.11 o godzinie 02:07

Następna dyskusja:

Jak nazywał się Mieszko I?




Wyślij zaproszenie do