Marta

Marta B. Grupa Extel

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Po kilku latach od ukończenia studiów powraca w mojej głowie pomysł na zrobienie doktoratu. Jestem absolwentką Akademii Ekonomicznej, przyznam jednak, że wolałabym w temacie doktoratu związać się z inną uczelnią (myślę o UJ), stąd też na "znajomych wykładowców" z czasów studiów nie będę mogła liczyć.
Słyszę i czytam tak wiele opinii w rzeczonym temacie zdobywania tytułu, że zaczynam mieć już w głowie mętlik. Stąd też liczę na Waszą pomoc i odpowiedź na kilka pytań:
1/ jak się w ogóle zabrać do tej kwestii?
2/ czy pierwszym krokiem jest posiadanie dobrze przemyślanej koncepcji na pracę czy znalezienie promotora, który chciałby mnie "wziąć pod swoje skrzydła" i wymyślenie tematu razem z nim?
3/ czy składa się oficjalnie projekt pracy na uczelni i przechodzi przez konkurs czy (jak to powiedział jeden wykładowca mojemu znajomemu) znajduje się chętnego promotora i zaczyna się pisać?
4/ i w związku z pytaniem powyżej czy konieczne jest udokumentowanie jakiejś ilości publikacji przed przystąpieniem do doktoryzowania się?
5/ czy odbywanie zajęć ze studentami w trakcie zdobywania doktoratu to zawsze norma czy idąc jakimś trybem omija się tę konieczność?

Wiem, że to dużo pytań jak na jeden temat, ale dociera do mnie mnóstwo sprzecznych informacji w omawianym temacie i naprawdę nie wiem już od czego powinnam zacząć i jak zabrać się do realizacji swego zamierzenia.

Dziękuję za wszystkie wskazówkiMarta C. edytował(a) ten post dnia 08.05.07 o godzinie 21:23
8.05.2007, 21:22
Katarzyna

Katarzyna G. ogólnie to
matematyk, a
ostatnio mnie kręci
inżynieria fi...

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

mogę tylko opowiedzieć jak jest na Wydziale na którym ja się obroniłam (Matematyki i Informatyki UJ), wydaje się, że w zależności od Uczelni, a nawet Wydziału realia są różne.
Ale trzeba mieć koncepcję o czym..., a potem trzeba znaleźć życzliwą osobę, która powie czy to co sobie wymyśliliśmy nadaje się na pracę doktorską. Jeśli masz pytania zapraszam na (...) Zobacz więcej
8.05.2007, 23:13
Barbara

Barbara Ostrowska psycholog,
nauczyciel,
szkoleniowiec

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

U nas (na KULu) jest tak, że w zasadzie najpierw szukasz sobie promotora, a dopiero później przez pierwszy rok studiów opracowujesz koncepcję pracy - no ale ja miałam promotora od pracy magisterskiej, więc w Twoim przypadku być może będziesz musiała się "wykazać".
Poza tym u nas są studia stacjonarne i niestacjonarne - na stacjonarne jest konkurs, a na te drugie w zasadzie wszystkich przyjmują - warunkiem jest jednak pozytywna opinia od przyszłego promotora.
Nie wiem jak jest na UJ-cie z zajęciami, bo to wszędzie jest inaczej, ale chyba wszędzie trzeba mieć 2 godziny w roku czy jakoś tak. A zajęcia mają tylko Ci na studiach stacjonarnych.

Tyle z mojego (...) Zobacz więcej
9.05.2007, 09:20
Tomasz

Tomasz Adamek zarządzanie
przedsiębiorstwem
produkcyjnym

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Zdecydowanie musisz zacząć od znalezienia promotora. Trochę cię przegonią od Pana do Iwana, myślę, że tak jest wszędzie.
bardzo trudno jakiegoś Profesora zachęcić. Tym bardziej , że do obrony dochodzi 2% startujących. Profesor ceni swój czas, po co mu się męczyć przez 2 - 4 lata z kimś kto zrezygnuje. Oczywiście idąc na rozmowę z Profesorem musisz wiedzieć czego chcesz, warto sprawdzić czym się Profesor zajmuje. Moim zdaniem znalezienie Promotora to 30% sukcesu. Nawet jeśli się zdecydujesz na zaoczne studia doktoranckie jak ja lepiej jeśli poszukasz Promotora przed rozmową kwalifikacyjną, sam proces poszukiwania i przekonywania da Pani pewien obraz na czym (...) Zobacz więcej
16.09.2007, 16:21

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Możesz robić doktorat także eksternistycznie, czyli bez studiów doktoranckich. Przekazuję Ci trochę informacji o takiej formie (na swoim przykładzie).
1. Jeśli decydujesz się na doktorat, to oznacza, że musisz już mieć w miarę sprecyzowane zainteresowania naukowe.
2. Poszukujesz promotora, którego zainteresowania naukowe są zbieżne z Twoimi. Jest to zadanie trudne i bardzo ważne! Rzutuje ono bardzo na dalszy przebieg pracy.
3. Temat pracy wypracowałem poprzez dogłębne studiowanie literatury oraz materiałów z różnych źródeł. W moim przypadku wykonałem również badania empiryczne. Tak powstała koncepcja pracy, a w zasadzie było to już 60% pracy.
4. Następny etap to otwarcie przewodu doktorskiego - wymagane były minimum dwie recenzowane publikacje.
5. Prace końcowe: analiza ilościowa i jakościowa materiału empirycznego, redagowanie dysertacji i złożenie pracy.
6. Egzaminy doktorskie i oczekiwanie na recenzje.
7. Obrona pracy doktorskiej.
O więcej informacji zapraszam (...) Zobacz więcej
16.09.2007, 17:40
Anna

Anna S. Specjalista Lean
Manufacturing & ACE
Consultant

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

1/ i 2/Zgadzam się z opinią, ze najlepiej zacząć pd znalezienia promotora - zanim jednak pójdziesz do niego, warto zastanowić się co dokładnie Cię interesuje i w jakim kierunku chciałabyś isć w swoich badaniach. Co do tematu pracy, nie liczyłabym, że promotor podsunie "gotowca". Lepiej przygotować swoją koncepcję, nakreślić temat (chociaż ogólnikowo)
3/Każda uczelnia/wydział rządzi sie innymi prawami, niekiedy są wstepne egzaminy, niekiedy rozmowa kwalifikacyjna - niestety nie orientuję się jak jest na UJ.
4/Przed przystapieniem do studiów doktoranckich nie muszisz miec dorobku naukowego w postaci publikacji - ale już od pierwszego roku musisz sie tym tematem zając.
5/nie wiem jak jest na UJ ale na PP regulamin mówi, że "Uczestnicy DZIENNYCH studiów doktoranckich mają także obowiązek prowadzenia zajęć dydaktycznych w wymiarze 90 godzin obliczeniowych rocznie." studenci zaocznych sa z tego (...) Zobacz więcej
20.09.2007, 21:39
Rafał

Rafał P. Rzecznik patentowy

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Moim zdaniem bez dobrze przemyślanego pomysłu nie masz co szukać promotora. Nikt nie potraktuje Cię poważnie jak przyjdziesz i powiesz "chcę pisać doktorat, ale w sumie nie wiem o czym..." Oczywiście chodzi o jakieś zagadnienie, problem badawczy.
Zajęcia ze studentami prowadzą zazwyczaj tylko pracownicy uczelni, tak więc raczej nie będzie Cię to dotyczyć (zakładając że chcesz pisać z tzw. "wolnej stopy").

Możesz też zapisać się na studia doktoranckie. Z tego co wiem cała impreza trwa około 4 lat, w trakcie których musisz pozdawać jakieś egzaminy, napisać i obronić pracę. Tu w zależności od promotora możesz się spotkać z sytuacją gdzie temat pracy zostanie Ci dobitnie "zasugerowany". Osobiście polecam pierwszą opcję.
Pozdrawiam i życzę powodzenia. Ja ostatnio mam (...) Zobacz więcej
20.09.2007, 23:57
Agnieszka

Agnieszka S. Dowiedz się, czego
ludzie pragną i
pomóż im to
osiągnąć. ...

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Rafał P.:
>>
Możesz też zapisać się na studia doktoranckie. Z tego co wiem cała impreza trwa około 4 lat, w trakcie których musisz pozdawać jakieś egzaminy, napisać i obronić pracę. Tu w zależności od promotora możesz się spotkać z sytuacją gdzie temat pracy zostanie Ci dobitnie "zasugerowany". Osobiście polecam pierwszą opcję.
Pozdrawiam i życzę powodzenia. Ja ostatnio mam mały przestój :)

Ale po takiej "imprezie" możesz się obudzić np. w połowie bez promotora i bez szans na niego. Znam takie przypadki z opowieści własnych znajomych.

Lepszym rozwiązaniem, a jednocześnie pewniejszym jest przemyślenie tematu i szukanie promotora. A szukanie należy rozpoczynać od dr hab (bezpośrednio po habilitacji)
21.09.2007, 19:05
Rafał

Rafał P. Rzecznik patentowy

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Agnieszka S.:
Rafał P.:
>>
Możesz też zapisać się na studia doktoranckie. Z tego co wiem cała impreza trwa około 4 lat, w trakcie których musisz pozdawać jakieś egzaminy, napisać i obronić pracę. Tu w zależności od promotora możesz się spotkać z sytuacją gdzie temat pracy zostanie Ci dobitnie "zasugerowany". Osobiście polecam pierwszą opcję.
Pozdrawiam i życzę powodzenia. Ja ostatnio mam mały przestój :)

Ale po takiej "imprezie" możesz się obudzić np. w połowie bez promotora i bez szans na niego. Znam takie przypadki z opowieści własnych znajomych.

Lepszym rozwiązaniem, a jednocześnie pewniejszym jest przemyślenie tematu i szukanie promotora. A szukanie należy rozpoczynać od dr hab (bezpośrednio po habilitacji)

Zgadzam się w 100%. Zresztą chyba napisałem to w swoim komentarzu.
21.09.2007, 20:17

konto usunięte

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Niestety powyższe jest prawdziwe. Dodam, że nawet takie rozwiązanie nie gwarantuje (...) Zobacz więcej
21.09.2007, 21:24
Katarzyna

Katarzyna S. język japoński

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Promotor. Zaczynalam od znalezienia promotora - zajęlo mi okolo roku, aby przekonac go, ze warto sie mną zając. Mam wrazenie, ze wciągnął go temat i ze widzi potrzebe mojej pracy - bardzo mi pomógł w kierunkowaniu mysli.

Potem decyzja czy studia czy doktorat z boku - studia sa bezplatne (nawet dostajesz legitymacje co cie uprawnia do znizek na bilety... nostalgicznie!), ale wymagaja dyscypliny - nalezy sie zmiescic w 4 latach, ewentualnie przedluzonych do 5. Z boku piszesz az napiszesz, ale omija cie legitka (!!!:) i niestety, mususz zaplacic - w moim przypadku, neofilologie - ok. 6 tysięcy za przeczytanie twojej pracy (...) Zobacz więcej
23.09.2007, 01:27
Agata

Agata M. yes, I can! -
copywriter/mediator/
PR - freelancer

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Marta C.:
(...)
1/ jak się w ogóle zabrać do tej kwestii?
2/ czy pierwszym krokiem jest posiadanie dobrze przemyślanej koncepcji na pracę czy znalezienie promotora, który chciałby mnie "wziąć pod swoje skrzydła" i wymyślenie tematu razem z nim?
3/ czy składa się oficjalnie projekt pracy na uczelni i przechodzi przez konkurs czy (jak to powiedział jeden wykładowca mojemu znajomemu) znajduje się chętnego promotora i zaczyna się pisać?
4/ i w związku z pytaniem powyżej czy konieczne jest udokumentowanie jakiejś ilości publikacji przed przystąpieniem do doktoryzowania się?
5/ czy odbywanie zajęć ze studentami w trakcie zdobywania doktoratu to zawsze norma czy idąc jakimś trybem omija się tę konieczność?
Hej, piszę na UJ na Wydziale Studiów Międzynarodowcy i Politycznych. Pierwsza rzecz - musisz z grubsza wiedziec o czym chcesz pisać. Praca powinna być innowacyjna i wnosić coś nowego do nauki. Warto się również zastanowić czy da się do niej zrobić badania i czy jesteś w stanie je zrobić. potem wycieczka lub tel. do dziekanatu i poszukiwanie informacji - kiedy rekrutacja, jak wygląda, co trzeba złożyc etc. Potem w moim przypadku rozmowa kwalifkiacyjna gdzie przedstawiasz pomysl na doktorat, u moich znajomych jeszcze test z języka. publikacji mieć nie trzeba ale jak masz to się chwali, nawet zwykła "publicystyke" w czasopismach nie-naukowych. zajęcia ze studentami w zależności od wydziału i instytutu - są takie gdzie doktoranci pracują godziny i nadgfodziny, a są takie które zaliczają bez prowadzenia zajęć, bo wszyscy by nie mogli prowadzić.
powodzenia :)

PS: promotora mozna znależć na początek z łapanki - np. AWF publikuje na stronie liste osob ktore mogłyby sie podpisać pod wnioskiem. Potem można zmieniać.Agata M. edytował(a) ten post dnia 26.09.07 o godzinie 22:40
26.09.2007, 22:39

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Ja jestem na Wydziale Zarządzania i Komunikacji UJ i u nas sytuacja wygląda mniej więcej tak (w przypadku studiów dziennych doktoranckich III stopnia):
3/ czy składa się oficjalnie projekt pracy na uczelni i przechodzi przez konkurs czy (jak to powiedział jeden wykładowca mojemu znajomemu) znajduje się chętnego promotora i zaczyna się pisać?
Aby dostać się na studia składa się projekt pracy badawczej, najlepiej z wyraźnie zarysowanym tematem, postawionymi podstawowymi hipotezami badawczymi, literaturą. Najważniejsze, aby twój projekt pokazywał jakiś problem badawczy, aby wynikało z niego, że temat jest innowacyjny i możliwy do zrealizowania (na egzaminie padają pytania o badania jakie zamierzasz przeprowadzić).
Oprócz projektu badawczego składasz zaświadczenia o dorobku naukowym, odbytych stypendiach i stażach zagranicznych, certyfikaty językowe. Komisja weryfikuje Twoje dokumenty i przyznaje punkty. Następnie osoby z najwyższą liczbą punktów przechodzą do drugiego etapu. Jest to egzamin ustny, składany przed Dziekanem, kierownikiem studiów doktoranckich i kilkoma profesorami. Egzamin to tak naprawdę bardzo sympatyczna, kulturalna rozmowa z ludźmi, którzy oceniaja czy sie nadajesz :-) Pytania jakie padają dotyczą zazwyczaj przedstawienia swojego projektu, odbytych studiów, dorobku naukowego. Pytaja co tak naprawde Twoja dysertacja wniesie do nauki, jakie metody badawcze zastosujesz itd.
4/ i w związku z pytaniem powyżej czy konieczne jest udokumentowanie jakiejś ilości publikacji przed przystąpieniem do doktoryzowania się?

Aby otworzyć przewód doktorski musisz mieć "na koncie" pewną liczbę publikacji w czasopismach recenzowanych. W przypadku egzaminu na studia nie było to wymogiem, ale publikacje sa bardzo wysoko punktowane.

Wiecej informacji znajdziesz na stronie (...) Zobacz więcej
27.09.2007, 09:24

konto usunięte

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Beata W.:

Aby otworzyć przewód doktorski musisz mieć "na koncie" pewną liczbę publikacji w czasopismach recenzowanych. W przypadku egzaminu na studia nie było to wymogiem, ale publikacje sa bardzo wysoko punktowane.

Zgodnie z prawem trzeba mieć przynajmniej 2 publikacje ale w momencie obrony doktoratu.
27.09.2007, 10:59
Rafał

Rafał Piszczek eCRF, Statystyka,
BioStat.com.pl

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Jerzy B.:
Beata W.:

Aby otworzyć przewód doktorski musisz mieć "na koncie" pewną liczbę publikacji w czasopismach recenzowanych. W przypadku egzaminu na studia nie było to wymogiem, ale publikacje sa bardzo wysoko punktowane.

Zgodnie z prawem trzeba mieć przynajmniej 2 publikacje ale w momencie obrony doktoratu.

Oj nie wiem, czy sie nie podniosła poprzeczka ostatnio do trzech i to z listy A lub B. Chyba że do tego dochodzą wewnętrzne uczelniane przepisy.
27.09.2007, 11:09

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Jerzy B.:
Beata W.:

Aby otworzyć przewód doktorski musisz mieć "na koncie" pewną liczbę publikacji w czasopismach recenzowanych. W przypadku egzaminu na studia nie było to wymogiem, ale publikacje sa bardzo wysoko punktowane.

Zgodnie z prawem trzeba mieć przynajmniej 2 publikacje ale w momencie obrony doktoratu.

tak, zgadzam się z Tobą. Chodzi o obronę, nie otwarcie przewodu. Do tej pory u nas rzeczywiście były to dwie publikacje, nie wiem jak ostatecznie sytuacja bedzie wyglądać w ramach studiów III stopnia (nie widziałam nowego regulaminu).Beata W. edytował(a) ten post dnia 27.09.07 o godzinie 11:58
27.09.2007, 11:57

konto usunięte

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

nie chcę teraz przeszukiwać rozporządzeń i ustaw, ale z tego co wiem ( sam to przeszedłem) 2 publikacje to potrzeba do wszczęcia przewodu doktorskiego i nawet jesli nie jest to wymóg prawny, to nie sądzę by gdziekolwiek dało się otworzyć przewód bez dwóch publikacji.

Proszę też nie mylić otwarcia przewodu z rozpoczęciem studiów doktoranckich.
Otwarcie przewodu to inaczej zatwierdzenie tematu rozprawy doktorskiej.
Podać wtedy należy :
- temat rozprawy
- tezy, cel i założenia pracy
- promotora

A rada wydziału nie zatwierdzi tematu jeśli doktorant jeszcze nic nie zrobił ( potwierdzeniem zrobienia wstępnych badań są właśnie publikacje w czasopismach recenzowanych).

zamknięcie przewodu ma jeden wymóg - praca musi zostać zakończona.

przykładowy regulamin : http://www.gwsh.pl/pliki/zarzadzenie_doktorat.pdfKrzysztof D. edytował(a) ten post dnia 27.09.07 o godzinie 12:06
27.09.2007, 12:04
Artur Leszek

Artur Leszek Pyzara Ekspert - Doradca
Klienta

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Marta C.:
Po kilku latach od ukończenia studiów powraca w mojej głowie pomysł na zrobienie doktoratu. Jestem absolwentką Akademii Ekonomicznej, przyznam jednak, że wolałabym w temacie doktoratu związać się z inną uczelnią (myślę o UJ), stąd też na "znajomych wykładowców" z czasów studiów nie będę mogła liczyć.
Słyszę i czytam tak wiele opinii w rzeczonym temacie zdobywania tytułu, że zaczynam mieć już w głowie mętlik. Stąd też liczę na Waszą pomoc i odpowiedź na kilka pytań:
1/ jak się w ogóle zabrać do tej kwestii?

Cóż, ja bym Ci polecił przeczytanie pracy prof. nadzw. dr hab. Jerzego Apanowicza pt. „Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie. Prace habilitacyjne.” Wyd. Difin 2005
Można znaleźć w niej wiele cennych bo praktycznych wskazówek jak zabrać się za pisanie rozprawy doktorskiej.
3.11.2007, 21:43

konto usunięte

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Krzysztof D.:
nie chcę teraz przeszukiwać rozporządzeń i ustaw, ale z tego co wiem ( sam to przeszedłem) 2 publikacje to potrzeba do wszczęcia przewodu doktorskiego i nawet jesli nie jest to wymóg prawny, to nie sądzę by gdziekolwiek dało się otworzyć przewód bez dwóch publikacji.


http://krd.org.pl/modules/articles/article.php?id=50
§ 1. 3) wykaz prac naukowych lub twórczych prac zawodowych albo dorobku artystycznego wraz z odpowiednim zapisem dzieł artystycznych i dokumentacją ich publicznej prezentacji;

Faktycznie przy otwarciu trzeba dwóch publikacji (l.mnoga od "prac")... i o ile się nie mylę w rozporządzeniu nie ma nic więcej na temat.
3.11.2007, 22:55

konto usunięte

Temat: Doktorat - od czego zacząć?

Jerzy B.:

http://krd.org.pl/modules/articles/article.php?id=50
§ 1. 3) wykaz prac naukowych lub twórczych prac zawodowych albo dorobku artystycznego wraz z odpowiednim zapisem dzieł artystycznych i dokumentacją ich publicznej prezentacji;

Faktycznie przy otwarciu trzeba dwóch publikacji (l.mnoga od "prac")... i o ile się nie mylę w rozporządzeniu nie ma nic więcej na temat.

Nie jestem prawnikiem; jak dla mnie sformułowanie "wykaz prac" nie znaczy, że musi to być wykaz przynajmniej dwóch pozycji. Może to być wykaz jedno-elementowy, albo wręcz wykaz pusty.
7.11.2007, 09:27



Zobacz dyskusje w grupie doktoranci i doktorzy, doktorat

Aktualne tematy

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Problemy i porady

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania

Wyślij zaproszenie do