Temat: stawka VAT?
Adn 3. Jeżeli przedmiotem zamówienia jest usługa o charakterze kompleksowym tzn. składają się na tą usługę również takie o charakterze „pomocniczym” o zróżnicowanych stawkach podatku VAT – Wykonawca jest uprawniony do ujednolicenia stawki.
„Dla ustalenia prawidłowej dla przedmiotowego zamówienia stawki podatku VAT, jaką winni przyjąć wszyscy wykonawcy składający ofertę, konieczne jest sprecyzowanie przedmiotu zamówienia poprzez rozważenie, czy ma ono charakter kompleksowy. …….(). za ugruntowane należy przyjąć stanowisko, że nawet w przypadku usług kompleksowych składających się z kilku czynności w sytuacji, gdy czynności te w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość i rozdzielenie ich miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności, czy też świadczenia stanowią jednolite świadczenie dla celów podatkowych VAT (por. wyrok ETS z dnia 27 października 2005 r. C-41/04 w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris Van Financien).” WYROK z dnia 4 listopada 2010 r., Sygn. akt KIO 2304/10 KIO 2309/10.
Adn. 2. Wyroków KIO było sporo jeśli chodzi o to zagadnienie. Niestety orzecznictwo jest bardzo niejednolite. „W wyrokach KIO/UZP 917/09 i KIO/UZP 1514/08 stwierdzono również, że zamawiający nie jest organem podatkowym uprawnionym do rozstrzygania wątpliwości dotyczących ustalenia właściwej stawki podatku VAT. Stawkę podatku VAT określa wystawca faktury VAT, a odbiorcy przysługuje jedynie prawo do odliczenia kwoty tego podatku.”
„ W wyroku KIO 1620/10 Krajowa izba Odwoławcza za nieuprawnione uznała „reprezentowane w części doktryny stanowisko, iż przyjęcie różnych stawek podatku od towarów i usług w ofertach przez wykonawców w ramach tego samego postępowania nie można pogodzić z wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp zasadą równego traktowania wykonawców. Zasada ta w tym przypadku nie doznaje bowiem uszczerbku - wykonawcy w każdym przypadku (z wyłączeniem sytuacji opisywanej w art. 91 ust. 3a Pzp) otrzymują od zamawiającego cenę brutto, którą według własnej decyzji i ryzyka pomniejszą o wynikającą z adekwatnych przepisów stawkę podatku od towarów i usług. Zastosowana stawka tego podatku nie wpływa zatem w żaden sposób ani na wynik oceny ofert, ani na ponoszone przez Zamawiającego koszty realizacji zamówienia. Zamawiający, dokonując oceny ofert bierze pod uwagę ceny ofertowe brutto, a więc wykonawca nie może - stosując inną stawkę niż wynikająca z obowiązujących przepisów - wpłynąć na swoją pozycję w rankingu ofert. Zatem fakt zastosowania określonej stawki nie ma wpływu na zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców. Co więcej, zaoferowana cena brutto wiąże wykonawcę i pozostaje niezmienna w toku realizacji zamówienia, niezależnie od jego rozliczeń z organami podatkowymi, nie stwarza więc żadnego ryzyka po stronie Zamawiającego.”
W tej kwestii wypowiedział się również Sąd Najwyższy (uchwała wraz z uzasadnieniem jest opublikowana na stronach urzędu). Zgodnie z uchwałą "określenie w ofercie ceny brutto z uwzględnieniem nieprawidłowej stawki podatku od towarów i usług jest błędem w obliczeniu ceny, jeżeli brak jest ustawowych przesłanek wystąpienia omyłki", o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych. W uzasadnieniu uchwały wskazano, że jedynie wówczas, gdyby zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wskazał konkretną stawkę VAT, stawka odmienna zawarta w ofercie uzasadniałaby poprawienie oferty jako zawierającej omyłkę. Natomiast w sytuacji, gdy zamawiający nie określił w specyfikacji wiążącej stawki podatku od towarów i usług, a wykonawca zastosował przy obliczaniu ceny stawkę niezgodną z obowiązującymi przepisami - to jego oferta musi być odrzucona jako zawierająca błąd w obliczeniu ceny. – to tak w dużym skrócie.
Adn. 1 Jeżeli wykonawca zastosował błędną stawkę VAT- oferta niestety nadaje się do odrzucenia.