Marcin Jezierski

Marcin Jezierski Szukam rozwiązań,
sprzedaję,
zarządzam, szkolę

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Witam mam pytanie, czy broker posiadający pełnomocnictwo od burmistrza lub prezydenta ma jednocześnie pełnomocnictwo do reprezentowania spółek i podmiotów zależnych (np. szkoły, przedszkola) od prezydium ?? Jeśli ktoś ma wiedzę na ten temat to poproszę o podstawę prawną.
Z góry bardzo dziękuję

pzdr

M
Aleksander Tym

Aleksander Tym Dyrektor Regionu w
Departamencie
Sprzedaży
Ubezpieczeń Gr...

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Marcin,

Broker posiadający pełnomocnictwo np; z Wydziału Oświaty danego urzędu miasta - bez wątpienia ma pełnomocnictwo do działania w publicznych placówkach oświatowych tegoż miasta.

...głębiej nie wchodzę.

konto usunięte

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Dobre i ciekawe pytanie, chętnie będę śledził wątek.

Jako moje domniemanie mogę jedynie powiedzieć, że tak. W postępowaniach przetargowych, do których załatwiałem gwarancje, np. ze szkół, przedszkoli itp, beneficjentem był UM reprezentowany przez prezydenta/burmistrza. Skoro w przypadku udzielenia zamówienia podmiotem odpowiedzialnym jest prezydent to domniemam, że per analogia w przedmiotowej sprawie będzie tak samo.

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Marcin Jezierski:
Witam mam pytanie, czy broker posiadający pełnomocnictwo od burmistrza lub prezydenta ma jednocześnie pełnomocnictwo do reprezentowania spółek i podmiotów zależnych (np. szkoły, przedszkola) od prezydium ?? Jeśli ktoś ma wiedzę na ten temat to poproszę o podstawę prawną.
Z góry bardzo dziękuję

pzdr

M

Mówiąc szczerze, do reprezentowania spółek, w których udziały ma jakieś miasto, powiat etc., konieczne jest odrębne pełnomocnictwo, dla każdej spółki osobno. Spółki jako podmioty działające niezależnie, mogą mieć innych brokerów (znam takie przypadki).
Jeśli zaś chodzi o podmioty inne, szkoły, przedszkola to też to jest wątpliwe dla mnie.
Taka jest moja opinia.
Mariusz Grabczyński

Mariusz Grabczyński Dobre Ubezpieczenia

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Coraz częściej dochodzi do sytuacji że Gminy podpisują umowy z brokerami.
Do placówek wysyłana jest o tym informacja z zaleceniem aby w sprawie ubezpieczeń kontaktować się z brokerem.

Prawda jest też taka że Dyrektor danej placówki oświatowej podpisuje ubezpieczenie i opłaca je z otrzymanych na ten cel pieniędzy z gminy.

Każda placówka jest inna i tak naprawdę broker musiałby mieć podpisane umowy na wyłączność ze wszystkimi placówkami a nie tylko gminą.

W związku z tym każde ubezpieczenie które zostanie zawarte i zaakceptowane, podpisane przez dyrektora danej placówki jest ubezpieczeniem agenta a broker nie może sobie rościć praw do prowizji z tego tytułu.

konto usunięte

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Oj, panowie, nie chciało Wam się poszukać ani w google, ani w ustawach. ;-) Proponuję wprowadzić trochę ładu do tej dyskusji.

Myślę, że pytanie jest źle postawione. Broker jako pośrednik ma pełnomocnictwo w takim zakresie, w jakim mu je udzielono. Jeżeli nie znamy jego treści, to odpowiedź na pytanie jest wróżeniem z fusów.

Pytanie powinno raczej brzmieć, czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) jako organ wykonawczy gminy ma umocowanie do udzielania pełnomocnictwa brokerowi oraz w jakim zakresie? Jakkolwiek jest to, wpisując się poetykę wiadomej partii, oczywista oczywistość, wójt może umocować brokera do wykonywania czynności brokerskich w takim zakresie, w jakim jest to zgodne z zakresem jego zadań.

Art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591 j.t. ze zm.) mówi jasno:

1. Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań wójta należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6) (skreślony).

W takim razie należy sprawdzić, jakie gmina ma zadania własne. Art. 7 w/w ustawy mówi:

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
3a) (6) działalności w zakresie telekomunikacji,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) (7)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) (8) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) (9) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy,
19) (10) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Nie bardzo mam ochotę wchodzić w detale, ale jest to jakiś punkt zaczepienia do dalszych poszukiwań dla dociekliwej części zainteresowanych tematem. Na mojego nosa (chociaż gwarancji nie daję, ponieważ na prawie administracyjnym znam się słabo) wójt, albo urzędnik do tego przez wójta umocowany, może dać brokerowi pełnomocnictwo do reprezentowania spółek i podmiotów zależnych od gminy.

Nie do końca zgadzam się natomiast z Markiem – mogę się mylić, ale nie ma chyba przeszkód, żeby pełnomocnictwo było ogólne, tj. obejmowało wykonywanie czynności brokerskich na rzecz wszelkich podmiotów podlegających wójtowi, tak samo jak może dotyczyć konkretnej szkoły. Kwestia spółek i ich osobowości oraz umocowań zarządu do udzielania pełnomocnictw nie bardzo chyba pokrywa się z pierwotnym pytaniem, więc nie widzę potrzeby tej kwestii poruszać.

Na koniec kilka słów odnośnie ostatniej wypowiedzi:
Mariusz Grabczyński:
Prawda jest też taka że Dyrektor danej placówki oświatowej podpisuje ubezpieczenie i opłaca je z otrzymanych na ten cel pieniędzy z gminy.

Żeby dyrektor jako pracownik samorządowy mógł zawrzeć umowę ubezpieczenia (domyślam się, że o to chodziło w skrócie myślowym „podpisuje ubezpieczenie”) musi mieć umocowanie.
Każda placówka jest inna i tak naprawdę broker musiałby mieć podpisane umowy na wyłączność ze wszystkimi placówkami a nie tylko gminą.

Nie zgadzam się z tym zupełnie. Każda placówka działa w granicach prawa. Placówki mogą się różnić, jeżeli chodzi o kolor budynku, ale przepisom podlegają tym samym.

Nie rozumiem, dlaczego broker miałby mieć pełnomocnictwo a) na wyłączność, b) umowę podpisaną ze wszystkimi placówkami. Moim zdaniem kwestia wyłączności nie ma tu nic do rzeczy, natomiast jeżeli jest prawidłowo umocowany przez wójta i posiada pełnomocnictwo ogólne, to po co mu pełnomocnictwa od każdej placówki? Tak na marginesie, to czy aby każda placówka będzie uprawniona do udzielenia pełnomocnictwa, ponieważ mam co do tego poważne wątpliwości?
W związku z tym każde ubezpieczenie które zostanie zawarte i zaakceptowane, podpisane przez dyrektora danej placówki jest ubezpieczeniem agenta a broker nie może sobie rościć praw do prowizji z tego tytułu.

Tego nie rozumiem już kompletnie. O ile wiem, prawo do prowizji ma ten pośrednik ubezpieczeniowy, który posiadał ważne pełnomocnictwo oraz doprowadził do zawarcia umowy. Mariusz, wyjaśnij to, ponieważ teza jest dosyć rewolucyjna i może się spotkać z radykalnym oporem brokerów piszących na forum. ;-)
Aleksander Tym

Aleksander Tym Dyrektor Regionu w
Departamencie
Sprzedaży
Ubezpieczeń Gr...

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Dziękuję Konrad za cytowane wykładnie.
Też tak to widzę.
Mariusz Grabczyński

Mariusz Grabczyński Dobre Ubezpieczenia

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Widziałem oferty brokerów dotyczące placówek oświatowych, wszystkie placówki potraktowano tak samo oferując takie same sumy ubezpieczeń, dodano oczywiście informację że jeżeli wysokości SU są za małe to należy skontaktować się z brokerem.

Jeżeli Dyrektor danej placówki oświatowej może sam zawierać umowy ubezpieczeń to od niego zależy z kim je podpisze.
Oczywiście powinien porównać wtedy parę ofert ubezpieczeń aby nikt nie oskarżył go o jakieś układy.

Z tego co do tej pory czytałem to gminy wysyłały tylko informację do placówek dotyczące nawiązania współpracy z brokerem i sugerując a nie nakazując aby skorzystać z brokera.

Jeżeli Dyrektor posiada w swoich prawach i obowiązkach zawieranie umów ubezpieczeniowych i podpisze umowę z agentem bez podpisywania upoważnienia brokerowi to broker posiadając nawet umowę z gminą nic nie zyska z takiego ubezpieczenia.

Sądzę że agent chcący zawrzeć daną umowę ubezpieczenia musi w pierwszej kolejności upewnić się kto ma prawo do jej zawarcia i czy nie ma podpisanego pełnomocnictwa z brokerem.

Dyrektor danej placówki może odpowiedzieć na to pytanie i wystarczy je zadać.Mariusz Grabczyński edytował(a) ten post dnia 14.12.11 o godzinie 13:15
Marcin Jezierski

Marcin Jezierski Szukam rozwiązań,
sprzedaję,
zarządzam, szkolę

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Jak przystało na mnie odpowiem sobie sam :) a tak serio to jakby ktoś szukał to może mu się przyda
poczytałem ustawy między innymi zasadniczą czyli Konstytucję RP i zaczynając od art 177 tejże ustawy wynika wprost, że Konstytucja zapewnia wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego (w tym także gminie) udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. Dochodami gminy jest jej dochód własny oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. Zadaniami własnymi gminy jest również prowadzenie i finansowanie placówek oświatowych. Podstawowe źródło finansowania publicznych szkół podstawowych i przedszkoli stanowi subwencja oświatowa, przekazywana gminom z Ministerstwa Finansów.
A teraz do rzeczy jeśli placówka jest jednostką samobilansującą się to za wykonanie budżetu tejże placówki odpowiedzialny jest jej dyrektor i to on podejmuje decyzje finansowe ( oczywiście otrzymując na ten cel środki z gminy) inaczej sprawa wygląda w przypadku scentralizowanej obsługi placówek (ale to już temat na inny wątek). Jeszcze inaczej sprawa ma się w przypadku jednostek samofinansujących się, tu dowolność wyboru jest niemal nieograniczona. Dziękuję wszystkim za poświęcony czas na lekturę wątku, dzięki za podpowiedzi.
Teraz już wiemy, jeśli dostaniemy slip od brokera posiadającego umocowanie burmistrza i w tym samym czasie od drugiego pośrednika posiadającego pełnomocnictwo Dyrektora Szkoły to ten drugi jest dla nas ważniejszy.

pozdrawiam

Marcin
Mariusz Grabczyński

Mariusz Grabczyński Dobre Ubezpieczenia

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

I tu należy Cię ozłocić :)

Duże pole do popisu i przypisu :)

Wystarczy wiedzieć o co pytać Dyrektora, argumenty już są.
Wojciech Sobota

Wojciech Sobota TU Allianz Polska
S.A.

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

No moi mili.

Musimy ogarnąć jeszcze jeden jak sądzę niezwykle ważki aspekt sprawy:
Konrad D.:
....
Art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591 j.t. ze zm.) mówi jasno:
....
2. Do zadań wójta należy w szczególności:
....
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
...

Jakiś komentarz, czy przeczytaliście między wierszami?
Marcin Jezierski

Marcin Jezierski Szukam rozwiązań,
sprzedaję,
zarządzam, szkolę

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Wojtku, może rozwiń swoją myśl bo z tego co cytujesz przychodzi mi zbyt wiele pomysłów, poczynając od tego, że skoro organ wykonawczy czyli w tym wypadku wójt zatrudnia kierowników jednostek organizacyjnych to może im narzucić wszelkie decyzje finansowe pod rygorem ich zwolnienia. Pamiętaj o jednym czyli o finansowaniu tychże jednostek i sposobie ich rozliczania o którym pisałem wcześniej
Aleksandra Krakowiak (Bruzdewicz)

Aleksandra Krakowiak
(Bruzdewicz)
Kierownik Zespołu
ds. Ubezpieczeń
Grupowych

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Marcin,

zachęcam do lektury
Zakaz wspólnych programów ubezpieczyciel-broker - DzU - Nr 4 (2905); 2012-01-05
Marcin Jezierski

Marcin Jezierski Szukam rozwiązań,
sprzedaję,
zarządzam, szkolę

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

dzięki - najpierw szukałem w dzienniku ustaw :)
Tylko tu sprawa ma się nieco inaczej chodzi o relacje TU- Broker a ja zapytywałem o relacje Zleceniodawca (burmistrz) - Broker, ale mimo wszystko artykuł ciekawy
Aleksandra Krakowiak (Bruzdewicz)

Aleksandra Krakowiak
(Bruzdewicz)
Kierownik Zespołu
ds. Ubezpieczeń
Grupowych

Temat: pełnomocnictwo dla brokera od Urzędu Miasta

Pierwszy krok do zmian...

Następna dyskusja:

IT w ubezpieczeniach - konf...




Wyślij zaproszenie do