Michał

Michał Jankowski Lean Manager,
Carlsberg Polska
S.A.

Temat: biurowe 5S

Witam,
jeśli to możliwe mam do Was prośbę o istniejące u Was w biurach wizualne przykłady zastosowania 5S.

(...) Zobacz więcej
31.07.2008, 08:25
Aneta

Aneta A. koordynator
projektów
logistycznych

Temat: biurowe 5S

Cześć Michał :-)

Przykładem może być m.in. oznaczeniem na półkach miejsca przechowywania odpowiednich segregatorów (oznaczonych w ustalony sposób); utrzymywanie porzadku na biurku; w sekretariacie porządek we wszystkich art. biurowych (każda rzecz ma swoje ustalone miejsce); oznaczenie koszy na śmieci itp. Mało tych zastosowań jest w naszej firmie ale to (...) Zobacz więcej
31.07.2008, 09:15
Marcin

Marcin Jamrozik Analityk / Kierownik
działu / Analiza
biznesowa i
proceso...

Temat: biurowe 5S

Chciałbyś opis, (...) Zobacz więcej
31.07.2008, 09:49
Łukasz

Łukasz W. planownaie produkcji

Temat: biurowe 5S

Fotki są (...) Zobacz więcej
31.07.2008, 10:30
Aneta

Aneta A. koordynator
projektów
logistycznych

Temat: biurowe 5S

Znalezione w necie

Obrazek


Obrazek

http://www.gembapantarei.com/2006/06/5s_in_the_office_...Aneta A. edytował(a) ten post dnia 31.07.08 o godzinie 10:39
31.07.2008, 10:38
Marcin

Marcin R. BHP i Ochrona
Środowiska

Temat: biurowe 5S

Porzadek czy ladnie poukladane i oznaczone segregatory na biurku to nie jest 5S czy wizualizacja.
Poukladanie i oznaczenia polek robi sie wlasciwie na samym koncu.
Prawdziwa esensja 5S nie jest sprzatanie czy znakowanie polek i szeflad. Bezcelowym jest znakowanie segregatora jesli sa w nim niepotrzebne dokumenty. Kluczem jest wlasciwa segregacja - a wiec oddzielenie rzeczy niepotrzebnych, bezuzytecznych od tych ktorych potrzebujesz w kazdej chwili.
- jesli na biurku masz kubek na dlugopisy - wywal te, ktore nie pisza, wywal te ktorych nie uzywasz,
- jesli masz z jakiegos powodu dwa kalkulatory - wywal jeden,
- jesli w szufladzie masz papierowe wersje dokumentow a w komputerze plik - wywal papier
- jesli potrzebujesz papier - zastanow sie czy nie lepiej je zeskanowac albo przekazac do archwuim,
- zastanow sie jak dlugo musisz trzymac jakies dokumenty - jesli wcale to je wywal, jesli np 5 lat to ustaw sobie gdzies przypominacz, ktory przypomni o wywaleniu dokumentow,
... itp
Po gruntownej segregacji przychodzi czas na standaryzacje - a wiec okreslenie co zawsze ma byc na biurku, w szufladzie i szafce kolo biurka; co ma byc w magazynie a co archiwum; jak dlugo masz trzymac dokumenty i jakie dokumenty warto trzymac... Po standaryzacji przychodzi dyscyplina - a wiec np codzienne dbanie o 2S, tygodniowe patrole 2S w biurze, kuchni biurowej, archiwum itp.
Uwazam, ze nie ma sensu kopiowania systemu oznaczen z innych firm - kazda organizacja ma wlasne metody (...) Zobacz więcej
31.07.2008, 11:19
Dariusz

Dariusz Rychlewicz Kierownik produkcji
/ Lean Manager

Temat: biurowe 5S


Obrazek


Nie mam siły tego komentować... ;)
31.07.2008, 12:10
Michał

Michał Jankowski Lean Manager,
Carlsberg Polska
S.A.

Temat: biurowe 5S

Dzięki za szybką odpowiedź, chodzi mi głównie o zdjęcia jak to się dzieje u Was, bo tak naprawdę one mogą być inspiracją dla (...) Zobacz więcej
31.07.2008, 12:18
Aneta

Aneta A. koordynator
projektów
logistycznych

Temat: biurowe 5S

Też nie chciałabym mieć takiego biurka ... kolega chciał przykłady zdjęć więc coś mi się (...) Zobacz więcej
31.07.2008, 12:22
Konrad

Konrad G. Trener / Konsultant.
CPIM.

Temat: biurowe 5S

Darek Rychlewicz:

Obrazek


Nie mam siły tego komentować... ;)


Wow! W Toyocie w UK zamiast kresek/linii/pasków mają obklejone całe pola na biurkach!

Pytanie co w szufladach, na półkach??? Tam jest większe pole do popisu...
31.07.2008, 13:45
Konrad

Konrad G. Trener / Konsultant.
CPIM.

Temat: biurowe 5S

Marcin Rebejko:
Porzadek czy ladnie poukladane i oznaczone segregatory na biurku to nie jest 5S czy wizualizacja.
Poukladanie i oznaczenia polek robi sie wlasciwie na samym koncu.
Prawdziwa esensja 5S nie jest sprzatanie czy znakowanie polek i szeflad. Bezcelowym jest znakowanie segregatora jesli sa w nim niepotrzebne dokumenty. Kluczem jest wlasciwa segregacja - a wiec oddzielenie rzeczy niepotrzebnych, bezuzytecznych od tych ktorych potrzebujesz w kazdej chwili.
- jesli na biurku masz kubek na dlugopisy - wywal te, ktore nie pisza, wywal te ktorych nie uzywasz,
- jesli masz z jakiegos powodu dwa kalkulatory - wywal jeden,
- jesli w szufladzie masz papierowe wersje dokumentow a w komputerze plik - wywal papier
- jesli potrzebujesz papier - zastanow sie czy nie lepiej je zeskanowac albo przekazac do archwuim,
- zastanow sie jak dlugo musisz trzymac jakies dokumenty - jesli wcale to je wywal, jesli np 5 lat to ustaw sobie gdzies przypominacz, ktory przypomni o wywaleniu dokumentow,
... itp
Po gruntownej segregacji przychodzi czas na standaryzacje - a wiec okreslenie co zawsze ma byc na biurku, w szufladzie i szafce kolo biurka; co ma byc w magazynie a co archiwum; jak dlugo masz trzymac dokumenty i jakie dokumenty warto trzymac... Po standaryzacji przychodzi dyscyplina - a wiec np codzienne dbanie o 2S, tygodniowe patrole 2S w biurze, kuchni biurowej, archiwum itp.
Uwazam, ze nie ma sensu kopiowania systemu oznaczen z innych firm - kazda organizacja ma wlasne metody i przyzwyczajenia


Nic dodać, nic ująć...

Przykład opisowy:
- przed segregacją było zapotrzebowanie na nowe regały i kartonowe pudełka na "archiwalne raporty produkcyjne";
- po segregacji - brak zapotrzebowania!!!
- wynik segregacji (tylko jedno biuro dla 2-3 pracowników): dwie wieże o wysokości 1,5 - 1,8 metra o powierzchni kartki A4!

Może gdzieś znajdę zdjęcie: archiwum w kartonach (w których dowożone są ryzy papieru do drukarki) z opisem co w środku i kiedy wywalić bez zaglądania.
31.07.2008, 13:50
Konrad

Konrad Gurbała It's more fun
to be a pirate than
to join the navy

Temat: biurowe 5S

Witam,

Jakosc materiału nie jest zbyt dobra, ale inspiracja ... ogromna !



Najbardziej podoba mi się żaluzja wyciągana z sufitu do powieszenia arkusza A3. Szczegół : rozwinięcia i zwinięcia dokonuje mężczyzna.

KG

P.S. Z innej beczki : poza zrobieniem (bo czesto nie "wprowadzeniem" na stałe i cyklicznie) 5S w działach biurowych nie znam zbyt wielu przykładów przeniesienia narzedzi lean do tego środowiska. A szkoda, bo dają one jeszcze lepsze efekty niż na produkcji w niektórych przypadkach.
31.07.2008, 23:00
Marcin

Marcin R. BHP i Ochrona
Środowiska

Temat: biurowe 5S


Wow! W Toyocie w UK zamiast kresek/linii/pasków mają obklejone całe pola na biurkach!

Pytanie co w szufladach, na półkach??? Tam jest większe pole do popisu...

moglbym pokazac jedno czy dwa zjecia z rzeczywistosci - jednak nie wiem jak to uczynic (wkleic do tresci)

co do Toyoty w UK - musze popytac kolegow aby poslali mi zdjecia. Bylem kilka juz razy w obu fabrykach i nie widzialem (...) Zobacz więcej
1.08.2008, 15:42
Marcin

Marcin R. BHP i Ochrona
Środowiska

Temat: biurowe 5S

Konradzie,

to prosciesze niz Ci sie wydaje ;))))

kazdy musi sobie opracowac nazwijmy to: marszrute. Wiedzac po jakie dokumenty czesto siegasz, jakie czynnosci wykonujesz jestes w stanie odpowiednio zaplanowac rowniez przestrzen biurowa czy miejsce na/pod biurkiem. Nawet ulozenie kubka z dlugopisem ma istotne znaczenie - nie musisz tracic czasu na jego szukanie i ewentualne problemy jesli okaze sie, ze nie pisze. wlasciwa segregacja w szufladach tez jest istotna - Nie pokaleczysz sie o nozyczki szykajac dziurkacza ;)

Jesli siedzisz w tzw open space i obok masz kolege to po co kazdemu z Was dziurkacz czy nozyczki - jeden z Was moze miec dziurkacz a drugi (...) Zobacz więcej
1.08.2008, 15:54
Sławomir

Sławomir Świtek Plant Engineering
Manager, Tyco
Electronics Polska
Sp. z ...

Temat: biurowe 5S

trudne, bo ludzie te zasady (...) Zobacz więcej
14.08.2008, 14:16
Witold

Witold S. Ciągle doskonale(ę)

Temat: biurowe 5S

Moim zdaniem rozwiązania 5s'owe (szczególnie standaryzacja) powinny dotyczyć głównie miejsc wspólnych - tj. jakichś szaf z dokumentami, materiałami biurowymi, kuchnią. Dzięki nim unikamy nieporozumień i ułatwiamy sobie wspólne życie. (np. ustalenie stanów minimalnych kawy :) )

Jeśli chodzi o miejsca, których używa tylko jedna osoba (np. biurko) to wyznaczanie miejsc na poszczególne rzeczy nie ma większego sensu, każdy i tak wie, co gdzie ma.
Ważne jest tylko, aby zachować ogólną schludność takiego obszaru.

Druga sprawa na którą chciałem zwrócić uwagę, to 5s w sieci, plikach, emailach.
Wydaje mi się, że tu jest właśnie pole do popisu dla 5s.
Odpowiednia segregacja, usuwanie niepotrzebnych plików, logiczne ułożenie w katalogach, właściwe nazewnictwo plików itp.

Na koniec podam ciekawy przykład na nie-5sowe rozwiązanie, z którym zetknął się jeden z moich znajomych.
Otóż, podczas nieobecności jednego z pracowników, miał on potrzebę wydrukować jego pracę:
W katalogu znalazł dokumenty: nazwa-wersja_koncowa, nazwa-wersja_ostateczna, nazwa-wersja_do_wydruku. Której miał użyć? :)

5s w dokumentach elektronicznych - tutaj działajmyWitold Sadecki edytował(a) ten post dnia 22.09.08 o godzinie 21:01
19.08.2008, 13:27
Marcin

Marcin W. Kierownik Magazynu

Temat: biurowe 5S

Na początku jak wprowadzaliśmy 5S to każdy dostawał "głupawki", ale bądź co bądź, na obecnym etapie prawie jesteśmy dobrzy ;-)

Firma wdrożyła program oceny 5S i naprawde wszystko (...) Zobacz więcej
15.09.2008, 23:13
Sławomir

Sławomir Świtek Plant Engineering
Manager, Tyco
Electronics Polska
Sp. z ...

Temat: biurowe 5S

Polecam ksiazke "5S for service organizations and offices - a lean look at improvements" - Debashis Sarkar, ISBN-13:978-0-87389-677-1, szczegolnie fajna dla tych osob ktore zrobily 100 auditow 5S na produkcji a teraz stoja przed pierwszym auditem w srodowisku (...) Zobacz więcej
22.09.2008, 10:18
Piotr

Piotr T. Starszy Mistrz
Produkcji

Temat: biurowe 5S

Marcin R.:
Porzadek czy ladnie poukladane i oznaczone segregatory na biurku to nie jest 5S czy wizualizacja.
Poukladanie i oznaczenia polek robi sie wlasciwie na samym koncu.
Prawdziwa esensja 5S nie jest sprzatanie czy znakowanie polek i szeflad. Bezcelowym jest znakowanie segregatora jesli sa w nim niepotrzebne dokumenty. Kluczem jest wlasciwa segregacja - a wiec oddzielenie rzeczy niepotrzebnych, bezuzytecznych od tych ktorych potrzebujesz w kazdej chwili.
Zgadzam się z Marcinem, chciałbym również dodać to że jeśli nie będziemy przestrzegali piątego "S" (Shitsuke) czyli samodyscypliny to system nie będzie działał. Wcześniejsze 4S muszą być przestrzegane ze ścisłą dyscypliną. Należy przestrzegać wcześniej ustalonych zasad i uczynić je przyzwyczajeniem a wtedy z łatwością można stosować 5S w biurze.
Poniżej przykład szuflady

Obrazek
Piotr Trojanowicz edytował(a) ten post dnia 25.09.08 o godzinie 09:06
24.09.2008, 16:18
Arkadiusz

Arkadiusz Szmańda manager, trener
biznesu, coach,
lider-praktyk Kaizen

Temat: biurowe 5S

Zdecydowanie polecam praktykowanie 5S w środowisku biurowym.

Traktować to należy jako wstęp do "oczyszczenia" środowiska z muda i zajęcia się procesami obsługowymi.

Wdrażałem 5S w biurze (w ramach prowadzenia dużego projektu Kaizen) i efekty przeszły najśmielsze oczekiwania.
Dzięki wyeliminowaniu muda "ujrzeliśmy" proces, zmapowaliśmy go (proces obsługi reklamacji), a wdrożona mapa stanu przyszłego (MSP) przyniosła 1 mln PLN oszczędności w skali roku.

Porównując jakość obsługi Klientów w Polsce z np. USA, uważam działania 5S i VSM w środowisku biurowym za wręcz obligatoryjne.

Powinno się karać za niepodejmowanie tego typu działań ;)

Poza tym ujrzenie twarzy pracownikow produkcyjnych po komunikacji efektów w biurze - bezcenne !

Ewentualne zdjęcia, materiały poglądowe - tylko (...) Zobacz więcej
29.09.2008, 22:16

Następna dyskusja:

Meble biurowe - poszukuję




Zobacz dyskusje w grupie Lean Management

Aktualne tematy

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Problemy i porady

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania

Wyślij zaproszenie do