Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi
Konrad O.:
Witam,
chciałbym zaproponować temat do dyskusji.
Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalnośc procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.
Wiele osób/klientów sądzi, że jakość produktu jest stałą, obiektywną wartością. Tymczasem dla jednego klienta wysokiej jakości lodówka to taka, która bezawaryjnie pracować będzie przez 10 lat, a drugi klient potrzebuje lodówki na 3 miesiące. Ten drugi nie chce wieloletniej niezawodności i świetnego serwisu, tylko niskiej ceny. Z jego punktu widzenia wysokiej jakości lodówka, to tania lodówka, która będzie mu służyć przez kilka tygodni. Wszystkie zbędne cechy kupionego przez niego sprzętu, za które dodatkowo płaci obniżają jakość tego sprzętu.
A zatem jakość produktu to pojęcie względne. System zarządzania jakością ma zapewnić, że organizacja wie, co jakość oznacza dla jej klientów i dąży do tego by spełnić ich oczekiwania.
Jednak certyfikowany system nie oznacza automatycznie wysokiej jakości wyrobów.
Przykład - na rynek odtwarzaczy mp3 wchodzi iPod. Wielu użytkowników odtwarzaczy mp3 firmy Creative uznaje, że ich sprzęt stał się de mode. W ich oczach wysoka jakość odtwarza mp3 leży w niematerialnych czynnikach, takich jak przynależność do określonej grupy ludzi i możliwość zamanifestowania tej przynależności (case z białymi słuchawkami iPoda, wokół których zbudowano wizerunek odtwarzacza).
Koniec końców, produkty Creative'a nagle okazały się dla wielu klientów produktami o niskiej jakości, ponieważ nie spełniały ich podstawowych wymagań. W tej samej chwili, żadna specjalna ekipa nie wpadłaby jednak do Creative'a żeby odebrać mu certyfikat jakości (jeśli go posiada) na zgodność z ISO 9001. A zatem można mieć "ISO" i wytwarzać wyroby niskiej jakości, przynajmniej przez pewien czas ;)
Pozdrawiam!