Konrad Olejnik

Konrad Olejnik Plant Manager

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Witam,
chciałbym zaproponować temat do dyskusji.
Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalnośc procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.

konto usunięte

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Konrad O.:
Witam,
chciałbym zaproponować temat do dyskusji.
Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalnośc procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.


Chodzi o to aby firma wdrożyła odpowiednie procedury (zgodne z normą ISO), zapewniające właściwą jakość wyrobów/usług.
Konrad Olejnik

Konrad Olejnik Plant Manager

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Tomasz S.:
Chodzi o to aby firma wdrożyła odpowiednie procedury (zgodne z
normą ISO), zapewniające właściwą jakość wyrobów/usług.
No to jest jasne, tylko, że niektórzy są tak zapatrzeni w certyfikat, ze nie zwracają uwagi na jakość oferowanych produktów.

konto usunięte

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Każdy certyfikat jest potwierdzeniem: umiejętności, zdolności itp. Jeżeli mamy certyfikat i do tego nasz wyrób jest dobrej jakości to oki. Jeżeli mamy certyfikat i jakość naszego wyrób jest marna to żaden klient nie kupi u nas tego wyrobu. Chyba, że jest ten klient kupuje u nas po raz pierwszy (i na pewno po raz ostatni).
To samo jest np.: z certyfikatem z j.angielskiego. Jesteś pracodawcą i kogo przyjmiesz: Osobę z certyfikatem która słabo mówi po angielsku czy osobę bez certyfikatu, która biegle włada tym językiem.
Pozdrawiam
Paweł F.

Paweł F. dyrektor ds.
Zrównoważonego
Rozwoju Operacyjnego

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Z tego, co wg mnie jest istotą ideologii normy ISO 9001, to spełnienie wymagań klienta na każdym etapie i w każdym procesie, który zachodzi w firmie. Jeśli taki element jest spełniony, to można powiedzieć, że "dziewiątka" mówi w istocie o jakości produktu / usługi.

A co do rzeczywistości, to niełatwo spotkać firmę, która ma w 100% wdrożone takie podejście, dlatego rozumiem, że może nasuwać się wniosek o braku związku ISO z rzeczywistą jakością wyrobu. Duża część firm pozostała przy podejściu, że ISO, to procedury i instrukcje i monitorowanie procesów a nic poza tym...
Konrad Olejnik

Konrad Olejnik Plant Manager

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Zgadzam się. Tak jak piszesz. My np. u nas w firmie certyfikując się (ISO 13485) postąpiliśmy wegług kilku punktów:
1. Zmapowalismy procesy;
2. Znaleźliśmy luki i to co można ulepszyć (oczywiście z punktu widzenia satysfakcji kilenta);
3. Opisalismy to procedurami wg. wymogów 13..

A temat do dyskusji zaproponowałem, ponieważ jestem ciekawy waszych opinii. Spotykam się z wieloma twierdzeniami, że jak ktoś ma ISO, to jego wyroby są niewiadomo jakie pod względem jakościowym... A to tak automatycznie się nie dzieje.
Sylwia Joanna B.

Sylwia Joanna B. inspektor w
Deparatmencie
Zarzadzania
Programami Rozwoju
...

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Jakość jest oczywiście cechą produktu, a jedną z trafniejszych definicji jakości przedstawił pewien niesamowity „gościu” Andrzej Blikle, a brzmi ona następująco:
"Jakość produktu to brak wad w tym produkcie, a wadą produktu jest każda taka negatywna cecha produktu — negatywna z punktu widzenia klienta — której klient ma prawo nie oczekiwać"
Co z tego wynika…ja to rozumiem tak:
Na przykład, klient kupujący lodówkę ma prawo nie oczekiwać, że będzie ona wylewała skropliny na podłogę, kupując pączek, że będzie on czerstwy, a kupujący usługę dentystyczną, że wraz z plombą otrzyma w prezencie gronkowca :)))
Jakość produktu, jest więc cechą, którą zawsze należy odnieść do pewnego kontekstu. Gdy ktoś pokaże nam przedmiot o nieznanym dla nas przeznaczeniu, to nie potrafimy ocenić jego jakości.
Zatem oceniamy: PRODUKT (usługę), MIEJSCE, OPIS produktu (oczywiście taki jaki klient oczekuje) i co jest według mnie najważniejsze to CENA, jaką klient płaci za produkt.

konto usunięte

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

9 skupia uwagę na zdefiniowaniu i spełnieniu wymagań klienta, które powinny być najistotniejsze dla organizacji. zatem jeżeli klient jest usatysfakcjonowany to można wyciągnąć wnioski, że jakość świadczonych usług lub produktu jest " wysoka", odpowiada jego wymaganiom, czyli 9 tym samym pośrednio zahacza o te tematy.Maciej Koc edytował(a) ten post dnia 03.07.07 o godzinie 22:37
Joanna W.

Joanna W. Specjalista ds
Rozwiązań
Systemowych

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Przykład: Podczas wdrażania "9" można wykryć łatwo różnice w lokalizacjach jednej i tej samej firmy. Firma twierdzi, że pracują one identycznie, a okazuje się że tak nie jest! np. pewna placówka przyjmuje pacjentów średnio z 7 dniowym terminem oczekiwania a druga z miesięcznym a nawet dłuższym i nie wynika to wcale z obciążenia placówki pacjentami, (są w tym samym mieście), a właśnie ze złych nawyków terapeutów.Nie wypełniali luk w kalendarzach, gdy jakiś pacjent rezygnował z wizyty, nie trzymali się ustalonego czasu trwania wizyt, założyli "towarzystwo wzajemnej adoracji" z pacjentami wieloletnimi, a na tych nowych brakowało im już czasu. Wdrożenie ISO i przygotowanie do certyfikatu może być niezłym środkiem, żeby zdobingować te lokalizacje, które pozostają w tyle i nie trzymają standardu. Inaczej trudno się wykorzenia złe nawyki, zwłaszcza u terapeutów.
Tomasz Prus

Tomasz Prus Best Delivery
Advisor, Clifford
Chance

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Konrad O.:
Witam,
chciałbym zaproponować temat do dyskusji.
Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalnośc procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.

Wiele osób/klientów sądzi, że jakość produktu jest stałą, obiektywną wartością. Tymczasem dla jednego klienta wysokiej jakości lodówka to taka, która bezawaryjnie pracować będzie przez 10 lat, a drugi klient potrzebuje lodówki na 3 miesiące. Ten drugi nie chce wieloletniej niezawodności i świetnego serwisu, tylko niskiej ceny. Z jego punktu widzenia wysokiej jakości lodówka, to tania lodówka, która będzie mu służyć przez kilka tygodni. Wszystkie zbędne cechy kupionego przez niego sprzętu, za które dodatkowo płaci obniżają jakość tego sprzętu.

A zatem jakość produktu to pojęcie względne. System zarządzania jakością ma zapewnić, że organizacja wie, co jakość oznacza dla jej klientów i dąży do tego by spełnić ich oczekiwania.

Jednak certyfikowany system nie oznacza automatycznie wysokiej jakości wyrobów.
Przykład - na rynek odtwarzaczy mp3 wchodzi iPod. Wielu użytkowników odtwarzaczy mp3 firmy Creative uznaje, że ich sprzęt stał się de mode. W ich oczach wysoka jakość odtwarza mp3 leży w niematerialnych czynnikach, takich jak przynależność do określonej grupy ludzi i możliwość zamanifestowania tej przynależności (case z białymi słuchawkami iPoda, wokół których zbudowano wizerunek odtwarzacza).
Koniec końców, produkty Creative'a nagle okazały się dla wielu klientów produktami o niskiej jakości, ponieważ nie spełniały ich podstawowych wymagań. W tej samej chwili, żadna specjalna ekipa nie wpadłaby jednak do Creative'a żeby odebrać mu certyfikat jakości (jeśli go posiada) na zgodność z ISO 9001. A zatem można mieć "ISO" i wytwarzać wyroby niskiej jakości, przynajmniej przez pewien czas ;)

Pozdrawiam!
Piotr Tadeusz B.

Piotr Tadeusz B. właścicel, MGX
Infoservice

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Konrad O.:
Witam,
chciałbym zaproponować temat do dyskusji.
Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalność procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.
I o to chodzi. Jeśli proces u Twojego dostawcy jest niepowtarzalny to nie wiesz co od niego otrzymasz. Przy powtarzalności wiesz co dostajesz i albo się na to godzisz (czyli produkt spełnia Twoje wymagania - jest dla Ciebie właściwej jakości), albo ... wybierasz innego dostawcę.
Piotr Tadeusz B.

Piotr Tadeusz B. właścicel, MGX
Infoservice

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Tomasz P.:
Konrad O.:
Witam,
chciałbym zaproponować temat do dyskusji.
Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalnośc procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.

Wiele osób/klientów sądzi, że jakość produktu jest stałą, obiektywną wartością. Tymczasem dla jednego klienta wysokiej jakości lodówka to taka, która bezawaryjnie pracować będzie przez 10 lat, a drugi klient potrzebuje lodówki na 3 miesiące. Ten drugi nie chce wieloletniej niezawodności i świetnego serwisu, tylko niskiej ceny. Z jego punktu widzenia wysokiej jakości lodówka, to tania lodówka, która będzie mu służyć przez kilka tygodni. Wszystkie zbędne cechy kupionego przez niego sprzętu, za które dodatkowo płaci obniżają jakość tego sprzętu.

A zatem jakość produktu to pojęcie względne. System zarządzania jakością ma zapewnić, że organizacja wie, co jakość oznacza dla jej klientów i dąży do tego by spełnić ich oczekiwania.

Jednak certyfikowany system nie oznacza automatycznie wysokiej jakości wyrobów.
Przykład - na rynek odtwarzaczy mp3 wchodzi iPod. Wielu użytkowników odtwarzaczy mp3 firmy Creative uznaje, że ich sprzęt stał się de mode. W ich oczach wysoka jakość odtwarza mp3 leży w niematerialnych czynnikach, takich jak przynależność do określonej grupy ludzi i możliwość zamanifestowania tej przynależności (case z białymi słuchawkami iPoda, wokół których zbudowano wizerunek odtwarzacza).
Koniec końców, produkty Creative'a nagle okazały się dla wielu klientów produktami o niskiej jakości, ponieważ nie spełniały ich podstawowych wymagań. W tej samej chwili, żadna specjalna ekipa nie wpadłaby jednak do Creative'a żeby odebrać mu certyfikat jakości (jeśli go posiada) na zgodność z ISO 9001. A zatem można mieć "ISO" i wytwarzać wyroby niskiej jakości, przynajmniej przez pewien czas ;)

Pozdrawiam!
I tu właśnie wracamy do powtarzalności.
Z faktu, że Creative stały się mniej modne nie wynika obniżenie ich obiektywnej jakości tylko zmianę cech pożądanch przez pewną grupę odbiorców. Jeśli dla nich powtarzalna jakoś w danej cesze nieodpowiednia to zmieniają dostawcę (np. na iPoda). Ci, dla których powtarzalna jakość Creative jest OK pozostają przy nim. Natomiast proszę zwrócić uwagę, że nie jest to równoznaczne z produktem niskiej jakości.

Tu należałoby wrócić do możliwości utraty certyfikatu. Bardzo mało firm ma świadomość, że certyfikat można utracić nie tylko na na podstawie negatywnego audytu receryfikującego, ale również na skutek skarg klientów do jednostki certyfikującej. W przypadku takich skarg podczas audytu jednostka taka powinna sprawdzić, czy prawidłowo były obsłużone znane jej przypadki wystąpienia usterek.
Leszek Skórniewicz

Leszek Skórniewicz IQMC - Jakość
Zarządzania -
Ekspert, Doradca,
Trener

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Na pytanie:

Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalnośc procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.

Odpowiedziałbym tak:
1. Co to znaczy że firma ma wdrożone ISO
- To znaczy, że system zarządzania firmy jest zgodny z wymaganiami normy np. ISO 9001 (bo przecież może być też ISO 14001, a co zatem idzie że firma ma wdrożone wymagania dla

SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Leszek Skórniewicz

Leszek Skórniewicz IQMC - Jakość
Zarządzania -
Ekspert, Doradca,
Trener

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Sorry kontynuuję:
Tak więc, firma ma wdrożone wymagania dla

SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ

Jakością, czyli czym?

Zgodnie z wytycznymi normy ISO 9000 jakość to:

zdolność jaką ma zestaw naturalnych właściwości wyrobu, systemu lub procesu do spełnienia wymagań klienta lub innych stron zainteresowanych.

Logicznie rzecz biorąc fakt, że firma, "wdrożyła ISO" powinien świadczyć o tym, że zbudowany system zaządzania firmy, jej procesy, personel o odpowiedznich kwalifikacjach, ...., powinny zapewniać odpowiednią, satysfakcjonującą klienta z jakość wyrobów wytwarzanych w certyfikowanym systemie zarządzania.
Tomasz K.

Tomasz K. Facility Management
Professional

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Konrad O.:
Witam,
chciałbym zaproponować temat do dyskusji.
Czy to, z firma ma wdrożone ISO ma mówi cokolwiek o jakości wyrobów/usługi?
Wg. mnie certyfikat ISO potwierdza powtarzalnośc procesów, ale nic nie mówi o szeroko pojętej jakości wyrobu.


Dobra jakość produktu = satysfakcja Klienta.
Uzyskanie certyfikatu ISO nie gwarantuje satysfakcji Klienta.
Znam firmy, które bez certyfikatu oferują wyższą jakość produktów niż te z certyfikatem.Tomasz Kwiatkowski edytował(a) ten post dnia 08.08.07 o godzinie 21:02
Tomasz Kotuła

Tomasz Kotuła Manager
Administracji •
Facilities •
Nieruchomości

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Witam,

Powiem krótko:
można mieć certyfikat bez jakości lub jakość bez certyfikatu.
Jedno z drugim nie musi iść w parze... choć może.
Twórcy normy ISO chcieli pewnie żeby szło. :)

Jako konsument nie kieruję się certyfikatem przy wyborze produktów lub usług. Ważne jest dla mnie moje subiektywne zadowolenie z tego co dostaje za swoje pieniądze. Żaden certyfikat nie zmusi mnie do zakupu czegoś z czego nie jestem zadowolony. Jeśli natomiast to co kupie spełnia lub nawet przekracza moje oczekiwania, i jeżeli jeszcze udaje się ten stan trwale utrzymywać, nie zapytam nikogo o certyfikaty. :)

Czy moja wypowiedź w jakis sposób odpowiada na pytanie zadane w temacie?
Mam nadzieję że tak.
Chcę powiedzieć, że do certyfikatów, tak jak do wszystkiego w życiu, należy podchodzić ze zdrowym rozsądkiem.
ISO zostało stworzone aby nam pomóc w stałym otrzymywaniu załozonej jakości. Nie zawsze musi się to jednak udawać.

Podsumowanie: iso MOŻE, ale nie musi mówić czegokolwiek o jakości.

Pozdrawiam
TK
Sylwia Joanna B.

Sylwia Joanna B. inspektor w
Deparatmencie
Zarzadzania
Programami Rozwoju
...

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Tomasz K.:
Witam,

Powiem krótko:
można mieć certyfikat bez jakości lub jakość bez certyfikatu.
Jedno z drugim nie musi iść w parze... choć może.
Twórcy normy ISO chcieli pewnie żeby szło. :)


Witam ponownie!
Panie Tomaszu zgadzam sie z tym w 99%, jednak jest jakies ale...
Tomasz Kotuła

Tomasz Kotuła Manager
Administracji •
Facilities •
Nieruchomości

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Sylwia, Joanna M.:
[author]> Panie Tomaszu zgadzam sie z tym w 99%, jednak jest jakies ale...

Witam,

Wiem o tym "ale".
Gdyby go nie było świat byłby zbyt prosty. :)
Paweł F.

Paweł F. dyrektor ds.
Zrównoważonego
Rozwoju Operacyjnego

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

A co myślicie o innych "narzędziach wspomagających" konkurencyjność firmy, na przykład Six Sigma, czy Lean Manufacturing? jakie są Wasze doświadczenia w tych systemach? Czy ich zastosowanie potrafi poprawić jakość lepiej, niż ISO 9001?

konto usunięte

Temat: ISO - czy ISO mówi cokolwiek o jakosi produktu/usługi

Sylwia, Joanna M.:
Tomasz K.:
Witam,

Powiem krótko:
można mieć certyfikat bez jakości lub jakość bez
certyfikatu.
Jedno z drugim nie musi iść w parze... choć może.
Twórcy normy ISO chcieli pewnie żeby szło. :)
Witam ponownie!
Panie Tomaszu zgadzam sie z tym w 99%, jednak jest jakies ale...
Jakie ale, ISO 9001 porząduje pewne sprawy, wymaga doskonalenia, ale jakość produktu kupuje klient. Jeśli jakość jest wystarczająca, sprzedaż też, a pracodawce chce zwiększyć wydajność, jaka metodą? Może nowy temat?



Wyślij zaproszenie do