Temat: Test Gallupa......co to takiego???
Za Michałem, trafność i skala są niezależne od siebie.
ale chyba wiem o co Panu chodzi, na ile pytania zamkniete mogą trafnie badać.
Juz spieszę odpowiedzieć:
1)(za Nowakowską) zakąłda się, że człowiek odpowiadając na pytanie testowe umie określić środek pozycji którego dotyczy pytanie. Na pytanie czy lubisz lody truskawkowe? nie zawsze potrafimy jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale zakłada się, że potrafimy określić siebie na kontinuum, gdzie z jednej strony jest TAK, a z drugiej strony jest NIE. Czym większa dostępność któregoś z zachowań, i czym częsciej wybieraliśmy w przeszłości lody truskawkowe, tym wieksze odchylenie naszego wyboru w stronę TAK.
2) daną cechę badamy na podstawie próbki zachowań, a nie jednego tylko. jeżeli człowiek posiada cechę "lubienie lodów truskawkowych" to zakładamy, że w nieskończonej liczbie wyborów powinien on przejawiać zachowanie wskazujace na lubienie lodów truskawkowych. Nie możemy jednak zbadać zachowania nieskończoną lość razy, dlatego też tworzymy pewne uniwersum zachowań, z którego pobieramy reprezentatywną próbkę (sprawdzając oczywiście po drodze, czy dobrze wybraliśmy np. czy w teście na matematykę nie przeważają pytania dotyczące geometrii)
czym więcej pytań wybierzemy tym lepiej dla testu.
potem dokonujemy obliczeń statystycznych: czy test jest rzetelny, ergo czy możemy mieć zaufanie do wyników testu (najczęściej bada się popularną alfą Cronbacha), czy pytania nie są za trudne, czy posiadają moc dyskryminacyjną, i ostatecznie czy trafnie badają daną cechę.
(to wszystko oczywiście w ramach klasycznej teorii testów, w teorii IRT zakłada się że odpowiedź na pytanie wskazuje prawdopodobieństwo wystąpienia danej cechy, a relacja między pytaniem a cechą obrazowana jest specyficzną krzywą)
Wracając do naszego problemu pytania TAK/NIE pochodzą z testów mocy i siły, gdzie osoba rozwiązująca test mogła rozwiązać zadanie, albo go nie rozwiązać. W kwestionariuszach mówi się o odpowiedziach diagnostycznych i niediagnostycznych.
W teście możemy mieć do czynienia nawet z jednym pytaniem, ale jeżeli jest dobrze ułożone to będzie miało wysoką rzetelność i trafność, pierwszą możemy zmierzyć mając do dyspozycji sam test, ale drugą oceniamy na podstawie czynników zewnętrznych.
np. chcemy zbadać czy nasz test składający się z 12 zamkniętych pytań jest trafny, to:
1) sprawdzamy korelację miedzy wynikami naszego testu a częstością zewnętrznego kryterium
2) badamy dwie grupy, które powinny otrzymywać skrajne wyniki i porównujemy je na podstawie wyników naszego testu
3) jeżeli operacjonalziacja jest kilku poziomowa to możemy za pomoca analizy czynnikowej sprawdzić,czy model czynników pokrywa się z założeniami teorii
4) możemy manipulować zmienną niezależna, która powinna zmieniac nam wynik testu
np. osoby bardzo zmęczone będą gorzej wykonywały test zręcznościowy
etc.
Co do idealnego pomiaru, to nie ma w tej chwili narzędzia, które mierzyłoby bezbłędnie, możemy jedynie minimalizować błąd pomiaru. Co jest naszym zadaniem - konstruktorów testów psycholgoicznych