Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Izabela Gawor:


Czy oby na pewno porozumienie przedłużające termin zapłaty zwalniać będzie z obowiązku dokonywania korekt kosztów i vatu? Obawiam się, że nie.

a dlaczego ma być takie porozumienie nieważne? strony ustaliły pierwotnie pewien termin a następnie go (przed upływem pierwotnego) przedłużyły. To normalne działanie

Oczywiście, że ważne jeśli chodzi o wstrzymanie procesu windykacyjnego.
To nie wierzyciel będzie decydował, podpisując zgodę na wydłużenie terminu płatności o tym czy dłużnik skoryguje koszty czy nie.
Obowiązek korygowania jest obligatoryjny i związany z faktem braku zapłaty, nawet gdy wierzyciel wyraża na to zgodę.
oj proponuję nie wyciągać wniosków tylko na podstawie prawa podatkowego bo łatwo można wejść w ślepą uliczkę; akurat w temacie redukcji kosztów czy ulgi na złe długi w VAT ważne są przepisy kc (451).
23.12.2012, 21:35
Mariusz

Mariusz G. Nigdy wcześniej taki
stary i mądry nie
byłem. Nigdy
późni...

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
Zły pomysł. Wystarczy uregulowanie w umowie co do terminów płatności poszczególnych rat i po kłopocie.

Przepis:
2. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Tylko skąd mam wiedzieć 90 dni po zaliczeniu w koszty, że raty przypadającej za rok nie zapłacę w terminie?
Dlaczego moment korygowania jest uzależniony nie od terminu płatności, a od daty zaliczenia w koszty?Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 26.12.12 o godzinie 03:13
26.12.2012, 03:13

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Tylko skąd mam wiedzieć 90 dni po zaliczeniu w koszty, że raty przypadającej za rok nie zapłacę w terminie?
Dlaczego moment korygowania jest uzależniony nie od terminu płatności, a od daty zaliczenia w koszty?
Co innego leasing co innego zakup na raty. Przy zakupie na raty zapłata poszczególnych rat jest neutralna podatkowo. Dla KUP znaczenie ma wartość z faktury. Żeby się nie czepiali że coś nie tak zawsze możesz poprosić by na fakturze była adnotacja sprzedawcy - sprzedaż na raty. Będziesz miał krycie, że poszczególna część transakcji nie była jeszcze wymagalna do zapłaty. Przynajmniej tak było do tej pory. Ja zrobiłbym tak - o ile nie mam do czynienia z leasingiem albo uznaniem przedmiotu za środek trwały - normalnie wartość z faktury w koszty a problemem terminów przejmowałbym się wtedy-, gdy nie będzie zapłacona poszczególna rata z faktury.
Raczej bym powiedział, że to nie leasing finansowy umrze tylko problemy mogą być przy sprzedaży ratalnej ale nie szedłbym aż tak daleko. Zresztą wszystko zależy od tego, co będzie napisane w umowie. Przy ratach masz jeszcze taką opcję jak wymagalność zapłaty która odnosi się do poszczególnych rat. Tzn. Termin płatności całości należności to jedno ale termin wymagalności zapłaty poszczególnych rat to drugie.
"Dlaczego moment korygowania jest uzależniony nie od terminu płatności, a od daty zaliczenia w koszty?' raczej pytałbym ustawodawcę- zakładając że jest racjonalny. Moim zdaniem chodzi o to, by nie dochodziło do sztucznego generowania kosztów żeby nie wychodziła zaliczka na podatek dochodowy.
A czy kontrahentowi rzeczywiście było zapłacone i w ogóle kiedy to już było z tym różnie. Ważne było że nie wychodziła zaliczka na podatek. Ujęcie, że faktura uznana za KUP a niezapłacona nie w terminie z ustawy nie stanowi KUP jest raz bardziej uczciwe, dwa zmusza do pilnowania terminów bo za KUP w konsekwencji uznam tylko wydatki rzeczywiście poniesione, trzy księgowy owszem będzie miał więcej roboty i zabawy ale chyba ja już się do takich "atrakcji i kinder niespodzianek" przyzwyczaiłem. Nikt nie powiedział że będzie lekko.
Najwięcej moim zdaniem zabawy i problemów to będzie przy amortyzacji dla celów podatkowych Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 26.12.12 o godzinie 10:32
26.12.2012, 07:26
Magdalena

Magdalena S. wdrożeniowiec IT

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Zapytam inaczej, prościej: czy jeżeli kupię towar handlowy (pełna księgowość) i część tego towaru sprzedam, a tak się zdarzy że za towar ten nie zapłacę dostawcy, to czy mam jakoś (...) Zobacz więcej
27.12.2012, 15:50
Grzegorz

Grzegorz S. Poznań;
"TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sławomir Janiak:
Izabela Gawor:


Czy oby na pewno porozumienie przedłużające termin zapłaty zwalniać będzie z obowiązku dokonywania korekt kosztów i vatu? Obawiam się, że nie.

a dlaczego ma być takie porozumienie nieważne? strony ustaliły pierwotnie pewien termin a następnie go (przed upływem pierwotnego) przedłużyły. To normalne działanie

Oczywiście, że ważne jeśli chodzi o wstrzymanie procesu windykacyjnego.
To nie wierzyciel będzie decydował, podpisując zgodę na wydłużenie terminu płatności o tym czy dłużnik skoryguje koszty czy nie.
Obowiązek korygowania jest obligatoryjny i związany z faktem braku zapłaty, nawet gdy wierzyciel wyraża na to zgodę.
oj proponuję nie wyciągać wniosków tylko na podstawie prawa podatkowego bo łatwo można wejść w ślepą uliczkę; akurat w temacie redukcji kosztów czy ulgi na złe długi w VAT ważne są przepisy kc (451).

A co ma art. 451 kc do przedłużenia terminu płatności?
27.12.2012, 16:19
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Grzegorz S.:
Sławomir Janiak:
Izabela Gawor:


Czy oby na pewno porozumienie przedłużające termin zapłaty zwalniać będzie z obowiązku dokonywania korekt kosztów i vatu? Obawiam się, że nie.

a dlaczego ma być takie porozumienie nieważne? strony ustaliły pierwotnie pewien termin a następnie go (przed upływem pierwotnego) przedłużyły. To normalne działanie

Oczywiście, że ważne jeśli chodzi o wstrzymanie procesu windykacyjnego.
To nie wierzyciel będzie decydował, podpisując zgodę na wydłużenie terminu płatności o tym czy dłużnik skoryguje koszty czy nie.
Obowiązek korygowania jest obligatoryjny i związany z faktem braku zapłaty, nawet gdy wierzyciel wyraża na to zgodę.
oj proponuję nie wyciągać wniosków tylko na podstawie prawa podatkowego bo łatwo można wejść w ślepą uliczkę; akurat w temacie redukcji kosztów czy ulgi na złe długi w VAT ważne są przepisy kc (451).

A co ma art. 451 kc do przedłużenia terminu płatności?

a ma bo z tego przepisu należy wyciągać dalsze konsekwencje - warto poczytać komentarze do przepisu kc i wszystko będzie jasne
28.12.2012, 11:40

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Magdalena Sołowicz:
Zapytam inaczej, prościej: czy jeżeli kupię towar handlowy (pełna księgowość) i część tego towaru sprzedam, a tak się zdarzy że za towar ten nie zapłacę dostawcy, to czy mam jakoś pomniejszać koszty?
Tak ale korekta będzie miała charakter wyłącznie podatkowy. Wartość bilansowa magazynu nie ulegnie zmianie. Ze strony sprawozdań finansowych korekta będzie widoczna w rachunku zysków i strat ale nie w bilansie.
Czyli KWS-u to nie dotyczy moim zdaniem
29.12.2012, 15:13
Grzegorz

Grzegorz S. Poznań;
"TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sławomir Janiak:
Grzegorz S.:
Sławomir Janiak:
Izabela Gawor:


Czy oby na pewno porozumienie przedłużające termin zapłaty zwalniać będzie z obowiązku dokonywania korekt kosztów i vatu? Obawiam się, że nie.

a dlaczego ma być takie porozumienie nieważne? strony ustaliły pierwotnie pewien termin a następnie go (przed upływem pierwotnego) przedłużyły. To normalne działanie

Oczywiście, że ważne jeśli chodzi o wstrzymanie procesu windykacyjnego.
To nie wierzyciel będzie decydował, podpisując zgodę na wydłużenie terminu płatności o tym czy dłużnik skoryguje koszty czy nie.
Obowiązek korygowania jest obligatoryjny i związany z faktem braku zapłaty, nawet gdy wierzyciel wyraża na to zgodę.
oj proponuję nie wyciągać wniosków tylko na podstawie prawa podatkowego bo łatwo można wejść w ślepą uliczkę; akurat w temacie redukcji kosztów czy ulgi na złe długi w VAT ważne są przepisy kc (451).

A co ma art. 451 kc do przedłużenia terminu płatności?

a ma bo z tego przepisu należy wyciągać dalsze konsekwencje - warto poczytać komentarze do przepisu kc i wszystko będzie jasne
Można jaśniej? Jaki komentarz? :)
Szukam i szukam i nie mogę znaleźć, więc wolałbym się upewnić, że idę w dobrym kierunku
Czy w sytuacji gdy mam jeden dług, odstępuję od naliczania odsetek i przedłużam termin płatności, to również będzie miał zastosowanie ten przepis?Grzegorz S. edytował(a) ten post dnia 31.12.12 o godzinie 11:05
31.12.2012, 11:01
Marta

Marta Czternastek Prawnik / Doradca
Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:

Tak ale korekta będzie miała charakter wyłącznie podatkowy. Wartość bilansowa magazynu nie ulegnie zmianie. Ze strony sprawozdań finansowych korekta będzie widoczna w rachunku zysków i strat ale nie w bilansie.

a w którym miejscu w rzs ?
31.12.2012, 12:06
Marta

Marta Czternastek Prawnik / Doradca
Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:

Tak ale korekta będzie miała charakter wyłącznie podatkowy. Wartość bilansowa magazynu nie ulegnie zmianie. Ze strony sprawozdań finansowych korekta będzie widoczna w rachunku zysków i strat ale nie w bilansie.

a w którym miejscu w rzs ?
31.12.2012, 12:08
Marta

Marta Czternastek Prawnik / Doradca
Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Grzegorz S.:
Można jaśniej? Jaki komentarz? :)
Szukam i szukam i nie mogę znaleźć, więc wolałbym się upewnić, że idę w dobrym kierunku
Czy w sytuacji gdy mam jeden dług, odstępuję od naliczania odsetek i przedłużam termin płatności, to również będzie miał zastosowanie ten przepis?

może uporządkujemy
- umownie zmieniam termin platności za zgodą wierzyciela
- a dalej już zgodnie z ustawą - do 60 dni- 30 dni
powyżej 60 dni-90 dni

zatem spookojnie można sobie to regulować w pewnych granicach

trochę ławiej i bardziej kreatywnie możnabędzie to regulować na księgach handlowych, gdy moment zaliczenia do kup zalezy do polityki rachunkowści w dużej mierze
ale czy klienci nasi będą się godzić na pewne przesunięcia w kosztach i zawyżanie (choć chwilowe ) zaliczek na podatek ?
o tym czas przesądzi i praktyka

nie ma po co teraz bić o to piany
może lepiej teraz pomyslec jak inaczej ustawić formę opodatkowania i opłacania zaliczek , lub też trochę zmienić politykę rachunkowości
mamy na to jeszczę chwilę czasu
:)
31.12.2012, 12:21

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

a w którym miejscu w rzs ?
Jeśli już to tam, gdzie i każde NKUP wszak filozofia w gruncie rzeczy jest identyczna choć może różni przyczyna. przynajmniej taki jest mój pomysł na to. . Osobiście wolałbym żeby taka korekta wisiała jako NKUP przynajmniej według mniej jest to bardziej przejrzyste.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 31.12.12 o godzinie 19:43
31.12.2012, 19:41

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Metoda - zaliczki w formie uproszczonej 1/12 dochodu wykazanego w deklaracji składanej w roku poprzednim. Eliminuje problem - przynajmniej (...) Zobacz więcej
1.01.2013, 18:04
Marta

Marta Czternastek Prawnik / Doradca
Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
a w którym miejscu w rzs ?
Jeśli już to tam, gdzie i każde NKUP wszak filozofia w gruncie rzeczy jest identyczna choć może różni przyczyna. przynajmniej taki jest mój pomysł na to. . Osobiście wolałbym żeby taka korekta wisiała jako NKUP przynajmniej według mniej jest to bardziej przejrzyste.

sorry, ale ciągle mam wątpliwości
w którym miejsu rzs jest nkup( oczywiście oprócz poz. podatek dochodowy)
1.01.2013, 21:00
Beata

Beata B. właściciel, Beata
Brzezicka. Biuro
Brzeziccy

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Piotr Szulczewski:
Metoda - zaliczki w formie uproszczonej 1/12 dochodu wykazanego w deklaracji składanej w roku poprzednim. Eliminuje problem - przynajmniej przez 11 miesięcy.
Płacenie faktur w terminie również.:)
1.01.2013, 22:45
Marta

Marta Czternastek Prawnik / Doradca
Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

no dobra...odpowiem
w rzs nkup nie ma żadnego znaczenia i nie zmienia jego obrazu poza pozycją pod.dochodowy,
wydatek czy będzie kup , czy nkup i tak będzie w tym samym miejscu rzs

rzs to wynik BILANSOWY a nie podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym
stąd też moje pytania
a mialy one na celu zwrócenie uwagi na to, iz wielu księgowych rozlicza podatki właśnie na podstawie rzs
błąd ? , wg mnie raczej niedobry i nieprawidłowy nawyk, ale wszystko jest ok o ile pamięta o prawidłowym ujęciu kosztów i przychodów nieopodatkowanych

na pewno jest ogromna ilośc firm gdzie wynik bilansowy = wynik podatkowy , ale jest tez cała masa firm, gdzie to się rozjeżdża i wiele razy się spotkałam z tym, iż księgowi zapominają o tym, że to są zupelnie inne instytucje prawa podatkowego (...) Zobacz więcej
3.01.2013, 10:10
Sylwia

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Marta Czternastek:

Cała wypowiedź bardzo wartościowa...
na pewno jest ogromna ilośc firm gdzie wynik bilansowy = wynik podatkowy

... ale z tym się zdecydowanie nie zgodzę. Nie spotkałam takiej firmy (a kilkaset już ich widziałam).
3.01.2013, 14:00
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sylwia Krajewska:
Marta Czternastek:

Cała wypowiedź bardzo wartościowa...
na pewno jest ogromna ilośc firm gdzie wynik bilansowy = wynik podatkowy

... ale z tym się zdecydowanie nie zgodzę. Nie spotkałam takiej firmy (a kilkaset już ich widziałam).
no ale to niestety nie zależy od firmy ale od jej księgowego, ja niestety widziałem trochę za dużo takich firm (w zasadzie księgowych)
3.01.2013, 14:35
Sylwia

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sławomir Janiak:
Sylwia Krajewska:
Marta Czternastek:

Cała wypowiedź bardzo wartościowa...
na pewno jest ogromna ilośc firm gdzie wynik bilansowy = wynik podatkowy

... ale z tym się zdecydowanie nie zgodzę. Nie spotkałam takiej firmy (a kilkaset już ich widziałam).
no ale to niestety nie zależy od firmy ale od jej księgowego, ja niestety widziałem trochę za dużo takich firm (w zasadzie księgowych)

Księgowych takich też widywałam. Nawet - o zgrozo - biegłych takich widziałam!
"Po co to księgować, jak to kosztem nie jest" itp.
No ale mówimy o prawidłowo sporządzonym rzis. W innym przypadku rozmowa mija się z celem.
3.01.2013, 15:16
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sylwia Krajewska:
Sławomir Janiak:
Sylwia Krajewska:
Marta Czternastek:

Cała wypowiedź bardzo wartościowa...
na pewno jest ogromna ilośc firm gdzie wynik bilansowy = wynik podatkowy

... ale z tym się zdecydowanie nie zgodzę. Nie spotkałam takiej firmy (a kilkaset już ich widziałam).
no ale to niestety nie zależy od firmy ale od jej księgowego, ja niestety widziałem trochę za dużo takich firm (w zasadzie księgowych)

Księgowych takich też widywałam. Nawet - o zgrozo - biegłych takich widziałam!
"Po co to księgować, jak to kosztem nie jest" itp.
No ale mówimy o prawidłowo sporządzonym rzis. W innym przypadku rozmowa mija się z celem.
oki, chodziło mi jedynie o wskazanie, że niestety takie patologie istnieją a skoro tak to jednak wiążą się z tematem
4.01.2013, 09:01

Następna dyskusja:

Koszty uzyskania przychodu ...




Przeglądaj dyskusje w tej grupie

Setki wypowiedzi

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Pytania i odpowiedzi

Znajdź odpowiedź na swoje pytanie

Wyślij zaproszenie do