Aneta

Aneta Ś. samodzielna
księgowa, North
Coast S.A.

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Zamieszanie będzie z pewnością. Jeszcze niedawno miałam nadzieję, że te zmiany będą dotyczyły wybranych branż, w których rzeczywiście okazałyby się pomocne, a nie u wszystkich przedsiębiorców. Nie pozostaje nam nic innego jak opracowanie jak najlepszej strategii księgowania kosztów w (...) Zobacz więcej
18.12.2012, 19:44
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aneta Ś.:
Zamieszanie będzie z pewnością. Jeszcze niedawno miałam nadzieję, że te zmiany będą dotyczyły wybranych branż, w których rzeczywiście okazałyby się pomocne, a nie u wszystkich przedsiębiorców. Nie pozostaje nam nic innego jak opracowanie jak najlepszej strategii księgowania kosztów w naszych firmach.

myślę, że Ci którzy nie widzą problemów, bagatelizują je, nie do końca wiedzą jak to wygląda w praktyce. Jeśli nie ma się do czynienia na codzień w praktyce z księgowością i podatkami to "z odległości" może wydawać się, że nic faktycznie się nie stało.
Masz rację - trzeba będzie trochę pracy w to włożyć i na bieżąco to monitorować.
19.12.2012, 08:21

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Moim zdaniem cały problem tkwi w niezbyt szczęśliwej konstrukcji art 24d pdof i 15b pdop.
cyt: "przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów". Nie wiem czy dobrze rozumiem ale treść przepisu nie odnosi się wprost wyłacznie do zdarzeń związanych z relacją klient- dostawca. Moja obawa wiąże się z interpretacją zwrotu" "jeżeli nie istniał obowiążek wystawienia faktury (rachunku)- kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu" co może dawać pole do dowolnej interpretacji łącznie z taką że pod ten art. będą podpadały również nie zapłacone w terminie wynagrodzenia. Mój pomysł jest taki, by nic nie kombinować przy księgach podatkowych. Przy pełnej księgowości rozrachunki i tak zresztą muszą być robione. Prostszym wyjściem jest chyba dodatkowa ewidencja rozrachunków w której będziemy mieć info komu, , ile mamy zapłacić, za co, data powstania obowiązku zapłaty, termin zapłaty i info czy zapłacone, kiedy i ile. Raportowanie należności pozwoli wychwycić należności niezapłacone i takie, co do których nie mamy info odnośnie spłaty. Inaczej rzeczywiście czeka ręczna robota. Wiem że to grozi dodatkową robotą ale przynajmniej jest szansa na jakieś uporządkowanie sytuacji.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 20.12.12 o godzinie 05:52
20.12.2012, 05:51
Marek

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
Moja obawa wiąże się z interpretacją zwrotu" "jeżeli nie istniał obowiążek wystawienia faktury (rachunku)- kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu" co może dawać pole do dowolnej interpretacji łącznie z taką że pod ten art. będą podpadały również nie zapłacone w terminie wynagrodzenia.

Niezapłacone w terminie wynagrodzenia, to akurat nie jest dobry przykład na poparcie Twoich obaw... ;-)
20.12.2012, 22:25

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Niezapłacone w terminie wynagrodzenia, to akurat nie jest dobry przykład na poparcie Twoich obaw... ;-)
Źródło moich obaw to zwrot -"jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury(rachunku)" co w moim mniemaniu może oznaczać że wprowadzone rozwiązania mogą dotyczyć każdej płatności związanej z prowadzoną działalnością (niekoniecznie gospodarczą) a zaliczoną w koszty podatkowe. Chciałem zwrócić uwagę na możliwe w tym zakresie interpretacje gdyż cała dyskusja toczy się wokół relacji przedsiębiorca- kontrahent i wałkowany jest wyłacznie temat przeterminowanych płatności z tyt. faktur(rachunków). Wynagrodzenia to fakt nie jest dobry przykład ale pierwszy z brzegu jaki przyszedł mi do głowy. Zresztą podobną zabawę przy pełnej księgowości mam już teraz bo z racji zapisu w umowie o dotację muszę koszty działalności stowarzyszenia ujmować i memoriałowo i kasowo (dla celów rozliczenia dotacji)Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 21.12.12 o godzinie 03:25
21.12.2012, 03:15
Magdalena

Magdalena S. wdrożeniowiec IT

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Proszę niech mnie ktoś oświeci, bo nie jestem księgową:
czy koszt własny sprzedanych towarów jest również kosztem uzyskania przychodów, bo to przy pełnej księgowości mogłoby skomplikować najbardziej... ale może za (...) Zobacz więcej
21.12.2012, 12:36

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Magdalena Sołowicz:
Proszę niech mnie ktoś oświeci, bo nie jestem księgową:
czy koszt własny sprzedanych towarów jest również kosztem uzyskania przychodów, bo to przy pełnej księgowości mogłoby skomplikować najbardziej... ale może za daleko idę.
To nie tak:
Rozumiem że nie jest pani księgową (ja w sumie księgowym też jestem niejako przy okazji) i pewnie momentami nie ma pani orientacji o co chodzi w naszych dyskusjach ale:
1. Proszę nie rozpatrywać problemu pod kątem pojedynczego konta księgowego. Żadne konto nie funkcjonuje samodzielnie (tłumacząc najkrócej jak to możliwe reguła winien - ma zapis po stronie "winien" musi być równy zapisowi po stronie "ma")
2. Konto KWS (koszt własny sprzedaży) nie funkcjonuje samodzielnie. W zestawieniu w kontem przychody z sprzedaży daje odpowiedź jaką marże (coś bardzo blisko blisko zysku brutto) uzyskaliśmy przy sprzedaży czegoś tam cokolwiek by to nie było. Tak jak najkrócej żeby Pani zbytnio w głowie nie mieszać choć wiem że mądrzejsi ode mnie będą się czepiać że opowiadam herezje.
Ujmując krótko postawiony przez Panią problem dotyczy kwestii prawno podatkowych i ich odzwierciedlenia w księgach w sensie bardziej kiedy musimy zrobić taką korektę a nie w jaki sposób. Szukanie pod kątem znaczenia poszczególnych kont księgowych to nie tędy droga.W księgach owszem musimy to ująć ale ustalając miesięcznie zaliczki na podatek dochodowy z uwzględnieniem zmniejszenia z kosztu z tyt. przeterminowania płatności szedłbym w kierunku kont korygujących. Księgowi wiedzą o co chodzi i sobie poradzą. jeszcze raz powtarzam co kiedyś napisałem, że jeśli księgowy wymaga od informatyka żeby informatyk był alfą i omegą w księgowości i podatkach gdyż ma zrobić program tak(znaczy plan kont, schematy księgowe itd) , żeby księgowy dwoma kliknięciami zrobił całą robotę to kto tu jest księgowym. Informatyk odwalający całą czarną robotę czy księgowy wyuczony i wyszkolony(znaczy jakieś kursy robił , myślę że czyta przepisy i podejrzewam że je rozumie) do tej pracy.
Spokojnych świąt, mądrych klientów i przewidywalności fiskusa (nawet w kontekście autonomii decyzji organów podatkowych- może kiedyś i US przemówi ludzkim głosem).Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 21.12.12 o godzinie 20:53
21.12.2012, 20:51
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

>
Przykład: system idealny ale... Faktura od A za usługi w styczniu 2013 na 100 + 23 otrzymana w lutym. Mamy koszt stycznia; vat odliczyłem w styczniu. Termin płatmności do końca lutego. Mamy październik a ja nadal nie zapłaciłem. Ale o tym dowiaduję się od klienta właśnie w październiku. I co? korekta kosztów wstecz, korekta VAT wstecz (lipiec - a tam dojdą mi np odsetki). A w grudniu klient daje mi porozumienie z lutego przedłużające termin zapłaty na grudzień.
To tylko jeden z setek przykłądów gdzie narzędzia niewiele mi dadzą. Nadal liczyć się będzie człowiek


Czy oby na pewno porozumienie przedłużające termin zapłaty zwalniać będzie z obowiązku dokonywania korekt kosztów i vatu? Obawiam się, (...) Zobacz więcej
21.12.2012, 21:52
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
. ja z
ksiegowymi omawiam rozne warianty a wzyscy licza na to ze system informatyczny jakos to ogarnie
Chmm to skoro wszystkie zmiany w prawie podatkowym ogarnie system informatyczny to od czego jest księgowy? Może jestem starej daty ale moim zdaniem system informatyczny/program komputerowy ma jedynie pomóc księgowemu w pracy a nie zastąpić księgowego. Skoro zaś księgowy myśli, że system zrobi wszystko to może pan księgowy powinien zmienić branżę?


Moim zdaniem ani system nie zastąpi księgowego ani księgowy nie da rady bez systemu.
System niczego sam nie ogarnie, gdy nie będzie dobrze wdrożony i skonfigurowany a to z kolei nie obędzie się bez współpracy księgowego z głową na karku i informatyka rozumiejącego zasady księgowości.
Wszystko w systemie jest do zrobienia, pod warunkiem, że wie się dokładnie czego się chce.
21.12.2012, 22:13
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
A oprócz tego jest jeszcze bat z art 76&1 KKS. Na początku na pewno będzie zamęt tym bardziej, że kwestia podejścia do tematu raz rozliczania płatności dwa przechowywania dokumentów potwierdzających rozliczenie konkretnych zobowiązań jest bardzo różna. Są tacy którzy temat płatności traktują śmiertelnie poważnie i rozliczają się wzorowo a dokumenty KW/KP i wyciągi bankowe z potwierdzeniem zapłaty traktują jak świętość.

Jak mu skorygujesz raz czy drugi koszty bardzo szybko nauczy się pilnować dowodów zapłaty.
zawsze najlepsza motywacja to pieniądze.
21.12.2012, 22:15
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Izabela Gawor:
>
Przykład: system idealny ale... Faktura od A za usługi w styczniu 2013 na 100 + 23 otrzymana w lutym. Mamy koszt stycznia; vat odliczyłem w styczniu. Termin płatmności do końca lutego. Mamy październik a ja nadal nie zapłaciłem. Ale o tym dowiaduję się od klienta właśnie w październiku. I co? korekta kosztów wstecz, korekta VAT wstecz (lipiec - a tam dojdą mi np odsetki). A w grudniu klient daje mi porozumienie z lutego przedłużające termin zapłaty na grudzień.
To tylko jeden z setek przykłądów gdzie narzędzia niewiele mi dadzą. Nadal liczyć się będzie człowiek


Czy oby na pewno porozumienie przedłużające termin zapłaty zwalniać będzie z obowiązku dokonywania korekt kosztów i vatu? Obawiam się, że nie.

a dlaczego ma być takie porozumienie nieważne? strony ustaliły pierwotnie pewien termin a następnie go (przed upływem pierwotnego) przedłużyły. To normalne działanie
22.12.2012, 09:05
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...



Czy oby na pewno porozumienie przedłużające termin zapłaty zwalniać będzie z obowiązku dokonywania korekt kosztów i vatu? Obawiam się, że nie.

a dlaczego ma być takie porozumienie nieważne? strony ustaliły pierwotnie pewien termin a następnie go (przed upływem pierwotnego) przedłużyły. To normalne działanie

Oczywiście, że ważne jeśli chodzi o wstrzymanie procesu windykacyjnego.
To nie wierzyciel będzie decydował, podpisując zgodę na wydłużenie terminu płatności o tym czy dłużnik skoryguje koszty czy nie.
Obowiązek korygowania jest obligatoryjny i związany z faktem braku zapłaty, nawet gdy wierzyciel wyraża na (...) Zobacz więcej
22.12.2012, 11:27
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sławomir Janiak:
>
Przykład: system idealny ale... Faktura od A za usługi w styczniu 2013 na 100 + 23 otrzymana w lutym. Mamy koszt stycznia; vat odliczyłem w styczniu. Termin płatmności do końca lutego. Mamy październik a ja nadal nie zapłaciłem. Ale o tym dowiaduję się od klienta właśnie w październiku. I co? korekta kosztów wstecz, korekta VAT wstecz (lipiec - a tam dojdą mi np odsetki). A w grudniu klient daje mi porozumienie z lutego przedłużające termin zapłaty na grudzień.
To tylko jeden z setek przykłądów gdzie narzędzia niewiele mi dadzą. Nadal liczyć się będzie człowiek
USTAWA
z dnia 16 listopada 2012 r.
o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
Art. 4. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397,
z późn. zm.5)) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 15a dodaje się art. 15b w brzmieniu:
„Art. 15b. 1. W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku),
a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu,
i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany
do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.
2. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą
z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do
kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Jeśli termin jest dłuższy niż 60 dni to i tak po 90 dniach należy skorygować koszt
22.12.2012, 11:35
Mariusz

Mariusz G. Nigdy wcześniej taki
stary i mądry nie
byłem. Nigdy
późni...

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Izabela Gawor:
2. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą
z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do
kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Czyli jak kupuję coś na raty rozłożone na dwa lata (co miesiąc 1/24 faktury - tak już niektórzy operatorzy robią z telefonami, zamiast ukrywać koszt aparatu w abonamencie) to, zakładając, że każdą ratę płacę terminowo:
1. Od razu księguję całość w koszty.
2. Po 90 dniach wyksięgowuję z kosztów 21/24 (bo trzy raty zapłaciłem).
3. Co miesiąc, po zapłaceniu ponownie wrzucam 1/24 w koszty
?

I pomimo tego, że wszystko płacę w terminie? Czyli sprzedaż na raty i dłuższy kredyt kupiecki przestają istnieć?
Leasing finansowy znika, czy znalazło się specjalne uregulowanie?

Pewnie rynek coś wymyśli - i przedsiębiorca zapłaci od razu 100% pożyczką, jakiej udzieli mu sprzedawca. A potem będzie tylko spłata pożyczki (a nie należności za towar/usługę)*.

*prawa autorskie zastrzeżone, za korzystanie z pomysłu wprowadzam opłatę licencyjną w wysokości 0,01% pożyczki. ;)
22.12.2012, 16:34

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

USTAWA
z dnia 16 listopada 2012 r.
o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
Art. 4. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397,
z późn. zm.5)) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 15a dodaje się art. 15b w brzmieniu:
„Art. 15b. 1. W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku),
a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu,
i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany
do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.
2. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą
z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do
kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Jeśli termin jest dłuższy niż 60 dni to i tak po 90 dniach należy skorygować koszt
Przede wszystkim dla mnie ten zapis oznacza tyle, że przy terminach płatności krótszych niż 60 dni stosuję &1 a przy terminach dłuższych niż 6o dni stosuję &2. Problem co do pojęcia porozumienie o przedłużeniu terminu płatności to może być ewentualnie przy VAT ale przy dochodowym nie chociażby dlatego, że zapis ustawowy mówi o kwocie wynikającej z faktury,( rachunku a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury(rachunku) kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu. W tym przypadku właśnie przesunięcie terminu płatności na skutek zawarcia porozumienia będzie wynikało z tego innego dokumentu o którym mowa w tym przepisie. Przynajmniej ja go w ten sposób interpretuję. Ale przecież są jeszcze chociażby noty korygujące i faktury korygujące. Jak się chce to się da tylko trzeba to zrobić z głową. A propos poprzedniego wpisu o uczeniu delikwenta że jak mu zrobię korektę tylko dlatego, że nie miałem dokumentu potwierdzającego zapłatę to już gdzieś podobnie pisałem. Też mam podobne zdanie. Tylko że nie wszystko jest takie czarno białe a klient nie zawsze oczywiście zrozumie i bez problemu korektę zaakceptuje. Czasem przy okazji gdy się dowie że miał zrobioną korektę kosztów bo nie dał dowodu zapłaty konkretnej faktury a była z terminem płatności i nie było żadnego info na papierze co do tego że została zapłacona to gwarantuję że będą fajerwerki na linii klient-księgowy.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 22.12.12 o godzinie 20:32
22.12.2012, 20:21

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Czyli jak kupuję coś na raty rozłożone na dwa lata (co miesiąc 1/24 faktury - tak już niektórzy operatorzy robią z telefonami, zamiast ukrywać koszt aparatu w abonamencie) to, zakładając, że każdą ratę płacę terminowo:
1. Od razu księguję całość w koszty.
2. Po 90 dniach wyksięgowuję z kosztów 21/24 (bo trzy raty zapłaciłem).
3. Co miesiąc, po zapłaceniu ponownie wrzucam 1/24 w koszty
?

I pomimo tego, że wszystko płacę w terminie? Czyli sprzedaż na raty i dłuższy kredyt kupiecki przestają istnieć?
Leasing finansowy znika, czy znalazło się specjalne

Zły pomysł. Wystarczy uregulowanie w umowie co do terminów płatności poszczególnych rat i (...) Zobacz więcej
22.12.2012, 20:39
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
USTAWA
z dnia 16 listopada 2012 r.
o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
Art. 4. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397,
z późn. zm.5)) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 15a dodaje się art. 15b w brzmieniu:
„Art. 15b. 1. W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku),
a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu,
i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany
do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.
2. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą
z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do
kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Jeśli termin jest dłuższy niż 60 dni to i tak po 90 dniach należy skorygować koszt
Przede wszystkim dla mnie ten zapis oznacza tyle, że przy terminach płatności krótszych niż 60 dni stosuję &1 a przy terminach dłuższych niż 6o dni stosuję &2. Problem co do pojęcia porozumienie o przedłużeniu terminu płatności to może być ewentualnie przy VAT ale przy dochodowym nie chociażby dlatego, że zapis ustawowy mówi o kwocie wynikającej z faktury,( rachunku a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury(rachunku) kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu. W tym przypadku właśnie przesunięcie terminu płatności na skutek zawarcia porozumienia będzie wynikało z tego innego dokumentu o którym mowa w tym przepisie. Przynajmniej ja go w ten sposób interpretuję. Ale przecież są jeszcze chociażby noty korygujące i faktury korygujące. Jak się chce to się da tylko trzeba to zrobić z głową.

Oczywiście interpretacja dowolna, ja nie muszę być do tego przekonana, przekonany do tego będzie musiał być urzędnik skarbowy.
22.12.2012, 21:32
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

A propos
poprzedniego wpisu o uczeniu delikwenta że jak mu zrobię korektę tylko dlatego, że nie miałem dokumentu potwierdzającego zapłatę to już gdzieś podobnie pisałem. Też mam podobne zdanie. Tylko że nie wszystko jest takie czarno białe a klient nie zawsze oczywiście zrozumie i bez problemu korektę zaakceptuje. Czasem przy okazji gdy się dowie że miał zrobioną korektę kosztów bo nie dał dowodu zapłaty konkretnej faktury a była z terminem płatności i nie było żadnego info na papierze co do tego że została zapłacona to gwarantuję że będą fajerwerki na linii klient-księgowy.

Dlaczego ma się dowiadywać przy okazji, można go uprzedzić o tym zamiarze oraz o tym, że tylko od niego i od tego czy doręczy potwierdzenie zapłaty będzie zależało czy korekta zostanie dokonana czy nie.
Przyznam szczerze, że zajmując się windykacją najczęściej miałam problemy z os. fiz. prowadzącymi działalność gospodarczą i rozliczających się za pośrednictwem biur rachunkowych.
Straszny bałagan, brak informacji a reakcja na potwierdzenie salda jak przynajmniej na nakaz zapłaty.
Może gdy raz czy drugi dostaną po kieszeni zrozumieją dlaczego księgowy się (...) Zobacz więcej
22.12.2012, 21:45
Izabela

Izabela Gawor Księgowość

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Marek G.:
Aleksander Kuzniar:
Moja obawa wiąże się z interpretacją zwrotu" "jeżeli nie istniał obowiążek wystawienia faktury (rachunku)- kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu" co może dawać pole do dowolnej interpretacji łącznie z taką że pod ten art. będą podpadały również nie zapłacone w terminie wynagrodzenia.

Niezapłacone w terminie wynagrodzenia, to akurat nie jest dobry przykład na poparcie Twoich obaw... ;-)

W przypadku niewypłacenia w terminie wynagrodzeń albo odprowadzenia składek ubezpieczeniowych dla rozliczenia kosztów podatkowych stosuje się kasową metodę rozliczenia.
jeżeli przedsiębiorstwo z powodu czasowych problemów finansowych pensje pracownicze będzie wypłacać na przykład z miesięcznym opóźnieniem, to dla celów podatkowych należy je przypisać do tego miesiąca, w którym zostały faktycznie wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika, niezależnie od okresu, którego dotyczą.

Zatem wynagrodzenia wypłacone po terminie powinny zostać rozliczone na zasadzie kasowej (przypisane do kosztów w miesiącu faktycznej wypłaty), a nie zasadzie memoriałowej, jaką stosuje się przy terminowym rozliczaniu tego typu wydatków.

Ktoś się tu zagalopował...
22.12.2012, 21:55

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Zatem wynagrodzenia wypłacone po terminie powinny zostać rozliczone na zasadzie kasowej (przypisane do kosztów w miesiącu faktycznej wypłaty), a nie zasadzie memoriałowej, jaką stosuje się przy terminowym rozliczaniu tego typu wydatków.

Ktoś się tu zagalopował...
Owszem tu się zagalopowałem przyznaję się bez bicia zapomniałem o skutkach podatkowych opóźnienia w wypłacie wynagrodzeń wynikającego z winy przedsiębiorstwa. Z drugiej strony zapis z ustawy deregulacyjnej mówi tylko o braku zapłaty w terminie ustawowym a nie bierze pod uwagę postawienia środków do dyspozycji. Tak więc nawet brak zapłaty za fakturę( rachunek) na skutek winy wierzyciela ( bo nie odebrał zapłaty w terminie z różnych powodów choć pieniążki na niego czekały) nie ma tu znaczenia. Przykład skrajny dostawca jest z drugiego końca Polski więc u mnie jest raz na jakiś czas. Mam fakturę do zapłaty i chcę ją zapłacić ale ten się nie pojawia więc proponuję, że zapłacę przelewem ale on nie chce w ten sposób tylko chce gotówkę do ręki gdyż na koncie siedzi komornik. Ja na szczęście w nieszczęściu mam więcej do czynienia z NGO-sami korzystającymi z dotacji. Przy takich organizacjach problem z rozliczaniem płatności jest trochę mniejszy gdyż faktury niezapłacone nie mogą być uznane za koszt w rozliczeniu dotacji więc ludzie tego pilnują bo nie mają innego wyjścia. Ale przy osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się na KPIR pilnowanie rozrachunków to już zupełnie inna historia i długo można o tym opowiadać.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 23.12.12 o godzinie 10:57
23.12.2012, 07:08

Następna dyskusja:

Koszty uzyskania przychodu ...




Zobacz dyskusje w grupie Podatki i Prawo Podatkowe

Aktualne tematy

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Problemy i porady

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania

Wyślij zaproszenie do