Magdalena

Magdalena S. wdrożeniowiec IT

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Ustawa z dnia 16 list 2012 o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce obowiązek zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, czy (...) Zobacz więcej
13.12.2012, 13:51
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Magdalena Sołowicz:
Ustawa z dnia 16 list 2012 o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce obowiązek zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, czy będzie zamieszanie?
oj i to spore tym bardziej, że może dochodzić do sytuacji gdy płacąc kwotę 100 i nie wskazując za którą fakturę płacę błędnie rozliczę saldo z dostawcą.
Skoro mowa o kwocie wynikającej z faktury i płace 100 ale mam stary dług u dostawcy na 90 to czy sposób rozliczenia salda będzie miał tu znaczenie ? Moim zdaniem znacząco wzrosnąć powinna świadomość od strony kc i szczególnie art. 451.
Tym bardziej, ze wierzyciel nie musi wystawiać dokumentu obciążeniowego na odsetki a z tych 100 najpierw pokryje należne 20 odsetek. Wówczas ile "kosztu" uregulował dłużnik? 100 czy 80? zy musi dokonywać korekty 20 czy nie? Zamieszanie będzie spore tym bardziej gdy weźmiemy pod uwagę nowe uregulowania co do ulgi na złe długi w VAT
13.12.2012, 14:53

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

A oprócz tego jest jeszcze bat z art 76&1 KKS. Na początku na pewno będzie zamęt tym bardziej, że kwestia podejścia do tematu raz rozliczania płatności dwa przechowywania dokumentów potwierdzających rozliczenie konkretnych zobowiązań jest bardzo różna. Są tacy którzy temat płatności traktują śmiertelnie poważnie i rozliczają się wzorowo a dokumenty KW/KP i wyciągi bankowe z potwierdzeniem zapłaty traktują jak świętość. Ale znam też takich, którzy jak się nie upomnisz x razy to nie zapłacą a jeśli już to wypisują przelew np. 50000 tys w opisie "za faktury' i teraz zgadnij które rozliczył. Jeszcze pół biedy jeśli saldo początkowe grało i nie było wpłat na które potwierdzenie przepadło albo ktoś księgując wpłatę pomylił się w rozliczeniach i rozliczył nie tą fakturę lub nie tego klienta. To też przerabiałem.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 13.12.12 o godzinie 15:30
13.12.2012, 15:22
Sylwia

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
x razy to nie zapłacą a jeśli już to wypisują przelew np. 50000 tys w opisie "za faktury' i teraz zgadnij które rozliczył.

Chciałabym dostać taki przelew...
13.12.2012, 15:37

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sylwia Krajewska:
Aleksander Kuzniar:
x razy to nie zapłacą a jeśli już to wypisują przelew np. 50000 tys w opisie "za faktury' i teraz zgadnij które rozliczył.

Chciałabym dostać taki przelew...
Miałem raz takiego klienta że tak miał w zwyczaju robić akurat firma budowlana i za piernika nie szło go zmusić, żeby opisywał które faktury rozlicza. Temat rozrachunków w jego przypadku to była jedna wielka masakra
13.12.2012, 15:45
Sylwia

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
Sylwia Krajewska:
Aleksander Kuzniar:
x razy to nie zapłacą a jeśli już to wypisują przelew np. 50000 tys w opisie "za faktury' i teraz zgadnij które rozliczył.

Chciałabym dostać taki przelew...
Miałem raz takiego klienta że tak miał w zwyczaju robić akurat firma budowlana i za piernika nie szło go zmusić, żeby opisywał które faktury rozlicza. Temat rozrachunków w jego przypadku to była jedna wielka masakra

Musiało mu się nieźle wieźć, skoro "miał w zwyczaju" robić przelewy na 50 milionów. Mnie by starczył jeden taki przelew.
13.12.2012, 15:48

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...


Musiało mu się nieźle wieźć, skoro "miał w zwyczaju" robić przelewy na 50 milionów. Mnie by starczył jeden taki przelew.
o to chodzi 50tys miało być zera niepotrzebnie wpisałem. Taki prezent też chciałbym dostać (choć od czasu gdy chrześniak przynosi mi listy do świętego Mikołaja w takie cuda przestałem wierzyć) ale papiery takiego klienta co tak pilnuje rozrachunków i dokumentów jak ten miał w zwyczaju to już nie.
Ale żarty żartami (plus dla Pani Sylwii za sokole oko) ale w tych przepisach, które mają wejść od 1 stycznia czyli ustawa deregulacyjna, zmiana rozporządzenia fakturowego oraz t zmiana ustawy o VAT jest więcej problemów na które trzeba będzie zwracać uwagę.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 13.12.12 o godzinie 16:41
13.12.2012, 15:54

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Panie Slawomirze.

To, co Pan napisał jest BARDZO mądre.
Sławomir Janiak:
Magdalena Sołowicz:
Ustawa z dnia 16 list 2012 o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce obowiązek zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, czy będzie zamieszanie?
oj i to spore tym bardziej, że może dochodzić do sytuacji gdy płacąc kwotę 100 i nie wskazując za którą fakturę płacę błędnie rozliczę saldo z dostawcą.
Skoro mowa o kwocie wynikającej z faktury i płace 100 ale mam stary dług u dostawcy na 90 to czy sposób rozliczenia salda będzie miał tu znaczenie ? Moim zdaniem znacząco wzrosnąć powinna świadomość od strony kc i szczególnie art. 451.
Tym bardziej, ze wierzyciel nie musi wystawiać dokumentu obciążeniowego na odsetki a z tych 100 najpierw pokryje należne 20 odsetek. Wówczas ile "kosztu" uregulował dłużnik? 100 czy 80? zy musi dokonywać korekty 20 czy nie? Zamieszanie będzie spore tym bardziej gdy weźmiemy pod uwagę nowe uregulowania co do ulgi na złe długi w VAT
13.12.2012, 16:41
Magdalena

Magdalena S. wdrożeniowiec IT

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

dzieki za zwrocenie uwagi na pułapki które tylko czekaja... ja z ksiegowymi omawiam rozne warianty a wzyscy licza na to ze system informatyczny jakos (...) Zobacz więcej
13.12.2012, 20:22

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

. ja z
ksiegowymi omawiam rozne warianty a wzyscy licza na to ze system informatyczny jakos to ogarnie
Chmm to skoro wszystkie zmiany w prawie podatkowym ogarnie system informatyczny to od czego jest księgowy? Może jestem starej daty ale moim zdaniem system informatyczny/program komputerowy ma jedynie pomóc księgowemu w pracy a nie zastąpić księgowego. Skoro zaś księgowy myśli, że system zrobi wszystko to może pan księgowy powinien zmienić branżę?Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 13.12.12 o godzinie 20:37
13.12.2012, 20:34
Marta

Marta J. Dobre słowa są wiele
warte, a niewiele
kosztują

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Aleksander Kuzniar:
Chmm to skoro wszystkie zmiany w prawie podatkowym ogarnie system informatyczny to od czego jest księgowy? Może jestem starej daty ale moim zdaniem system informatyczny/program komputerowy ma jedynie pomóc księgowemu w pracy a nie zastąpić księgowego. Skoro zaś księgowy myśli, że system zrobi wszystko to może pan księgowy powinien zmienić branżę?

W dzisiejszych czasach program i rozwiązania informatyczne bardzo mogą ułatwić pracę ale zamiast księgowego klienci oczekują doradcy podatkowego i menagera w jednym.
13.12.2012, 21:02
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

narzędzia narzędziami ale trzeba mieć i materiał. Jeśli klient nie da odpowiedniego materiału to narzędzia mogę wrzucić do kosza.
Najważniejszą kwestią moim zdaniem jest ustalić odpowiednio zasadę współpracy z klientem - na co ma zwracać od stycznia (w wielu przypadkach już od paru miesięcy), o czym informować, jakie dokumenty dawać.
Dopiero wówczas system może to ogarnąć.
Przykład: system idealny ale... Faktura od A za usługi w styczniu 2013 na 100 + 23 otrzymana w lutym. Mamy koszt stycznia; vat odliczyłem w styczniu. Termin płatmności do końca lutego. Mamy październik a ja nadal nie zapłaciłem. Ale o tym dowiaduję się od klienta właśnie w październiku. I co? korekta kosztów wstecz, korekta VAT wstecz (lipiec - a tam dojdą mi np odsetki). A w grudniu klient daje mi porozumienie z lutego przedłużające termin zapłaty na grudzień.
To tylko jeden z setek przykłądów gdzie narzędzia niewiele mi dadzą. Nadal liczyć się będzie człowiekSławomir Janiak edytował(a) ten post dnia 14.12.12 o godzinie 09:12
14.12.2012, 09:11

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Przykład: system idealny ale... Faktura od A za usługi w styczniu 2013 na 100 + 23 otrzymana w lutym. Mamy koszt stycznia; vat odliczyłem w styczniu. Termin płatmności do końca lutego. Mamy październik a ja nadal nie zapłaciłem. Ale o tym dowiaduję się od klienta właśnie w październiku. I co? korekta kosztów wstecz, korekta VAT wstecz (lipiec - a tam dojdą mi np odsetki). A w grudniu klient daje mi porozumienie z lutego przedłużające termin zapłaty na grudzień.

Albo klient dogadał się z dostawcą i rozliczyli(rozliczą) się wymianą towar za towar tylko biuro nie dostało info w tym temacie bo po co im to. Polak to istota bardzo pomysłowa i jak znam życie to w temacie sposobu i terminu płatności na fakturze tak, by uniknąć konsekwencji w VAT i dochodowym pomysłowość rodaków znajdzie swoje odzwierciedlenie.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 14.12.12 o godzinie 11:05
14.12.2012, 11:03
Magdalena

Magdalena S. wdrożeniowiec IT

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Przypadki graniczne były i będą i tu fakt człowiek niezastąpiony.
Wszystkiego jak wiadomo się nie ogarnie, choć niektórzy mają takie wymagania.
Z drugiej strony życzę szczęścia przy wyłapywaniu ręcznie płatności z setek faktur i ręcznego wyliczania ile trzeba wyksięgować, tu człowiek po prostu nie wyrobi i tak się pomyli, a (...) Zobacz więcej
14.12.2012, 15:07

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

W dzisiejszych czasach program i rozwiązania informatyczne bardzo mogą ułatwić pracę ale zamiast księgowego klienci oczekują doradcy podatkowego i menagera w jednym.
Owszem i racja. Program finansowo księgowy i pomoc informatyka jest w dzisiejszych czasach niezbędna. Świat poszedł do przodu i informatyka w księgowości jest konieczna dla sprawnej pracy. Owszem ma też Pani rację, że klienci od księgowego oczekują, że będzie doradcą i managerem w jednym. Im mniejsza firma tym większe wymagania i oczekiwania wobec księgowego. Niemniej moim zdaniem fakt, że mam program z pełnym wsparciem informatyka nie zwalnia mnie od myślenia i uczenia się przepisów, które co jakiś czas wywołują rewolucję w sposobie rozliczania podatków. Martwi mnie nie to, że klienci oczekują od księgowego, że będzie jednocześnie doradcą i managerem. To można zawsze obejść i sobie z tym poradzić. W moim odczuciu księgowy to taki trochę saper który prowadzi firmę przez pole minowe jakim są podatki. Martwi mnie to natomiast, że niektórzy księgowi mając do dyspozycji narzędzia stworzone przez informatyków sądzą, że system(program) zrobi za nich wszystko, księgowy przyjdzie w przerwie między kawą a plotkami zrobi kilka kliknięć a program zrobi sam całą robotę którą kiedyś księgowi robili ręcznie przy użyciu liczydeł i papieru. Bo komputer sam wszystko policzy i zrobi co chcemy a informatyk poustawia tak, żeby system dawał oczekiwane przez nas informacje jednym kliknięciem w klawiaturę. Tyle że w takiej sytuacji księgowym jest tak naprawdę informatyk a księgowy tytularny staje się jedynie operatorem który jeśli nie myśli przy tej pracy to wie tylko tyle jak coś zrobić a nie skąd się to wzięło i dlaczego jest tak a nie inaczej. To że mam pomoc informatyka w mojej pracy nie zwalnia mnie przecież od myślenia. W przypadku sporów z US możliwa kara nie jest nakładana na komputer tylko na konkretną osobę (...) Zobacz więcej
14.12.2012, 19:46
Karolina

Karolina Androsz "Księgowość z
pasją" -
właściciel

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Ta ustawa jest totalną porażką. Mnóstwo firm, które już teraz ma problemy finansowe upadnie w przyszłym roku.

Dam przykład:
Firma budowlana A zleca usługę budowlaną firmie B za 50 tys zł. Firma B kupuje materiały, usługi, np. wynajem dźwigu, transport itd. Wszystko z terminem płatności.
Powiedzmy, że firma B miała kosztów na 30 tys.

Od dochodu (50-30= 20 tys zł) płaci podatek dochodowy 19% = 3800 zł.

Firma A zwleka z płatnością dla firmy B. Firma B nie płaci w terminie za materiały i usługi. Nie ma na pensje, itd. Co się dalej dzieje?
Wg nowej ustawy firma B po 30 dniach od upływu terminu płatności musi wyksięgować z kosztów 30 tys i zapłacić z tego podatek = 5700 zł - nie mając z czego!!!! (bo firma A nadal nie zapłaciła)

A na ogół będzie się okazywać, że firma A to spółka z o.o., która w razie nie wypłacalności ogłosi upadłość i po sprawie.

Dla kogo jest ta ustawa? Na pewno nie dla przedsiębiorcy.
Będzie płacz i zgrzytanie zębów...Karolina Androsz edytował(a) ten post dnia 17.12.12 o godzinie 20:19
17.12.2012, 20:13
Sławomir

Sławomir Janiak tax manager Biuro
Powierniczo Księgowe
ADIUTOR

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Karolina Androsz:
Ta ustawa jest totalną porażką. Mnóstwo firm, które już teraz ma problemy finansowe upadnie w przyszłym roku.

Dam przykład:
Firma budowlana A zleca usługę budowlaną firmie B za 50 tys zł. Firma B kupuje materiały, usługi, np. wynajem dźwigu, transport itd. Wszystko z terminem płatności.
Powiedzmy, że firma B miała kosztów na 30 tys.

Od dochodu (50-30= 20 tys zł) płaci podatek dochodowy 19% = 3800 zł.

Firma A zwleka z płatnością dla firmy B. Firma B nie płaci w terminie za materiały i usługi. Nie ma na pensje, itd. Co się dalej dzieje?
Wg nowej ustawy firma B po 30 dniach od upływu terminu płatności musi wyksięgować z kosztów 30 tys i zapłacić z tego podatek = 5700 zł - nie mając z czego!!!! (bo firma A nadal nie zapłaciła)
i na dodatek jak przyjdzie fiskus to ściągnie ostatni grosz dla siebie. Owszem budżet budżetem ale wierzyciel powinien mieć możliwość np o 30% zmniejszenia przychodu gdy dłużnik nie płąci np w przedziale 30-60 po terminie, 50% - w przedziale 60-90 itp.
Tylko skąd kasa do budżetu? Ale jest tyle innych rozwiązań - tyle spraw prostych do ściągnięcia podatku od prawdziwych "oszustów". Tylko za nich się nikt nie bierze. Pracowałem 20 lat temu w kontroli podatkowej - nic się nie zmieniło. Naprawdę. Niestety.

A na ogół będzie się okazywać, że firma A to spółka z o.o., która w razie nie wypłacalności ogłosi upadłość i po sprawie.

Dla kogo jest ta ustawa? Na pewno nie dla przedsiębiorcy.
Będzie płacz i zgrzytanie zębów...
18.12.2012, 08:23
Magdalena

Magdalena S. wdrożeniowiec IT

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Życzę sobie w Nowym Roku współpracy z takimi mądrymi księgowymi jak na (...) Zobacz więcej
18.12.2012, 14:23
Mariusz

Mariusz G. Nigdy wcześniej taki
stary i mądry nie
byłem. Nigdy
późni...

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Sławomir Janiak:
siebie. Owszem budżet budżetem ale wierzyciel powinien mieć możliwość np o 30% zmniejszenia przychodu gdy dłużnik nie płąci np w przedziale 30-60 po terminie, 50% - w przedziale 60-90 itp.

I po co takie komplikacje?

Albo memoriałowo - i przychód i koszt zależny od faktury (umownie to nazywając), albo kasowo i przychód i koszt od płatności.

Inne kombinacje powodują dwie rzeczy
1. trudne do ogarnięcia podatki (zwłaszcza dla amatora w podatkach próbującego samodzielnie prowadzić swoje podatki)
2. duże szanse na załatanie dziury budżetowej z kar i odsetek, bo podatki źle obliczone

W efekcie zniechęcenie ludzi do prowadzenia DG - bo strach się bać.

A efekt dla budżetu w obydwu rozwiązaniach - neutralny co do wysokości. Jedynie przesunięcie co do terminu.
18.12.2012, 15:16

Temat: Od 1 stycznia 2013r. obowiązek zmniejszania o koszty...

Albo memoriałowo - i przychód i koszt zależny od faktury (umownie to nazywając), albo kasowo i przychód i koszt od płatności.

Myślałem nad tym jak to obejść bez konieczności kombinowania zwłaszcza przy kpir gdyż też będę miał z tym problem ale chyba mam sposób i to chyba prosty.
A niestety ale Panie Mariuszu nie da się stosować w podatku dochodowym metody kasowej dla księgowania kosztów wynikających z faktur i rachunków w działalności gospodarczej metodą kasową a dlaczego? Proponuję lekturę art. 22.ust 6b updofAleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 18.12.12 o godzinie 18:51
18.12.2012, 16:11

Następna dyskusja:

Koszty uzyskania przychodu ...




Przeglądaj dyskusje w tej grupie

Setki wypowiedzi

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Pytania i odpowiedzi

Znajdź odpowiedź na swoje pytanie

Wyślij zaproszenie do