Roman

Roman H. Suppliers Tooling
Management CCL,
WABCO (Global
S&P)

Temat: Stare polskie prototypy

Zapraszam w podróż sentymentalną =) W sumie nie wiedziałem, że polskich prototypów było aż tyle. Niektóre modele pokazane są może ku przestrodze =), ale niektóre są (tzn. były) naprawdę świetne. Szkoda, że nie uruchomiono ich produkcji - np. Syrena Sport, Warszawa 210, FSO Wars 1300s. Zobaczcie sami:

Polskie, powojenne prototypy samochodów osobowych Fso


POLSKIE PROTOTYPY


PKF - Beskid


FSO Wars


Artykuł o Syrena Sport:
http://www.eioba.pl/a78721/syrena_sport_najpiekniejszy...

Niech ten wątek będzie poświęcony historii. Macie inne artykuły i zdjęcia? Tylko proszę bez żalów, pretensji i negatywnych emocji. Myślę, że to powinno być Naszym założeniem - posuwamy się tylko do przodu i rozwiązujemy problemy a nie narzekamy. Historię traktujemy tylko "szkoleniowo". Czekamy na pozytywne opinie =)

Pozdrawiam serdecznie;
RomekRoman H. edytował(a) ten post dnia 18.08.10 o godzinie 20:08
30.01.2009, 10:14

Temat: Stare polskie prototypy

Syrena Sport - przypomina troch Alfe Romeo Spider, (...) Zobacz więcej
30.01.2009, 13:32
Roman

Roman H. Suppliers Tooling
Management CCL,
WABCO (Global
S&P)

Temat: Stare polskie prototypy

Zapraszam również na stronkę:

http://akson.sgh.waw.pl/~tw23969/prototypy/prototypy.htm
1.02.2009, 13:43
Krzysztof

Krzysztof P. PROFESJONALNY SERWIS
ROWEROWY
WWW.BIKESERVICE.COM.
PL

Temat: Stare polskie prototypy

Syrena sport nie była prototypem, nigdy nie planowano uruchomienia produkcji takieg pojazdu, było to tylko studium nadwozia, za to z jakim (...) Zobacz więcej
2.02.2009, 08:34
Marek

Marek Biesiekierski poszukuje nowych
wyzwań

Temat: Stare polskie prototypy

Słyszałem od człowieka, który współpracował przy tworzeniu Syreny Sport, że powstał 1 prototyp i 5 egzemplarzy prototypowych. Jeden jeszcze w latach osiemdziesiątych był widziany pod plandeką w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Także może jeszcze gdzieś stoją i czekają (...) Zobacz więcej
2.02.2009, 13:28
Krzysztof

Krzysztof P. PROFESJONALNY SERWIS
ROWEROWY
WWW.BIKESERVICE.COM.
PL

Temat: Stare polskie prototypy

Uwierz mi, a mam zródło z pierwszej reki w rodzinie, był 1 model w skali 1:1, 2 nadwozia studyjne i jedno jezdzące studium nadwoziowe. Do dzisaj nie ocalały, zostały komisyjnie zniszczone. Chociaż legendy chodzą ze ktoś coś (...) Zobacz więcej
2.02.2009, 14:41
Michał

Michał D. Specjalista ds.
Funduszy UE, Bank
Pekao SA

Temat: Stare polskie prototypy

Chyba najbardziej szkoda Warsa i Beskida. Pierwszy, jak pisał pewnien angielski dziennikarz, mógł śmiało konkurować z Golfem czy Kadetem. Drugi w latach 80-tych byłby stylistycznym objawieniem, przynajmniej takim jakim później było Twingo.
Tym bardziej szkoda, bo np. tacy Czesi mogli pod koniec lat 80-tych uruchomić Skodę Favorit (słyszałem o różnych teoriach jakoby Favorit była mocno inspirowana Warsem - nie wiem na ile to prawda).
Gdyby polski przemysł motoryzacyjny wszedł w lata 90-te z tymi dwoma modelami, a nie z przestażałymi Maluchami, FSO 1500 i Polonezami z pewnością byłby bardziej łakomym kąskiem dla któregoś z potentatów motoryzacyjnych i kto wie, może np. FSO byłoby dzisiaj marką na poziomie Skody?
A tak nawet Rumuni klepią swoje Dacie (Sandero już wygląda całkiem, całkiem) a my jesteśmy tylko podwykonawcami... :/
Dobrze, że chociaż czasem można zobaczyć na ulicy (...) Zobacz więcej
10.02.2009, 13:47
Roman

Roman H. Suppliers Tooling
Management CCL,
WABCO (Global
S&P)

Temat: Stare polskie prototypy

Jeszcze jeden ciekawy filmik z netu o FSO:

22.05.2009, 11:31

konto usunięte

Temat: Stare polskie prototypy

jeszcze jeden mikrosamochodzik dzieło inzyniera Łukasiewicza z OBR-FSO

Obrazek
Andrzej Czarnocki edytował(a) ten post dnia 09.08.10 o godzinie 17:11
9.08.2010, 17:08
Roman

Roman H. Suppliers Tooling
Management CCL,
WABCO (Global
S&P)

Temat: Stare polskie prototypy

Andrzej - masz więcej namiarów na ten pojazd? Pierwszy raz go widzę. To chyba jedno miejscowy samochód z cyklu "polskie mini". Mógłbym powiedzieć, że dzisiaj przypomina trochę ten elektryczny pojazd SAM z Impact Automotive Technologies. Jakbyś coś miał (...) Zobacz więcej
18.08.2010, 21:29
Dorota

Dorota S. UPDATE w profilu :)

Temat: Stare polskie prototypy

Michał D.:
Drugi w latach 80-tych byłby stylistycznym objawieniem, przynajmniej takim jakim później było Twingo.
ee tam, nasz był pierwszy, Twingo już w swej epoce nie objawiał niczego, poza byciem jednym z tych aut, które sygnalizowały rozwijanie się nowej ery- bezdusznego zapychania miejskich segmentów, z myślą jedynie o forsie. Zerżnięty, czy nie, jego obłości już w tamtej epoce tak nie szokowały. Szokowałby za to Beskid- w szczególności z dobrą promocją. Już wtedy przyglądały mu się Europejskie media i parę Francuskich "gęb" (które akurat może nie powinny obserwować procesu powstawania:/).Udało by mu się pewnie gdybyśmy zaczęli "oddychać" choćby trochę ponad dekadę wcześniej...

Swoją drogą, może z innej beczki- ktoś byłby w stanie rozszyfrować twory z filmowej serii "Pana Samochodzika"? Ja znalazłam potwierdzone info tylko o dwóch - LPT (http://www.3gpdb.com/videoy.php?b=Dhfix1r2wix&lpt-lekk... i wojskowej amfibii od VW. Interesuje mnie zaś zakres przeróbek do filmu (już nie wspominając o samym fakcie, że niektóre były w "serii" tworami na różnych bazach). Fajnie by było wiedzieć co zmieniono do produkcji, poza widocznym już na oczy zepsuciem, perforacją i brutalną "defloracją";P
9.09.2010, 20:51
Tomasz

Tomasz Więcławski przyszły Premier

Temat: Stare polskie prototypy

cofnąłbym się do późnych 50 i pocz. 60-tych lat, http://mikrus.net.pl MR- 300 to było coś, coś takiego także stoi w Szczecinie
, Fiat 126p „Maluch”
Cabrio - BOSMAL, mega klasyk Nysa n- 61 i ZSD Nysa 501, Meduza, Smyk, Stal 300 no i Warta także a co teraz mamy? Historia w muzeach... i jeszcze mały znak sygnał
Ford FT-B (Ford Tf-c, model 1920) Samochód pancerny konstrukcji polskiej z okresu międzywojennego (pierwsza tego typu polska konstrukcja). Latem 1920 roku, sytuacja Wojska Polskiego na froncie wojny polsko-bolszewickiej była bardzo trudna. Jednym z problemów był drastyczny brak pojazdów pancernych i niemożność ich zakupu za granicą. W tej sytuacji inż. Tadeusz Tański, cywilny pracownik Sekcji Samochodowej Ministerstwa Spraw Wojskowych, z własnej inicjatywy opracował projekt budowy samochodu pancernego na podwoziu, bardzo popularnego w tym czasie, samochodu osobowego Ford Model T. Zostało ono zmodyfikowane. Wzmocniono tylny most i drążki kierownicze, pochylono bardziej kierownicę, zmieniono położenie zbiornika paliwa, wydłużono korbę rozruchową silnika, zmieniono deskę rozdzielczą. Prototyp był gotów do trwających kilka dni prób, w ciągu dwóch tygodni. Wypadły one pomyślnie. Rozpoczęto produkcję. Zbudowano ogółem 16 lub 17 samochodów http://derela.republika.pl/ftbp.htm, takie tamTomasz Więcławski edytował(a) ten post dnia 02.03.11 o godzinie 00:44
2.03.2011, 00:29
Paweł

Paweł Balcerzak Technical Manager w
Cushman &
Wakefield

Temat: Stare polskie prototypy

Jest człowiek, który buduje Syrene Sport:

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Więcej w temacie: http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=7932
2.03.2011, 14:06
Adam

Adam Walenda CEO @ Walenda
Motorsport |
Coolhunters PL |
TrackDay.Inf...

Temat: Stare polskie prototypy

Tu jest ciekawy polski pojazd :)
http://www.kitcarforum.pl/index.php?PHPSESSID=5ee1e50e...
15.03.2011, 14:39

konto usunięte

Temat: Stare polskie prototypy

http://www.asor.com.pl/180ra/index.html
tu masz strone konstruktora tego cacka
14.06.2011, 10:09
Paweł

Paweł Balcerzak Technical Manager w
Cushman &
Wakefield

Temat: Stare polskie prototypy

Odnaleziono Syrenę 607
http://www.syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=14095
20.09.2011, 10:07
Jacek

Jacek Śliwiński SQDE at Inergy
Automotive Systems

Temat: Stare polskie prototypy

Roman H.:
Zapraszam również na stronkę:

http://akson.sgh.waw.pl/~tw23969/prototypy/prototypy.htm

Warto zobaczyć...czapki z głów.
20.09.2011, 22:38
Roman

Roman H. Suppliers Tooling
Management CCL,
WABCO (Global
S&P)

Temat: Stare polskie prototypy

Witajcie;

Przesyłam linka do jednej z ciekawszych i jednej z dłuższych "wyliczanek" polskich pojazdów, na które ostatnio natrafiłem. Umieściłem je w temacie "Starych prototypów", ponieważ tych "starych" jest zdecydowana większośc, a nowe to wiadomo - projekty. Wyróżnikiem tej listy jest opis aut o "zacięciu sportowym" =]. Wybrałem zdjęcia i opis mniej znanych mi modeli. Pozdrowienia dla Bielska-Białej =]. Miłej lektury (cytaty kursywą)!

Dobrego dnia!
Roman

Źródło: http://www.autogen.pl/art-50-polskie-samochody-sportow...
Tekst: Przemysław Rosołowski, 04.02.2013.

CWS T8 Roadster:

Obrazek

Polski Fiat 508 Sport:

Obrazek

PZInż. Lux-Sport:

Obrazek

Mikrus Coupe:

Obrazek

Saab Okarmus:
...Widoczne powyżej coupe to pojazd typu SAM zaprojektowany przez Władysława Okarmusa z Bielska-Białej, znanego z konstrukcji szybowców Foka i Cobra. Samochód ukończono w latach sześćdziesiątych i oparto pierwotnie na elementach z przedwojennego DKW. W latach osiemdziesiątych wymieniono silnik, skrzynię biegów i inne elementy na pochodzące z Saaba 64. Motor o pojemności 628 centymetrów sześciennych rozwijał jakieś 30-40 KM. Prędkość maksymalna? Co najmniej 80 km/h. Samochód można podziwiać w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku....

Obrazek

Polski Fiat Dutton:
...Powyższy, sportowy roadster to owoc współpracy FSO i brytyjskiego Dutton, które na zlecenie polskiej firmy przygotowało go w okolicach 1977 roku na bazie modelu 125p. Ukończone auto wylądowało w Warszawie w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych (OBR SO), ale w atmosferze zachodzących zmian politycznych i w związku z wysokimi kosztami budowy nigdy nie weszło do produkcji seryjnej. Słuch po nim zaginął, a podobny projekt nadwozia Dutton wdrożył we własnym modelu....

Obrazek

Volkswagen Phoenix:
...Widoczne powyżej, urodziwe coupe może nosić logo Volkswagena, ale w rzeczywistości to dzieło Bogumiła Szuby z Bielska-Białej z Instytutu Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych, który wsławił się m.in. pracami nad szybowcem Zefir. Szuba budował swój 4-kołowy pojazd, zarejestrowany pierwotnie jako SAM, przez... 26 lat! Samochód oparty został na podwoziu Volkswagena "Garbusa" z 1941 roku oraz na podzespołach Warszawy, Żuka, Syreny, Skody, Trabanta i tylko jego twórca wie czego jeszcze. Do napędu służy umieszczony z tyłu bokser o pojemności 1,1 litra i mocy około 34 koni mechanicznych. Ciekawostką jest karoseria wykonana wzorem szybowców z poliestru i podgrzewanie kabiny, oparte o patenty Volkswagena, ale skonstruowane przez autora auta. Samochód ukończono pod koniec lat osiemdziesiątych, a do ruchu drogowego został dopuszczony po przemianach politycznych na początku lat dziewięćdziesiątych. Pojazd obecnie można go podziwiać w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku....

Obrazek

Mirka Seven-One:
...Poznańskie Mirka Motors specjalizuje się przede wszystkim w budowie kit-carów i replik, między innymi Cobry i Lotusa Seven. Kilka lat temu przedstawiono jednak pomysł na coś bardziej oryginalnego - mały roadster Seven-One. Póki co skończyło się na komputerowych wizualizacjach i obietnicach wprowadzenia projektu na polskie drogi....

Obrazek

Marotti Challenge 32:

Obrazek

Bugatti Gangloff:
...Na koniec bonus: komputerowy projekt Pawła Czyżewskiego z Lublina. Wizja inspirowana jest współczesnym, 1001-konnym Bugatti Veyronem oraz modelem Type 57 SC Atalante z roku 1938, dla którego karoserię przygotował zakład Georgesa Gangloffa. Na budowę auta w rzeczywistości nie ma raczej szans, ale kto wie. Może w projekcie zakocha się jakiś szalony miliarder, któremu przyjdzie właśnie taka myśl do głowy?...

Obrazek

Źródło: http://www.autogen.pl/art-50-polskie-samochody-sportow...
Tekst: Przemysław Rosołowski, 04.02.2013.
2.12.2013, 00:24

Następna dyskusja:

nasze polskie auta




Zobacz dyskusje w grupie Polskie Auto

Aktualne tematy

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Problemy i porady

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania

Wyślij zaproszenie do