Grażyna C.

Grażyna C. Kierownik Działu
Sprzedaży i
Marketingu

Temat: Plan wdrożenia CRM

Dzień dobry,
prosze o podpowiedź: co powinien zawierać/jak powinien być zbudowany plan wdrożenia CRM w firmie (krok po kroku)?
pozdrawiam
Grażyna
Łukasz Kamionka

Łukasz Kamionka Premium CRM Owner /
Pivotal Polska - BDM

Temat: Plan wdrożenia CRM

Witam,

rozumiem, że nie chodzi o zbudowanie strategii firmy w odniesieniu do działań z klientami (bo i tak definiujmy CRM), tylko o jej odzwierciedlenie w odpowiedniej technologii?

jesli tak to mamy kilka podstawowych etapów takiego procesu, które zresztą wynikają z popularnych metodologii projektowych.

Te bloki to:
- analiza potrzeb i celów wdrożenia
- projekt systemu
- realizacja, prace integracyjne
- testy
- szkolenia
- uruchomienie
- eksploatacja

Tyle na duzym poziomie ogolnosci - dokladniejszy harmonogram, podział zadań w zespole projektowym etc to sprawa indywidualna, zależna od skali, zakresu wdrożenia i wielu innych czynników.

Jeśli potrzebna trochę dokładniejsza informacja, prośba o kontakt.

konto usunięte

Temat: Plan wdrożenia CRM

Grażyna,
jest tyle tematów i kwestii na które należy zwrócić uwagę, że nie wiem od czego zacząć - nie uda mi się na pewno za pomocą jednego postu, ale spróbuję. Będą to ogólniki, niektóre oczywiste dla większości zajmujących się CRM i zaglądających na nasze forum, ale myślę ze warto o nich wspomnieć. Zacznijmy więc od oczywistych rzeczy:
- ok 70% wdrożeń CRM kończy się niepowodzeniem, również z przyczyn, które częściowo wymienię poniżej. To jednak nie znaczy, że należy rezygnować z CRM :)
- jednocześnie tylko lub aż ok 50% firm osiąga zamierzone cele [różne źródła różnie podają, ale uważam, że tak jest]
- pamiętamy, że CRM to filozofia, zmiana mentalności organizacji, a nie system IT!
- zaczynamy od strategii, w tym WIZJI i MISJI. Jeśli firma nie ma strategii i skaskadowanych planów taktycznych a następnie operacyjnych oraz jeśli pracownicy ich nie znają i nie utożsamiają się ze strategią - dajmy sobie spokój z CRM
- podstawowa rzecz - budowanie świadomości organizacji, czym jest CRM i jakie korzyści ze sobą niesie
- pamiętamy, że system klasy CRM nie poprawi efektywności firmy!!! To, jak CRM sprawdzi się w organizacji zależy od pracowników!
- jeśli firma nie jest gotowa, niech nie wdraża CRM - złe decyzje i pośpiech będą więcej kosztować niż jego brak, a finalnie może się okazać że lepsze przygotowanie i pół roku zwłoki pozwoli na jego szybsze i tańsze wdrożenie
- zaangażowanie decydentów [Zarządu] firmy w projekt, ich spójność oczekiwań, zgodność i konsekwencja w działaniu. Rola Zarządu nie kończy się na podpisaniu kontraktu
- jeśli nie spełniamy powyższych kryteriów to należy się trzymać kolejnej, niepisanej reguły: CRM to nie jest obowiązek, nie każdej firmie potrzebny jest CRM
- jeśli już chcemy wdrożyć "mentalność" CRM to pamiętajmy, że nie zawsze konieczne jest narzędzie IT, w postaci systemu klasy CRM - nie ma takiej zasady
- decyzja o wdrożeniu CRM musi wynikać ze strategii, musi mieć jasno zdefiniowane cele strategiczne, cele muszą być wymierne, itd
- ważne jest rozsądnie zdefiniować, co i w jakiej kolejności wdrażać, jakie obszary organizacji powinny być najpierw wspierane przez CRM i dlaczego - to też może/powinno wynikać z celów
- analiza przed wdrożeniowa powinna obejmować trzy ścieżki [mówię o wdrożeniu CRM wraz z systemem wspierającym]:
>> analiza procesów biznesowych
paralelizm
>> analiza baz danych
paralelizm
>> analiza infrastruktury IT
- pamiętajmy, że analiza przed wdrożeniowa to proces złożony i wielowątkowy oraz krytyczny dla projektu [CSF - critical success faktors, powinny być jednym z elementów decyzyjnych]
- pamiętamy, że CRM to projekt biznesowy nie IT
- nie wierzmy w to, że brak systemu CRM uniemożliwia badanie efektywności kampanii sprzedażowych i mkt
- wykorzystajmy pracę nad analizą procesów biznesowych nad wdrożeniem zarządzania procesowego w organizacji, lepszej okazji może nie być na pozbycie się silosów, poprawę jakości i jej utrzymanie
- wdrożenie CRM [i nie tylko] to zdolność do przeprowadzania zmian
- celem wdrożenia CRM nie może być chęć usprawnienia procesów - to można osiągnąć bez CRM
- nie zaczynajmy od CRM analitycznego, bo to nieporozumienie
- CRM nie jest lekarstwem na całe "zło"
- nie wolno mówić, że wdrażamy CRM, tylko że Klient, w naszych działaniach jest dla nas najważniejszy
- najlepiej zmienić logikę i akronim CRM tłumaczyć: "budowanie długotrwałych relacji z Klientem". Ważne jest to zastąpienie zarządzanie, budowaniem. A słowem długotrwałych, podkreślić nasze intencje. :)
- faza przygotowania do wdrożenia CRM [analiza przed wdrożeniowa], tzn cele, analiza potrzeb, wstępne wymagania, business case, zastanowienie się czy na pewno potrzebny jest nam system klasy CRM i wybór narzędzia IT wspierającego CRM - to wszystko okaże się kluczowe ponieważ:
a/ zmniejsza ryzyko niepowodzenia,
b/ skraca czas wdrożenia,
c/ urealnia oczekiwania
- bardzo ważny element: wybór systemu i dostawcy [najlepiej, żeby to nie była firma, która wykonała dla nas analizę przed wdrożeniową i/lub sprzedała nam jej autorski system]
- wybieramy system dostosowany do naszych potrzeb a nie definiujemy potrzeby pod zakupiony system !!! Bardzo częsty błąd firm wdrażających nie tylko CRM.
- pamiętajmy o zasadzie PARETO - tak jak 20% Klientów przynosi 80% zysku, tak 20% funkcjonalności, spełni 80% naszych potrzeb w systemie CRM
- nie należy rozmawiać z dostawcą który mówi, że ma własną metodologię. To nie są uczeni i jedynie mogą pracować na podstawie opracowanych i najlepiej byłoby, sprawdzonych metod czyli metodyki
- nie da się kupić filozofii i strategii wraz z systemem informatycznym.
- NIE MA PROCESÓW CRM są procesy biznesowe i wspierające [łańcuch wartości]

Mam nadzieję, że moja wypowiedź będzie pomocna :)

Zachęcam też do przeczytania artykułu: "Przygotowanie do CRM" w serwisie http://www.crmexpert.pl/

RRafał Kamiński edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 23:08
Mateusz Kurleto

Mateusz Kurleto Szukamy wybitnych
talentów do
świetnego zespołu IT
w Gdańsku

Temat: Plan wdrożenia CRM

Tak, więc może i ja zabiorę głos w tej dyskusji. Plan wdrożenia CRM - co powinien zawierać - to zależy od tego na jakim poziomie Wasza organizacja posiada udokumentowaną politykę obsługi klienta.

1) Pierwszy krok dobrze przygotowanego wdrożenia to analiza biznesowa firmy, która przede wszystkim:
- określi biznesowy cel wdrożenia (np. ograniczenie kosztów pośrednich sprzedaży, skrócenie czasu obsługi zamówienia, zwiększenie obrotów w jakimś segmencie itp.)
- opisze model biznesowy (czyli w jaki sposób Wasza firma tworzy wartość http://antyweb.pl/modele-biznesowe-w-sieci/ - tu troche o modelach biznesowych, skupia się na temacie online, ale większość to uniwersalne modele)
- zmapuje wszystkie istotne z punktu widzenia celu projektu procesy i ich otoczenie (stworzy diagramy procesów - kompletne, opisujące artefakty, uprawnienia, wymagania i ograniczenia)
[opcjonalnie - nie jest to wymgane do wdrożenia ale przy takiej pracy WARTO właśnie na tym etapie, bo po wdrożeniu systemu będize to droższe]
- optymalizacja procesów biznesowych (przeanalizuje procesy, usprawni je, poprawi, udokumentuje zmiany) oczywiście w kontekście celu

2) Opracowanie strategii informatyzacji - analiza biznesowa z pkt 1 pozwala nam na określenie priorytetów informatyzacji czyli wykazania w których obszarach wdrożenie sprawnego wsparcia przynosi największe korzyści (z punktu widzenia ekonomicznego i celów projektu) - jeśli chcesz skontaktuj się na priv i prześlę Ci przykładowy taki dokument

3) opracowanie wymagań na oprogramowanie zgodnych z wnioskami analizy biznesowej i strategią informatyzacji, powinno zawierać:
- model przypadków użycia wraz z opisem scenariuszy (funkcjonalności systemu), dla kluczowych przypadków użycia warto stworzyć diagramy sekwencji
- model dziedziny (opis danych i ich struktur, którymi chcemy operować w systemie a także powiązania pomiędzy nimi)
- model uprawnień
- opis wymagań poza funkcjonalnych (ograniczeń) i uwaga - muszą to być wymagania mierzalne czyli:
- nie system szybki tylko system odpowiada na pojedyncza akcję użytkownika maks w 3 sekundy
- nie system bezpieczny tylko system będzie umożliwiał dostęp tylko za pomocą szyfrowanego protokołu
- nie system stabilny tylko system będzie gwarantował uptime na poziomie 99,9%
- nie system wydajny tylko system umożliwiający jednoczesną pracę 100 klientów bez zwiększania czasu obsługi pojedynczego zapytania

4) określenie posiadanego budżetu - bo system spełniający powyższe można uczciwie wycenić na bardzo różne kwoty

5) określenie czasu realizacji

6) wycena wdrożenia
- dedykowanego
- adaptacji systemu "gotowego"

7) zebranie i analiza ofert pod kątem jak dobrze realizuje ona cele, jaka jest jej opłacalność i UWAGA oferty systemów "gotowych" winny zamiast przedstawiać ICH PROSPEKTY dostarczyć odpowiedzi na WYMAGANIA SYSTEMU, czyli firma oferująca gotowego CRMa zna go i powinna OKREŚLIĆ JEDNOZNACZNIE czy i w jaki sposób ich system realizuje MODEL PRZYPADKÓW UŻYCIA, DZIEDZINY, UPRAWNIEŃ, wymagania POZAFUNKCJONALNE

8) podejmujemy decyzję - wybieramy dostawcę

9) implementacja/adaptacja - to się dzieje u dostawcy

10) testy

11) korekty

12) wdrożenie (jak trzeba rozpisać, to proszę o info na priv)
Grażyna C.

Grażyna C. Kierownik Działu
Sprzedaży i
Marketingu

Temat: Plan wdrożenia CRM

Bardzo dziękuje za cenne rady. Jednak nie jest to takie proste, jak się wydaje :-)

Temat: Plan wdrożenia CRM

Jak wybrać oraz odpowiednio wdrożyć CRM opisaliśmy na naszym blogu: https://smartbusiness.software/jak-dbac-o-obsluge-klien...

Może komuś się przyda :)
Marek Kardel

Marek Kardel Postęp to
przewracanie się do
przodu!

Temat: Plan wdrożenia CRM

Czy zakup i wdrożenie CRM będzie opłacalne dla Twojej firmy?
Można zrobić darmową analizę opłącalności
https://optimasales.pl/kalkulator-oplacalnosci-wdrozeni...

Temat: Plan wdrożenia CRM

Do przemyślenia Berberis. Żaden wielki koszt, natomiast system. który realnie optymalizuje i poprawia sytuację. Z roku na rok powinno być tylko coraz lepiej. Będziecie obserwować, w jakim kierunku idą zmiany, a ten powinien być korzystny. Więcej dopiero pokaże czas. A co wy na to?

Następna dyskusja:

Koszt wdrożenia CRM




Wyślij zaproszenie do