Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Od 1 stycznia obowiązuje zakaz uzależniania wysokości przewoźnego od masy lub objętości ładunku w przypadku drogowego przewozu drewna, ładunków sypkich lub innych ładunków masowych. O ile pojęcia drewna i ładunków sypkich nie budzą specjalnych wątpliwości, o tyle problem jest z interpretacją ładunków masowych. Interesujące jest zwłaszcza, czy ten przepis obejmuje również autocysterny przewożące ciecze. Czy ktoś może miał już do czynienia z tym przepisem w praktyce?

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Ładunki masowe są to ładunki jednorodne, przewożone w dużych, partiach; wśród nich wyróżnić można ładunki suche, płynne i gazowe.
Autocysterny przewożą ładunki płynne i gazowe (więc zgodnie z powyższym - masowe).
Ministerstwo Transportu zabrania załadowcy uzależniania wysokości przewoźnego od masy lub objętości przesyłki towarowej - w przypadku DROGOWEGO przewozu drewna, ładunków sypkich lub innych ładunków masowych. Czyli narzuca załadowcy obowiązek kontrolowania ilości załadunku zgodnego z DMC obowiązującego w Polsce.
Nadawca znając gęstość swoich produktów powinien określić max ilość załadunku (w kilogramach, litrach) i tak określić fracht.
Taki przepis ogranicza przewoźników którzy do tej pory ładowali (dużo więcej, lub trochę więcej) ponad DMC zarabiając tym samym więcej za fracht, gdyż ograniczony nadawca bardziej będzie sprawdzał ile ładuje.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Rzeczywiście potoczne rozumienie pojęcia ładunku masowego zdaje się sugerować, że wchodzą w to ładunki we wszystkich postaciach. Tyle że trochę kłóci się to z celem przepisu. Trudno bowiem upchnąć do autocysterny więcej ładunku niż jest to zaplanowane. Sytuacje, gdy przewoźnik doprowadza do przekroczenia DMC autocysterny w praktyce się nie zdarzają.

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Niestety muszę się nie zgodzić z przedmówcą.
Akurat pracuję w takiej firmie co parę autocystern ładuje.
Nie chodzi o same opakowanie (autocysterna) a właściwości fizyczne (tu gęstość) ładowanego medium. I wbrew pozorom bardzo łatwo przeładować autocysternę jeśli załadowca nie posiada wagi lub przepływomierza. Do tego dochodzi także załadunek różnej masy roztworów (przeliczenie z handlowego produktu na to co jest lane w roztworze).
Powyższa wypowiedź wynika z autopsji a nie teorii.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Piotr N.:
Niestety muszę się nie zgodzić z przedmówcą.
Akurat pracuję w takiej firmie co parę autocystern ładuje.
Nie chodzi o same opakowanie (autocysterna) a właściwości fizyczne (tu gęstość) ładowanego medium. I wbrew pozorom bardzo łatwo przeładować autocysternę jeśli załadowca nie posiada wagi lub przepływomierza. Do tego dochodzi także załadunek różnej masy roztworów (przeliczenie z handlowego produktu na to co jest lane w roztworze).
Powyższa wypowiedź wynika z autopsji a nie teorii.

Jeśli takie przeładowania rzeczywiście często występują (osobiście się z nimi nie spotkałem, choć z tego rodzaju przewozami miałem do czynienia), trudniej argumentować, że przepis nie miał w zamierzeniu obejmować płynów.

Swoją drogą praktyka na rynku jest taka, że szereg firm przewożących ładunki płynne wciąż rozlicza się wg masy przewożonego ładunku i dotyczy to również największych firm w branży.

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Problem rozliczania przewoźnego za tonę dotyczy bardziej dystrybutorów i handlarzy niż samych producentów (oczywiście producent producentowi nie równy). Nagminne przypadki zdarzały się przy przewozach „w koło komina” czyli na bliskich odcinkach nie dłuższych niż parę, parędziesiąt km. Wtedy ładuje się pod korek, a że odcinek krotki to mniejsze prawdopodobieństwo wpadki.
Przy rozliczeniu za tonę, płatność za transport odbywa się po fakcie. Przeważnie po sprawdzeniu masy na kwitach załadowcy i odbiorcy. Wtedy płacący za transport może się wykpić z odpowiedzialności bo nie miał pojęcia o przeładowaniu środka transportu i nie mógł mu zapobiec.
Przy obecnych przepisach nikomu nie powinno zależeć na wymuszaniu przewożenia większej masy. A za przeładowanie powyżej DMC w równym stopniu odpowiada załadowca jak i przewoźnik.
Maciej B.

Maciej B. Finance Director

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Jak zatem wobec nowych przepisów wygląda sprawa fakturowania usług transportowych materiałów sypkich. Czy w świetle nowych przepisów faktura dokumentująca dostawę powiedzmy 30 tys ton. piasku w cenie jednostkowej 10 pln/t stanowi naruszenie prawa przewozowego ?Maciej B. edytował(a) ten post dnia 10.05.12 o godzinie 15:41
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Maciej B.:
Jak zatem wobec nowych przepisów wygląda sprawa fakturowania usług transportowych materiałów sypkich. Czy w świetle nowych przepisów faktura dokumentująca dostawę powiedzmy 30 tys ton. piasku w cenie jednostkowej 10 pln/t stanowi naruszenie prawa przewozowego ?

Kwestia faktury ma tu charakter wtórny wobec umowy przewozu. Jeśli w umowie określono stałą kwotę, a później w fakturze pojawi się rozbicie na tony, nie ma problemu, gdyż wynagrodzenie nie uległoby zmianie w przypadku zmiany masy ładunku. Jeśli jednak już w umowie wskazano, że rozliczamy się od tony, wtedy mamy naruszenie przepisów.

Swoją droga jeśli chodzi o materiały płynne kilka tygodni temu napisałem prośbę o udzielenie informacji do GITD i Ministerstwa Transportu. Na razie cisza, ale na pewno dam znać jeśli coś otrzymam.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Dostałem ostatecznie odpowiedzi z Ministerstwa i GITD. Ministerstwo całkowicie uchyliło się od odpowiedzi, stwierdzając, że nie jest kompetentne, żeby interpretować przepisy, które samo wymyśliło. GITD z kolei też nie chciał podać wiążącej wykładni, a jedynie informacyjnie wskazał, że jego zdaniem należy pojęcie interpretować szeroko zgodnie z wykładnią językową i funkcjonalną. Na pytanie o autocysterny jednak nie odpowiedział. Pewnie więc z ostrożności należy zasadę z art. 55a ust. 1 pkt 5 pr. przew. odnosić również do ładunków płynnych, choć niestety jednoznacznych wypowiedzi organów brak.

Dla zainteresowanych - pisma z Ministerstwa i GITD omówiłem szczegółowo na moim blogu: http://www.transportoweprawo.pl/?p=764
Łukasz Chwalczuk

Łukasz Chwalczuk wspólnik, Kancelaria
Prawna Iuridica

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

a jaka jest sankcja za naruszenie tego przepisu ?
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Łukasz Chwalczuk:
a jaka jest sankcja za naruszenie tego przepisu ?

Administracyjne żadne - przewidziano jedynie blankietową odpowiedzialność w ustawie o transporcie drogowym, więc mogą się pojawić w przypadku zmiany treści załączników, a zmiany pewnie będą choćby z uwagi na ewidentną nierówność przy traktowaniu przewoźników krajowych i zagranicznych.

Same grzywny jednak nie byłyby aż takim dużym problemem. Nie można jednak wykluczyć, że na tej podstawie stwierdzana będzie nieważność umów przewozu z takim sposobem obliczenia wynagrodzenia jako naruszających przepisy ustawy.
Łukasz Chwalczuk

Łukasz Chwalczuk wspólnik, Kancelaria
Prawna Iuridica

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

no właśnie, skoro nie ma kary to ustawodawca sam 'nakłania' do rozumowania prawa po swojemu. Osobiście, pod względem ideologicznym, uważam, że kierunek zmian w prawie transportowym, który rozszerza krąg podmiotów odpowiedzialnych za naruszenia przepisów jest słuszny. Tylko jak to zwykle bywa, wyszło jak zawsze. To samo dotyczy zakazu zlecenia przewozów nienormatywnych bez zezwoleń. Ideologicznie słusznie - tylko jak ma nadawca zlecić transport skoro żaden przewoźnik nie zapłaci za zezwolenie dopóki nie będzie miał zlecenia transportowego. I tak się kółko zamyka.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Nowe przepisy prawa przewozowego

Mnie osobiście najbardziej razi obecnie w prawie przewozowym rozszerzenie obowiązków na spedytorów, organizatorów transportu i inne podmioty zlecające przewóz. Tymczasem w ujęciu cywilistycznym podmiot zlecający przewóz jest zawsze traktowany jako nadawca, więc wszelkie dodatki są tu niepotrzebnym zamieszaniem.



Wyślij zaproszenie do