Sebastian
Starzyński
ABR SESTA,
PromoPlan, Khan
Academy
Temat: Co to jest Gryfikacja?
Gryfikacja (z ang. Gamefication lub Game Based Marketing) czyli stosowanie mechanizmów i sposobu myślenia właściwego dla gier do rozwiązywania problemów i zwiększenia zaangażowanie odbiorców.To hit drugiej połowy 2010 w Stanach, zatem do nas pewnie dojdzie za kilka miesięcy. Jest to nowoczesny sposób komunikacji polegający na zmianie zachowań odbiorców poprzez zastosowanie mechaniki gier. Nie chodzi tu wyłącznie o marketing i zwiększanie lojalności, brand awareness, sprzedaży, ale również o akcje charytatywne czy edukację.
Dla przykładu w Amerykańskich szkołach prowadzi się pionierskie systemy oparte o mechanice gier, gdzie uczniowie dostają punkty w grze szkolnej za sama obecność na lekcjach. Rezultat - frekwencja rośnie i to znacznie:) a jak klasa napisze test powyżej jakiejś średniej to punkty za ten test są dublowane - kujony uczą tych mniej zdolnych, modelowy przykład współdziałania.
Granie potrafi być bardzo ekscytujące a wręcz uzależniające zatem ważna jest w tym również etyka i rozwaga. BMW testując program pozwalający walczyć o wyniki w najmniejszym spalaniu na danym odcinaku, ma teraz problem jak uniknąć sytuacji, gdy osoby z premedytacją przejeżdżają na czerwonym świetle tylko po to, aby nie zrujnować swojego wyniku:)
Więcej na ten temat piszę na stronie http://gryfikacja.pl. W tej grupie chciałbym abyśmy wymieniali się spostrzeżeniami i przykładami dobrych i złych "gier"